مشتریانی که بیش از 50 میلیون تومان بدهی معوق به بانک داشته باشند، ستاره‌دار می‌شوند

سختگیری‌ تازه برای بدحساب‌های بانکی

در جدیدترین اقدام برای جلوگیری از افزایش مطالبات معوق و نظم بخشی به سیستم تسهیلات‌دهی بانک‌ها، بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای خواستار شناسایی مشتریان بدحساب بانک‌ها شد. بر اساس این گزارش، اداره کل اعتبارات بانک مرکزی هفته گذشته به صدور و ابلاغ بخشنامه‌ای به بانک‌ها در خصوص مبنا قرار دادن اطلاعات سامانه تسهیلات و تعهدات بانک مرکزی برای شناسایی مشتریان بدحساب دارای مطالبات غیرجاری بیش از 500 میلیون ریال اقدام کرد.
کد خبر: ۴۱۷۷۱۹

در این بخشنامه تأکید شده است، تفکیک مشتریان بدحساب در پاسخ به استعلام ارسالی به بانک‌ها از تاریخ اول مرداد 1390 از طریق درج علامت 3 ستاره در قسمت نام و نام خانوادگی مشتری انجام خواهد شد. لذا مقتضی است تمامی واحدهای آن بانک در این خصوص توجیه شده و مسوولیت حسن اجرای این بخشنامه به عهده مسوولان ذی‌ربط خواهد بود.

به این ترتیب مشتریانی که از این پس از سوی بانک‌ها ستاره دریافت می‌کنند، برای دریافت تسهیلات جدید با مشکل مواجه خواهند شد.هم‌اکنون میزان مطالبات معوق شبکه بانکی کشور بین 40 تا 50‌هزار میلیارد تومان عنوان می‌شود.

بانک مرکزی در دو سال اخیر اقدامات گسترده‌ای برای مهار روند رو به تزاید مطالبات معوق بانک‌ها انجام داده است. تاسیس شرکت وصول مطالبات معوق از جمله اقداماتی بود که در این رابطه انجام شد. با این حال این شرکت تاکنون توفیق چندانی در زمینه کاهش مطالبات نداشته است و مدیرعامل این شرکت اوایل ماه گذشته از عدم‌همکاری بانک‌ها با شرکت متبوعش انتقاد کرد.

سعید آریان‌پور ضمن تأکید بر کم بودن میزان ارقام پرونده‌های ارجاع شده به این شرکت تصریح کرد: تنها چند پرونده 12 تا 13 میلیارد تومانی به شرکت ارائه شده و بالاتر از این مبالغ پرونده‌ای به دست شرکت نرسید.

شاید این گلایه مدیرعامل شرکت وصول مطالبات معوق بیراه هم نباشد چراکه به گفته برخی مسوولان ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی عمده مطالبات معوق بانک‌ها تنها در اختیار چند بدهکار محدود است. سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اردیبهشت امسال اعلام کرد: 65 بدهکار بزرگ بانکی بیش از 6 هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق را به خود اختصاص داده‌اند که در این میان یکی از این مشتریان به تنهایی 1000 میلیارد تومان به شبکه بانکی بدهکار است.

اما بانک مرکزی اقدامات متعدد دیگری را نیز در این مدت در پیش گرفته است. این بانک مرداد سال گذشته اسامی 65 مشتری بدحساب و 40 مشتری خوش حساب را در اختیار شبکه بانکی قرار داد تا در مورد آنها سیاست‌های تشویقی و تنبیهی اعمال ‌شود.از جمله محرومیت‌های تنبیهی برای بدهکاران، دریافت وجه التزام، عدم اعطای تسهیلات و عدم تحویل دسته چک و افتتاح حساب جاری جدید اعلام شده است.مشتریان خوش حساب نیز بر اساس اعلام بانک مرکزی برای دریافت تسهیلات در اولویت قرار خواهند گرفت و مشمول تخفیف در نرخ کارمزد خدمات بانکی می‌شوند.

چه کسانی ستاره‌دار می‌شوند

بر اساس آخرین آمار کمیسیون اقتصادی مجلس که در اسفند سال گذشته در صحن علنی مجلس قرائت شد،‌بیش از 7 میلیون پرونده بدهی معوقه به سیستم بانکی وجود دارد که حدود 39 هزار پرونده دارای بدهی معوقه بالای 100میلیون تومان در میان آنها دیده می‌شود. این آمار نشان می‌دهد دست‌کم 39 هزار نفر در شبکه بانکی ستاره دار خواهند شد. این در حالی است که اگر آمار بدهکاران بین 50 تا 100 میلیونی هم به آن اضافه شود، رقم قابل توجهی را در بر خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها