برخی مدارس غیردولتی با رشد هزینه‌های جاری مجبور به افزایش غیرمتعارف شهریه‌ها شده‌اند

صندلی‌های خالی مدارس غیردولتی در انتظار دانش‌آموز

مدارس غیردولتی کشور سال تحصیلی جدید را در حالی آغاز کرده‌اند که همچنان تامین هزینه آب، برق، گاز و اجاره ساختمان مهم‌ترین مشکل آنهاست و خالی ماندن صندلی‌های این مدارس این روزها بر مشکلاتشان افزوده است.
کد خبر: ۴۴۲۹۵۴

در حال حاضر حدود 16 هزار واحد آموزشی غیردولتی در سراسر کشور فعال است که شمار دانش‌آموزان آنها در سه مقطع تحصیلی به 2 میلیون نفر نمی‌رسد، یعنی با وجود نزدیک به 2 دهه فعالیت، مدارس غیردولتی نتوانسته‌اند 10 درصد دانش‌آموزان کل کشور را تحت پوشش قرار دهند.

اسدالله عباسی، عضو کمیسیون آموزش مجلس در این باره هشدار می‌دهد که برخی مدارس غیردولتی در زمینه پرداخت هزینه‌های آب و برق خود مشکل دارند.

وی به هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرده و می‌‌افزاید: متاسفانه در این زمینه تدابیر لازم به عمل نیامده است و از نظر سرانه آب، برق و دیگر موارد در مدارس مشکلاتی وجود دارد که البته این مساله در مدارس غیردولتی بیشتر دیده می‌شود.

علاوه بر این، با گذشت تنها 2 ماه از سال تحصیلی برخی مدارس غیردولتی کشور در انتظار دریافت سرانه‌اند و برخی دیگر سرانه 17 میلیارد ریالی مدارس غیردولتی را در سال تحصیلی جدید کافی نمی‌دانند. به طوری که بیشتر این مدارس استیجاری هستند و در برخی استان‌ها تا 70 درصد مدارس غیردولتی برای پرداخت اجاره ساختمان مدرسه با مشکل روبه‌رو هستند.

به گفته برخی مدیران مدارس غیردولتی، عدم استقبال خانواده‌ها و ناتوانی آنان در پرداخت شهریه باعث شده تا برخی صندلی‌های مدارس غیردولتی خالی بماند و برخی کلاس‌ها به حدنصاب نرسد، در این شرایط مدارس به شدت با فشار مالی روبه‌رو هستند.

این مساله را به طور ضمنی سیدعلی یزدیخواه، رییس آموزش و پرورش شهر تهران تایید می‌کند و می‌گوید: اکثر مدارس غیردولتی تهران مشکل «صندلی خالی» دارند.

وی به فارس توضیح می‌دهد: میانگین تعداد دانش‌آموز در مدارس غیردولتی شهر تهران زیر 100 نفر است؛ یعنی این مدارس از جهت وجود صندلی خالی مشکل دارند، اما در عین حال ممکن است مدارس متخلفی نیز باشند که تاکنون با آنها برخورد کرده‌ایم.

یزدیخواه در پاسخ به این پرسش که بالاترین شهریه دریافتی در مدارس غیردولتی تهران در حال حاضر چه میزان است، می‌گوید: ارقام مختلفی از 5 تا 7 میلیون تومان وجود دارد و البته دریافت ارقامی مانند 14 تا 17 میلیون تومان را باور ندارم.

وی می‌افزاید: یک فرهنگ غلط نیز در برخی از خانواده‌ها ایجاد شده است که اگر پول بیشتری در این مدارس پرداخت کنند، برای آنها نوعی «کلاس و پرستیژ» تلقی می‌شود و این یک واقعیت است که باید بپذیریم.

تاکنون شهریه 7 میلیونی نداشته‌ایم

از سوی دیگر ، رییس سازمان مدارس غیردولتی حتی منکر شهریه 7 میلیونی برخی مدارس غیردولتی در تهران است و می‌گوید: تاکنون در مدارس غیردولتی نرخ شهریه 7 یا 8 میلیونی نداشته ایم، اگر والدین این نرخ‌ها را مشاهده کردند به ما اطلاع دهند تا از طریق حوزه نظارت این مساله را پیگیری کنیم.

فرشته حشمتیان اضافه می‌کند: شهریه مدارس غیردولتی الگوی مشخصی دارد و تعیین شهریه بر اساس ماده قانونی در دستور کار شورای نظارت بر مدارس غیردولتی است.

وی با بیان این‌که کمیته تعیین نرخ شهریه مدارس غیردولتی را در مناطق داریم، می‌گوید: شهریه مصوب مدارس غیردولتی در کمیته تعیین نرخ مطرح می‌شود که اگر این نرخ به تصویب این کمیته برسد، نرخ شهریه به صورت پوستر در مدرسه نصب خواهد شد و در معرض دید اولیا قرار می‌گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه می‌دهد: نرخ مدارس غیردولتی که در کمیته تعیین نرخ مصوب می‌شود، بر اساس ارائه برنامه‌های ‌آن مدرسه و ضرورت‌ها پیش‌بینی شده است؛ در صورتی که میزان شهریه دریافتی مدارس غیردولتی با نرخ مصوب شده مغایرت داشته باشد، خلاف قانون است.

رییس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده در خصوص شهریه‌های نامتعارفی که بعضی از مدارس غیردولتی از خانواده‌ها دریافت می‌کنند، بیان می‌کند: ابتدا باید دید نرخ مصوب شهریه آن مدرسه چقدر است؛ به هر حال هر مدرسه غیردولتی نسبت به امکانات و خدماتی که به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد نرخ شهریه تغییر می‌کند و زمانی مصوب می‌شود که به تایید کمیته تعیین نرخ برسد.

اما گفت‌وگو با موسسان و مدیران برخی مدارس غیردولتی تایید می‌کند که آنان مجبورند شهریه‌ها را متناسب با افزایش هزینه‌ها بالا ببرند، هرچند که در این شرایط برخی دانش‌آموزان را از دست می‌دهند.

کبری.م موسس یک دبستان دخترانه در منطقه 5 تهران می‌گوید: برای اجاره ساختمان مدرسه 12 میلیون تومان هر ماه اجاره می‌دهم.

این مبلغ غیر از هزینه‌های جاری و تعمیرات ماهانه مدرسه است، اگر در شرایط رقابت با سایر مدارس منطقه کمی فقط کمی مثلا 5 درصد شهریه را پایین بیاوریم، برای تامین هزینه‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

او می‌افزاید: برخی خانواده‌ها فکر می‌کنند مدارس غیردولتی سود بالایی به دست می‌آورند، در حالی که گاهی مجبورم از حقوق معلمی خودم و همسرم برای مدرسه و حقوق پرسنل استفاده کنم.

بنابراین افزایش هزینه‌های مدارس، در سال‌های اخیر از یکسو باعث کاهش تقاضا برای تحصیل در مدارس غیردولتی شده و از سوی دیگر افزایش میلیونی شهریه‌ها و بی‌خبری برخی از نبود نظارت دقیق بر عملکرد این مدارس حکایت می‌کند، در این شرایط می‌توان پیش‌بینی کرد تا با افزایش هزینه‌ها مدارس غیردولتی فشار بیشتری متحمل شوند و بر شهریه‌های پنهان و خارج از هنجار این مدارس افزوده شود.

کتایون مصری‌/ ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها