صادرات جهانی قهوه در ماه نوامبر 2011 به 7.78 میلیون کیسه در مقایسه با 7.75 میلیون کیسه در مدت مشابه سال قبل آن افزایش یافته است.
کد خبر: ۴۵۰۲۷۳

سازمان بین المللی قهوه اعلام کرد در دو ماه اول فصل بازاریابی جاری که از اول اکتبر آغاز شد، صادرات قهوه در مقایسه با 15.5 میلیون کیسه در مدت مشابه سال گذشته، 3.3 درصد کاهش یافته و به 15 میلیون کیسه رسید. هر کیسه 60 کیلوگرم یا 132 پوند وزن دارد.

صادرات دانه قهوه عربی برای دوره 12 ماهه تا نوامبر، 5.7 درصد افزایش یافت و به 67.1 میلیون کیسه در مقایسه با 63.5 میلیون کیسه در یک سال قبل، رسید. صادرات قهوه روبوستا نیز 15 درصد افزایش یافت و از 32.1 به 36.9 میلیون کیسه رسید.

قهوه‌های عربی مورد علاقه شرکت‌هایی مانند استارباکس است و بیشتر در آمریکای لاتین و مناطقی از آفریقا تولید می شود. دانه‌های روبوستا که بیشتر برای تهیه اسپرسو مورد استفاده قرار می گیرند، در آسیا و برزیل تولید می شود.

بوئینگ سفارش ساخت 805 فروند هواپیما دریافت کرد

شرکت هواپیما سازی بوئینگ آمریکا اعلام کرد طی سال 2011 میلادی سفارش ساخت 805 فروند هواپیمای تجاری دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،  این تعداد سفارش ساخت هواپیما نسبت به سال 2010 رشد چشمگیری داشته است.

 شرکت بوئینگ در سال 2010 تنها سفارش ساخت 530 فروند هواپیما را دریافت کرده بود.

بوئینگ در سال 2011 میلادی بیش از 477 فروند هواپیمای مسافربری به شرکتهای مختلف هواپیمایی جهان تحویل داده است. در سال 2010 این شرکت 462 فروند هواپیمای مسافربری تحویل داده بود.

بوئینگ و ایرباس رقابت شدیدی را برای عرضه هواپیماهای مسافربری نسل جدید با مصرف سوخت کمتر آغاز کرده اند .

تسهیل سیستم صادرات گندم آرژانتین

آرژانتین که بزرگ‌ترین تولیدکننده گندم آمریکای لاتین است در واکنش به درخواست کشاورزان، موافقت کرد بیشتر سهمیه صادرات این غله را حذف کند.

سیستم جدید اصلاح شده، ذخیره حدود هفت میلیون تن گندم برای تامین داخلی را الزامی می‌کند و کشاورزان اجازه خواهند داشت باقی آن را تحت شرایط خاص، صادر کنند.

به گفته وزیر کشاورزی آرژانتین، تولید گندم از برداشت اخیر که 93 درصد آن کامل شده است، ممکن است 13 تا 14 میلیون تن باشد.

گروه‌های زراعی دولت این کشور را برای حذف سیستم سهیمه که تولیدکنندگان را با مازاد بیش از حد و دشواری در فروش آن روبرو کرده بود، تحت فشار قرار داده بودند. صادرات افزایش یافته از آرژانتین ممکن است تامین جهانی گندم را افزایش داده و به ادامه کاهش بهای این غله در بازار جهانی کمک کند.

تدابیر مشابه احتمالا برای صادرات ذرت نیز اعمال خواهد شد.

کاهش مازاد تجاری چین در سال 2011

مازاد تجاری چین در سال گذشته میلادی به 160 میلیارد دلار کاهش یافت.

وزارت بازرگانی چین در گزارشی اعلام کرد که طی سال 2011 مازاد تجاری این کشور به دلیل کاهش تقاضا از سوی بازارهای مهم صادراتی روند نزولی را داشته و به حدود 160 میلیارد دلار رسیده است.

چن دمینگ ، وزیر بازرگانی چین  ارزش مازاد تجاری این کشور در سال 2010 را برابر با 183 میلیارد دلار عنوان کرد.

وی تصریح کرد: طی سال گذشته میلادی مجموع تجارت خارجی چین شامل صادرات و واردات رشدی 20 درصدی را شاهد بوده و به سه هزار و 600 میلیارد دلار رسیده است.

وی دلیل کاهش مازاد تجاری چین را مشکلات اقتصادی در کشورهایی نظیر آمریکا و اتحادیه اروپا دانست که از شرکای تجاری بزرگ این کشور به حساب می‌آیند.

به گزارش شینهوا، تجارت خارجی چین موضوعی مهم از نظر سیاسی نیز به شمار می‌رود، زیرا این کشور طی ماه‌های گذشته به شدت از سوی آمریکا و دیگر کشورها به دلیل پائین نگهداشتن نرخ یوان تحت فشار بود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها