پرونده 6 ماهه جعاله 5 میلیونی

شعب بانک مسکن:اوراق بخرید، وام نداریم!

شعب بانک مسکن در پرداخت وام 5 میلیون تومانی جعاله سلیقه ای عمل می کنند و برخی از آنها به مشتریان اعلام می کنند که اعتبار نداریم، اوراق مسکن بخرید.
کد خبر: ۴۳۱۱۱۲

به گزارش مهر، برخی از شعب بانک مسکن در مراجعه مردم برای دریافت وام جعاله 5 میلیون تومانی مطرح می کنند که اعتباری برای پرداخت وام جعاله نداریم و پرداخت این وام در بانک مسکن منتفی شده است.

از سوی دیگر برخی از شعب بانک مسکن هم با دریافت مبلغ 500 هزار تومان از متقاضیان دریافت وام جعاله آنها را در نوبت برای چندین ماه نگه می دارند.

اعمال سلیقه توسط شعب

به نظر می رسد که روسای شعب بانکهای مسکن در این امر به صورت سلیقه ای عمل می کنند و خود به صورت مستقیم در مورد پرداخت وام جعاله تصمیم گیری می کنند.

مسئول پرداخت وام یکی از شعب بانک مسکن گفت: پرداخت وام مسکن در اختیار شعب و در اصل روسای شعب است، برای پرداخت این وام مبلغ 500 هزار تومان به عنوان سپرده از مشتری دریافت می کنیم و مشتری را در لیست انتظار و نوبت پرداخت وام قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه زمان پرداخت و انتظار مشخص نیست، افزود: اگر مبالغ 500 هزار تومانی سپرده گذاری شده در شعبه ای به حد نصاب برسد، بانک از این طریق نسبت به پرداخت وام جعاله به صورت نوبتی اقدام می کند.

نکته حائز اهمیت در این خصوص مربوط به مبلغ 500 هزار تومان است که توسط برخی از شعب به عنوان مبلغ سپرده گیری دریافت می شود، برخی از شعب به مشتری اعلام می کنند که این مبلغ تا پایان زمان بازپرداخت اقساط نزد شعب باقی می ماند.

سپرده گیری 500 هزار تومانی

اما برخی دیگر از شعب مطرح می کنند که این مبلغ را در زمان پرداخت وام 5 میلیون تومانی به مشتری باز می گردانند، به نظر می رسد که روال مشخصی در شعبات در این زمینه وجود ندارد.

رئیس یکی دیگر از شعب بانک مسکن گفت: پرداخت این وام از سوی بانک مسکن متوقف شده است و پیشنهاد می کنم که برای دریافت وام جعاله به بورس مراجعه کنید.

نکته جالب این است اکثر شعب بانک مسکن برای پرداخت وام جعاله پیشنهاد می کنند که از طریق خرید اوراق از فرابورس و کارگزاری مربوطه اقدام کنید.

توصیه روسای شعب

این توصیه در حالی از سوی روسای شعب بانک مسکن صورت می گیرد که معمولا متقاضیان دریافت وام جعاله 5 میلیون تومانی ترجیح می دهند که این وام را از شعب دریافت کنند نه از طریق خرید اوراق مسکن از فرابورس.

باید به این نکته توجه کرد که اکثر متقاضیان دریافت وام جعاله 5 میلیون تومانی افرادی هستند که واقعا نیازمند همین مبلغ هستند، یعنی چنانچه نسبت به خرید اوراق مسکن اقدام کنند، حدود 20 درصد از مبلغ مذکور را از دست می دهند.

به عبارت دیگر خرید 5 میلیون تومان اوراق مسکن از طریق فرابورس حدود 800 تا 850  هزار تومان برای مشتری هزینه دارد و این هزینه به جز هزینه 100 تا 150 هزار تومانی دفترخانه برای در رهن گیری سند ملکی است.

هزینه 20 درصدی متقاضی

یکی از مشتریان بانک مسکن که برای دریافت وام جعاله به یکی از شعب مراجعه کرده بود ،گفت: مسئول پرداخت وام شعبه خرید اوراق رهنی مسکن را پیشنهاد می کند، در حالیکه اگر چنین اقدامی را انجام دهم از مبلغ 5 میلیون تومان، حدود 4 میلیون تومان باقی می ماند و مبلغ حدود یک میلیون تومان بابت خرید و دفترخانه هزینه می شود.

وی ادامه داد: شعب بانک مسکن مشتریان را به فرابورس ارجاع می دهند این در حالی است که مردم نسبت خرید اوراق از فرابورس چندان آگاهی ندارد و اطلاع رسانی زیادی در این خصوص انجام نشده است.

بررسی ها حاکی از نارضایتی مردم از نحوه پرداخت وام جعاله 5 میلیون تومانی مسکن است، زیرا برخی ها در نوبت هستند و تکلیفشان مشخص نیست، برخی دیگر هم ناامید از شعب بانک مسکن بازمی گردند.

قدرت الله شریفی مدیرعامل بانک مسکن چندی پیش در پاسخ به پرسشی در این خصوص مطرح کرد که وام جعاله از طریق شعب با سپرده گذاری و یا از طریق اوراق مسکن قابل تامین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها