دولت چین به‌رغم برخی انتقادات، تاکنون برخوردی محتاطانه با استراتژی دفاعی جدید آمریکا داشته است.
کد خبر: ۴۵۰۶۵۴

به گزارش دویچه وله، واکنش رسانه‌های چینی به استراتژی دفاعی جدید آمریکا در روزها گذشته برخلاف انتظار بسیار معتدل بوده است. روزنامه انگلیسی‌زبان"گلو‌بال تایمز" چاپ چین در گزارشی می‌نویسد تصمیم آمریکا مبنی بر تقویت نیروهای خود در منطقه اقیانوس آرام می‌تواند به منزله "عاملی مشکل‌ساز" و به عنوان انگیزه‌ای برای افزایش تنش‌ها در منطقه تلقی شود.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در روز پنج‌شنبه پنجم ژانویه استراتژی دفاعی جدید آمریکا را در پنتاگون معرفی کرد. آمریکا به دلیل بحران اقتصادی و بدهی‌های سرسام‌آور دولتی در صدد است که هزینه‌های نظامی خود را کاهش دهد. اما این محدودیت‌های مالی شامل ناوگان دریایی آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوس آرام نخواهد شد.

لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که نیروی زمینی این کشور از ۵۹۰ هزار به ۴۷۰ هزار سرباز کاهش خواهد یافت. گرچه نیروی هوایی آمریکا نیز مجبور به صرفه‌جویی است، اما واشنگتن اطمینان داده که نیروی هوایی، نیروی دریایی و بخش "دفاع سایبری" خود را تقویت کند.

در برنامه جدید آمریکا به "روابط نزدیک با روسیه" و "همکاری‌ها بلندمدت استراتژیک با هند" اشاره شده، اما هر دوی این رویکردها با توجه به نقش برجسته اقتصادی و نظامی چین قابل فهم و بررسی است.

در توضیح استراتژی جدید نظامی آمریکا آمده است: «ظهور چین به عنوان قدرتی منطقه‌ای می‌تواند بر اقتصاد و امنیت آمریکا در حوزه‌های مختلف تاثیر بگذارد. بدین دلیل آمریکا خواهان «همکاری‌های دوجانبه» با پکن برای برقراری ثبات و صلح در منطقه آسیا است.

انتقاد ملایم چین به استراتژی دفاعی آمریکا

یانگ یی، یکی از دریاسالار‌های نیروی دریایی چین در تفسیری در "گلوبال تایمز" می‌نویسد: «استراتژی جدید آمریکا هدف خود را ایران و چین قرار داده است.»

او می‌افزاید «از سال ۲۰۰۹ میلادی که آمریکا تصمیم گرفت دوباره حضور نظامی خود در آسیا را پررنگ‌تر کند، رخدادهای متعددی به وقوع پیوسته که به نوبه خود امنیت منطقه را تهدید کرد‌ه‌اند.»

این دریاسالار ارتش چین تاکید می‌کند: «هر کس که تا حدودی قادر به تحلیل استراتژیک است می‌داند که چه نیرویی سبب حفاظت از امنیت منطقه بوده و چه کسی مخل و مشکل‌ساز برای این امنیت به شمار می‌آید.»

گرچه دولت چین واکنشی رسمی به استراتژی دفاعی جدید آمریکا نشان نداده است، اما سخنان این دریاسالار چینی در روزنامه "گلوبال تایمز" که وابسته به حزب کمونیست چین است، بازتابی از نظرات رسمی تلقی می‌شود.

تحلیل‌گران نظامی بر این باورند که با پایان جنگ درعراق و خروج تدریجی سربازان آمریکایی از افغانستان توجه ایالات متحده دوباره معطوف به اقیانوس آرام و چین شده است.

"پیوندهای اقتصادی گسترده مانع از رویارویی است"

به گفته رسانه‌های غربی واکنش چین نسبت به استراتژی جدید آمریکا بسیار محتاطانه و آرام بوده است. شینهوا، خبرگزاری رسمی چین اعلام کرد: «اگر آمریکا خواهان ایفای نقشی سازنده در آسیا و اقیانوس آرام است، چین به این کشور خوشامد می‌گوید.»

باراک اوباما در اوایل سال ۲۰۱۱ نیز با توجه به قدرت فزاینده چین گفته بود که مایل به برقراری تعادل نظامی در حوزه آسیا است. برخی کشورها در جنوب شرقی آسیا و در اقیانوسیه از حضور پررنگ نیروهای آمریکایی خشنود هستند. اما پیوند‌های گسترده اقتصادی میان چین و ایالات متحده، پکن را به سیاست مداراجویانه وادار کرده است.

گرچه رقابت فشرده اقتصادی میان چین و آمریکا دوره‌ای تاریخی در مناسبات دو کشور را رقم می‌زند، اما دریاسالار یانگ یی، نیز به‌رغم انتقادات خواهان برخوردی "هشیارانه" با برنامه جدید نظامی آمریکا است.

روزنامه "گلوبال‌تایمز" می‌نویسد: «واشنگتن می‌داند که قادر به کنترل کامل چین نیست، به همین دلیل پکن نیز باید از طریق دیپلماتیک آمریکا را متقاعد کند که از برآمد چین به عنوان یک قدرت جهانی نمی‌تواند جلوگیری کرد.»

چین در سال‌های اخیر با هزینه‌های هنگفت دست به بازسازی و نوسازی ارتش خود زده است. گزارش‌ها در سال‌های اخیر حاکی از آن است که پکن ده‌ها رزمناو مدرن، زیردریایی، یک ناو هواپیمابر و مدل جدیدی از هواپیماهای رادارگریز را به واحدهای ارتش خود افزوده است.

فناوری موشکی در عرصه فضایی نیز پیشرفت‌های شگرفی در چین داشته است. چین در سال گذشته در آزمایشی موفق شد یک ماهواره را با موشک‌های دقیق خود در مدار زمین نابود سازد. این فناوری نظامی پیش از این، تنها در انحصار کشورهای آمریکا و روسیه بود.

فرماندهان ارتش آمریکا آشکارا خواهان نوآوری در سامانه‌‌های تسلیحاتی خود هستند. ژنرال فیلیپ بردلاو، معاون نیروی هوایی آمریکا در واکنش به نوسازی ارتش چین گفت: «نیروی هوایی آمریکا هم اکنون دارای قدیمی‌ترین هواپیماهای جنگی در طول تاریخ خود است.»

خبرگزاری چینی شینهوا می‌نویسد: «اگر آمریکا عاری از روحیه جنگ سرد خواهان ایفای نقشی مثبت است، این مسئله نه تنها برای ثبات و رونق منطقه مفید است، بلکه چین نیز می‌تواند از آن بهره جوید و توسعه اقتصادی خود را در محیطی صلح‌آمیز به پیش برد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها