وزیر بازرگانی سال آینده را سال همگانی کردن تجارت الکترونیک نام نهاد و گفت:‌ در این سال چهار اقدام اساسی امضای دیجیتال، نماد اعتماد الکترونیک، اتحادیه فروشگاه های اینترنتی و تعیین مدل سنجش نفوذ تجارت الکترونیک، پیگیری می‌شود.
کد خبر: ۳۹۰۸۶۴

به گزارش ایرنا، مهدی عضنفری روز یکشنبه در مراسم افتتاح سومین دفتر صدور گواهی الکترونیک (RA)، از تجارت الکترونیک به عنوان ابزار تسهیل کننده معاملات نام برد و گفت: وزارت ارتباطات نقش مهمی در بیشتر آشناشدن مردم با این حوزه دارد.

وی گفت:‌ برای همگانی کردن تجارت الکترونیک، نیازمند امضای دیجیتال ،نماد اعتماد الکترونیک، و شکل گیری اتحادیه فروشگاه های اینترنتی هستیم.

غضنفری با بیان اینکه هنوز اتحادیه مشخصی در فضای مجازی و خرید و فروش اینترنتی وجود ندارد، افزود:‌ این اقدام می‌تواند به سایت‌ها ساماندهی لازم را بدهد.

به گفته وی نماد اعتماد الکترونیک به این نحو عمل می‌کند که هر سایت مدعی تجارت الکترونیک فروش کالا و خدمات برای دریافت این نماد باید به تایید برسد و پس از آن نماد مورد نظر در سایت فروشنده برای مراجعان ظاهر می‌شود.

وزیر بازرگانی تاکید کرد: هرچند کیفیت، قیمت کالا و خدمات در سایت دریافت کننده نماد اعتماد الکترونیک معتبر نیست، اما خریدار مطمئن خواهد بود که سایت مورد نظر واقعی است و مسایل شرکت های هرمی (گلدکوئیستی) به وجود نمی‌آید.

به گفته غضنفری صدور گواهی الکترونیک مکانی است که مردم می‌توانند با مراجعه به آن درخواست صدور امضای دیجیتال را ارایه کنند و این مرکز یکی از زیربخش‌های مرکز صدور گواهی دیجیتال در وزارت بازرگانی خواهد بود.

به گفته وزیر بازرگانی، مرکز صدور گواهی امضای دیجیتال (CA) به عنوان یک نهاد اجتماعی، امضای دیجیتال افراد را بصورت رسمی از طریق دفاتر صادر می‌کند.

غضنفری همچنین گفت: ‌تاکنون 80 هزار امضای دیجیتال یا گواهی الکترونیک از طریق این وزارتخانه صادر شده است.

به گفته وی هرچند که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خانه فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی سی تی) است، اما بسیاری از افراد تولید کننده نرم‌افزار که به گونه‌ای باید کنترل کیفی تولیدات خود را از این وزارتخانه کسب کنند، می‌توانند مجهز به برنامه امضای دیجیتال شوند.

یادآور می شود چهار هزار واحد شرکت‌های خدماتی الکترونیکی از وزارت ارتباطات مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.
وزیر بازرگانی همچنین گفت: پیش از این دو دفتر صدور گواهی الکترونیک در سازمان بورس و مرکز ثبت اسناد راه اندازی شده است و متقاضیان در تمامی استان‌ها می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

غضنفری در بخش دیگری از سخنان خود، انجام معاملات تجاری را نیازمند نوعی اعتماد در دوطرف معامله یعنی فروشنده و خریدار دانست و گفت:‌ در صورت بروز اختلاف در معامله، فضای دیجیتال اولین موضعی است که به ذهن یکی از دوطرف می‌رسد.

به گفته وی ‌یک سند الکترونیک برای معتبر بودن در یک محکمه قضایی به عنوان یک سند کاغذی نیازمند امضا است ، اما در این میان یک اشکال بروز می‌کند که امکان اسکن و جعل کردن امضای افراد وجود دارد.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه امضا در فضای الکترونیکی تبدیل به یک کد شده و کد مورد نظر ازسوی مرکز صدور گواهی الکترونیک تایید می شود، افزود: این مراحل با هدف ایجاد امنیت در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

غضنفری سپس گفت:‌ برای گسترش تجارت الکترونیک به امضای دیجیتال نیاز داریم و این امضا در مراکز تعیین شده که همان دفتر صدور گواهی الکترونیک است، صادر می‌شود.

به گفته وی وارد کردن یک دفتر صدور گواهی الکترونیکی، هدیه ای از سوی وزارت بازرگانی به مرکزی است که هزاران فناوری و ابتکار عمل را در خود جای داده است.

عضنفری ادامه داد: از سوی دیگر این اقدام برای وزارت بازرگانی یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود، زیرا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعتبار بالای فناوری الکترونیک ، این اعتبار ارایه شده از سوی وزارت بازرگانی را تایید می‌کند.

وزیر بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به اینکه سال 90 مرکز تجارت الکترونیک این وزارتخانه مدل سنجش نفوذ تجارت الکترونیکی در فضای کسب و کار را تبیین می‌کند، افزود: مدل سنجش نفوذ تجارت الکترونیک مسایل و مشکلات احتمالی در این حوزه را نیز مشخص می‌کند.

به گفته غضنفری از این طریق می‌توان به این پرسش‌ها که هر سال تجارت الکترونیک رشد داشته و چه سهمی از کل تجارت کشور به آن مربوط می‌شود را مشخص کرد.

وی افزود :‌بدون مدل سنجش نمی‌توان میزان کمک تجارت الکترونیک را به کل تجارت کشور در شرایطی که زیرساخت‌ها درحال ایجاد است، پی برد.

دفتر ثبت نام گواهی الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران به منظور ارایه خدمات صدور امضای دیجیتال به کارکنان وزارت ارتباطات، شرکت‌ها، سازمان‌ها و واحدهای تابعه تاسیس شده و این خدمات شامل تولید، صدور، ذخیره، ارسال، تایید، ابطال و به روز نگهداری گواهی‌های الکترونیکی (امضای دیجیتال) است.

وزیر بازرگانی انجام عملیات مطابق با دستورالعمل وزارت بازرگانی، احراز هویت و تصدیق مدارک ارایه شده متقاضیان، دریافت خدمات گواهی ، ارسال درخواست متقاضی همراه با مدارک مربوطه به وزارت بازرگانی و دریافت گواهی از وزارت بازرگانی و تحویل به متقاضیان را از وظایف دفتر صدور گواهی امضای الکترونیک عنوان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها