در حالی که سازمان امور مالیاتی کشور همچنان در برابر اصرار بانک مرکزی برای حذف مالیات بر ارزش افزوده سکه مقاومت می‌کند، کارشناسان حذف این مالیات را نوشداروی کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا می‌دانند.
کد خبر: ۴۰۹۹۲۲

به گزارش خبرنگار ما، محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی بارها از لزوم حذف مالیات بر ارزش افزوده 4 درصدی که بر قیمت فروش سکه‌های طلا بسته شده، سخن گفته است. به زعم وی وجود این مالیات در شرایط حاضر کارکرد چندانی ندارد، چرا که فقط باعث دونرخی شدن بازار سکه و افزایش فاصله قیمت فروش سکه در بانک و بازار آزاد شده است. وی در طول یک ماه اخیر بارها از عزم خود برای حذف این مالیات خبر داده،‌ اما هر بار با مخالفت سازمان امور مالیاتی کشور مواجه شده است. چرا که این سازمان معتقد است سکه و طلا در فهرست اقلامی که از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معافند، قرار ندارد. فصل دوم قانون مالیات بر ارزش افزوده که به معافیت‌ها اختصاص دارد، 17 قلم کالا یا خدمات را از مشمولیت این قانون معاف کرده است.

درخواست مجدد برای حذف مالیات سکه

رئیس کل بانک مرکزی در آخرین واکنش به تحولات بازار ارز و طلا در جریان گفت‌وگو با خبر نیمروزی شبکه یک سیما، مجددا از عزم خود برای حذف مالیات بر ارزش افزوده سکه خبر داد.به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: بزودی اعلام خواهیم کرد که مالیات بر ارزش افزوده از سکه حذف می‌شود و قیمت طلا شدیدا کاهش پیدا خواهد کرد و این روند کاهشی در ارز بیشتر خواهد بود.

اما همین عزم نیز با واکنش منفی سازمان امور مالیاتی کشور مواجه شد، به طوری که محمدقاسم پناهی، معاون مالیات بر ارزش افزوده این سازمان به فارس گفت: هیچ برنامه‌ای برای حذف مالیات بر ارزش افزوده سکه و طلا وجود ندارد.وی با اشاره به ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده و موارد معافیت قانونی افزود: سکه و طلا جزو اقلام معاف از مالیات نیست.

فاصله 17 هزار تومانی

نگاهی به ترتیب قیمت نهایی فروش سکه طلا که از سوی بانک مرکزی از طریق شعب بانک ملی انجام می‌شود، نشان می‌دهد مالیات بر ارزش افزوده 4 درصدی تا بیش از 17 هزار تومان بر قیمت سکه‌های طلا افزوده است. به عبارت بهتر، اگر این مالیات حذف شود، قیمت انواع سکه تا 17 هزار تومان کاهش پیدا خواهد کرد.

بررسی آخرین قیمت‌های اعلامی سکه طلا در روز چهارشنبه 25 خردادماه در پایگاه اینترنتی بانک ملی نشان می‌دهد قیمت واقعی فروش هر قطعه سکه تمام بهار (طرح جدید)‌ 429 هزار و 700 تومان است، اما به این نرخ 17 هزار و 188 تومان مالیات بر ارزش افزوده تعلق گرفته و قیمت نهایی فروش آن را به 446 هزار و 880 تومان افزایش داده است. قیمت واقعی نیم بهار نیز 214 هزار و 800 تومان است که با افزوده شدن 8590 تومان مالیات به 223 هزار و 390 تومان رسیده است.

قیمت واقعی هر ربع سکه هم 117 هزار و 800 تومان است که با احتساب 4712 تومان مالیات به قیمت 122 هزار و 512 تومان قابل خریداری است.

افزوده شدن مالیات بر ارزش افزوده باعث یکسان شدن نسبی قیمت سکه در بازار آزاد و بانک ملی شده است، اما اجازه کاهش قیمت آن را نمی‌دهد؛ چرا که نوعی حباب مصنوعی قیمت ایجاد شده و بر قیمت واقعی سکه که از مقایسه قیمت جهانی سکه و قیمت داخلی دلار به دست می‌آید، می‌افزاید.

هم‌اکنون قیمت هر سکه تمام بهار (طرح جدید)‌ در بازار آزاد 455 هزار تومان و در بانک ملی با کمی اختلاف 446 هزار و 880 تومان است. این اختلاف که نشان می‌دهد با وجود از میان رفتن فاصله ظاهری قیمت میان بازار آزاد و بانک، بازار آزاد نیز به تناسب، مالیات بر ارزش افزوده را در قیمت نهایی فروش خود لحاظ کرده و لذا قیمت سکه به سطح بالاتری پرش کرده است و به نظر می‌رسد اگر مالیات بر ارزش افزوده از سکه حذف شود، قیمت این کالای باارزش و شاخص بازار تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت.در این میان، کارشناسان معتقدند در شرایط حاضر،‌ نبود مالیات بر ارزش افزوده بر سکه از وجود آن بیشتر سودمند است.

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان طلا و جواهر دراین‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: چون مکانیسم ثابتی برای اعمال مالیات بر ارزش افزوده در سطح بازار وجود ندارد و این مالیات فعلا و صرفا در بانک ملی اخذ می‌شود و سکه‌فروشان ملزم به کارسازی آن نیستند، عملا بجز افزایش قیمت سکه، اثر دیگری دربر ندارد.

وی افزود: این مالیات فقط باعث بالا ماندن قیمت سکه شده و حتی آن‌گونه که هنوز تصور می‌شد، درآمد چندانی برای دولت ندارد، چون مکانیسم دریافت آن از کل معاملات سکه در بازار وجود ندارد.

در این حالت، بانک مرکزی هم نمی‌تواند کار خاصی برای کاهش قیمت سکه انجام دهد، چون هر قدر سکه در بازار بریزد، نرخ فروش سکه واقعی نبوده و بالاتر از نرخ جهانی تمام می‌شود. در حقیقت این مالیات، نوعی حباب مصنوعی در بازار ایجاد کرده است که با حذف آن، این حباب از بین خواهد رفت.

بهمنی:‌ انتظار کاهش 100 تومانی قیمت دلار را داشتم

در چنین شرایطی رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر این‌که نرخ ارز همچنان در بازار کاذب است، گفت: انتظارم این بود که حداقل در این دو روز قیمت ارز صد تومان کاهش پیدا کند اما 40 تومان بیشتر کاهش پیدا نکرده است.

به گزارش فارس، محمود بهمنی در گفت‌و‌گو با خبر نیمروزی شبکه اول سیما درباره روند کاهش قیمت ارز، تصریح کرد: این روند همچنان ادامه خواهد داشت و من به قولی که به هموطنان داده بودم عمل کردم.

وی باردیگر به فروش ارز در فرودگاه‌ها اشاره کرد و افزود: ما تمهیدات دیگری را فراهم کردیم ازجمله در فرودگاه در گیت اول و دوم 8 تا 10 باجه را با تجهیزات آماده کردیم که هموطنان هنگامی که مسافرت می‌کنند بتوانند براحتی نیازهای خود را در آنجا تأمین کنند.بهمنی گفت: بنابراین کنترل در فرودگاه خیلی راحت خواهد بود چرا که مسافران مهر خروجی را دریافت کرده‌اند و به راحتی ارز خود را می‌گیرند و مشکل زیادی در آنجا نخواهیم داشت.وی افزود: امیدواریم بتوانیم تمام تقاضاهای مسافران را برای دریافت ارز در فرودگاه‌ها پاسخ دهیم.

بهمنی تصریح کرد: برای نرخ سود سپرده‌ها برنامه‌ریزی داریم و شاید در چند روز آینده آن را به تصویب برسانیم تا سپرده‌گذاران ما با اطمینان بیشتر و دریافت سود بیشتر پولشان را به بانک‌ها بسپارند و قطعاً نرخ سود اوراق مشارکت ما با این کار افزایش پیدا خواهد کرد.رئیس بانک مرکزی گفت: بنابراین تمام تمهیدات خود را به کار گرفته ایم تا بتوانیم بازاری تعادلی ایجاد کنیم که از وظایف بانک مرکزی است و نرخ ارز، طلا و نرخ سپرده‌ها را به چیزی که مورد نظر ماست، برسانیم.

وی افزود: تنها توصیه‌ای که داریم این است که حداقل دو سه روز به ما مهلت دهند و از تقاضای اضافه و کاذب خودداری کنند، در دو سه روز آینده خواهند دید با چه کاهش شدیدی در نرخ ارز روبه‌رو خواهیم شد. بهمنی افزود: صحبت‌های زیادی نیز با بخش بازرگانی و واردات داشتیم و بزودی باید برنامه‌ریزی جدیدی در فعالیت واردات داشته باشیم و تقاضای ارز بیش از اندازه کالاهای لوکس، تجملی و غیرواقعی را یا با تعرفه‌ها یا با کنترل واردات کاهش دهیم تا بتوانیم به چیزی که مورد نظر ماست برسیم و این روند ادامه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها