اگر بخواهیم تصویری از زندگی آینده را در ابعاد مختلف به تصویر بکشیم نباید، حضور گسترده فناوری و بویژه فناوری‌های دیجیتالی را که به یکی از ابزارهای لازم و ضروری برای تامین نیازهای انسان امروزی مبدل شده‌اند از یاد ببریم.
کد خبر: ۳۸۷۸۵۷

همچنین اگر شما از جمله افرادی هستید که علاقه‌مند به تجربه زندگی در خانه‌ای رویایی یا به اصطلاح رمانتیک هستید به شما توصیه می‌کنیم که روشن کردن شمع‌های کم‌نور و تزئینی روی میز شام و گوش دادن به یک صفحه‌گرامافون در هنگام غذاخوردن که به عنوان تصویری از یک منظره رویایی بر ذهنتان نقش بسته است را برای همیشه از ذهنتان پاک کنید.

ما انسان‌های امروزی در عصر فناوری زندگی می‌کنیم و به همین دلیل باید از این پس تصاویری را از زندگی آینده در ذهنمان مجسم کنیم که نقش فناوری در آن مقایسه با امروز بسیار پررنگ‌تر باشد.

در نمایشگاهی که بتازگی در شهر لندن و با هدف معرفی فناوری‌ها و گجت‌هایی جدید که در خانه‌های آینده جایگزین اثاثیه و لوازم امروز خواهد شد، برگزار شد مجموعه‌ای از فناوری‌های جدیدی که از ویژگی‌های خانه‌های آینده خواهند بود به نمایش گذاشته شد که اگرچه برخی از آنها بیشتر جنبه سرگرمی داشتند، اما در این میان فناوری‌هایی به چشم می‌خورد که به نظر می‌‌رسید کاربرد آنها بتواند سهولت در انجام بسیاری از کارهای روزمره و خسته‌کننده زندگی را به ارمغان آورد. البته باید این نکته را خاطر نشان کرد که اغلب این فناوری‌ها قیمت‌های بسیار بالایی داشتند که شاید در مقایسه با قابلیت‌های منحصر به‌فرد آنها تعیین چنین قیمت‌هایی برای آنها چندان هم غیرمنطقی نباشد.

از تختخواب‌های جادویی تا ایستگاه‌های کاری سیار

وقتی خسته از کار روزانه به خانه برمی‌گردید، کافی است قبل از هر چیز سراغ نپ‌شل بروید. کافی است فقط 30 دقیقه روی این تختخواب جادویی دراز بکشید و چشم‌هایتان را ببندید تا پس از آن به اندازه یک خواب کامل شبانه احساس شادابی کنید.

این تختخواب به گونه‌ای طراحی شده است که براساس پدیده‌های روان‌شناختی رنگ و صدا نوعی احساس آرامش و امنیت را در شما ایجاد کرده و هرگونه آثار ناشی از خستگی‌تان را از بین می‌برد. اگرچه شاید ادعای طراحان این تختخواب جادویی کمی عجیب و دور از ذهن به نظر برسد اما به یاد داشته باشید که فناوری خود جادویی است که می‌تواند همه رویاهای شما را دست‌یافتنی سازد. حالا پس از مدت کوتاهی استراحت می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود را از سر گیرید.

اگر در خانه تنها هستید حضور جوبات یک ربات ناطق و سخنگو است، به شما کمک می‌کند تا زمانی که در خانه هستید، احساس تنهایی نکنید و حتی بتوانید با حضور او در محفظه اووی (Ouei)‌ که فضایی اختصاصی برای علاقه‌مندان و دوستداران بازی‌‌های کامپیوتری است، یک بازی دوستانه 2 نفره را نیز تجربه کنید. این دستگاه توسط اعضای تیم فرمول یک مک‌کلارن طراحی شده است و می‌تواند جای گرم و نرم یا حتی خنکی باشد که بتوانید ساعت‌ها و بدون مزاحمت در آنجا بازی کنید. پس از وارد شدن به این محفظه اختصاصی می‌توانید سیستم تهویه هوای آن را به دلخواه خود تنظیم کنید.

بلافاصله نمایشگر چرخان آن در مقابل شما قرار می‌گیرد و به محض دریافت فرمان شما به عنوان یک نمایشگر تلویزیونی، کامپیوتری یا حتی یک کنسول بازی در اختیار شما خواهد بود. اما اگر بخشی از کارهای روزانه را که در محل کارتان قادر به انجام آنها نبوده‌اید همراه خود به خانه آورده‌اید تا به پایان برسانید، می‌توانید سری به ایستگاه کاری سیار خود بزنید.

این فناوری‌ یک ایستگاه کاری سیار را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید آن را در هر جای خانه که دوست داشته باشید، مستقر کنید. شما می‌توانید حتی از این ایستگاه کاری سیار در محل کارتان نیز استفاده کنید. این فناوری همه آنچه را که برای انجام کارهایتان نیاز دارید در اختیار شما قرار خواهد داد و این در حالی است که در این ایستگاه راحتی و آرامش را هنگام انجام کارهایتان تجربه خواهید کرد.

سایه سنگین فناوری‌های دیجیتال بر روابط اعضای خانواده

از آنجا که با نفوذ فناوری در ابعاد مختلف زندگی ما انسان‌‌ها بیم آن می‌رود که رفته رفته روابط میان اعضای خانواده به دست فراموشی سپرده شود.

نکته: اگر شما علاقه‌مندید که هنگام غذاخوردن سری به آخرین اخبار و تحولات دنیا بزنید، می‌توانید از سطح‌ میزهای هوشمند به عنوان یک نمایشگر کامپیوتری استفاده کنید و سایت‌های خبرگزاری‌ یا روزنامه‌های منتشر شده را روی سطح میز غذاخوری دانلود کرده و نگاهی هم به عناوین خبری بیندازید

این بار نیز فناوری به کمک ما انسان‌ها آمده است تا در حالی که هر یک از اعضای خانواده در گوشه‌ای از خانه سرگرم استفاده از امکاناتی است که این فناوری‌ها در اختیار آنها قرار داده است، بتواند از طریق دوربین‌های ویدئویی سیار مجهز به سیستم wi-fi از طریق صوتی یا تصویری با دیگر اعضای خانواده در ارتباط باشد و به این ترتیب با کمک روویو (Rovio)‌ شما تنها به اندازه یک کلیک با دیگر اعضای خانواده و دوستانتان فاصله دارید و می‌توانید بلافاصله از حال آنها باخبر شوید. اگرچه امروزه کمبود وقت یکی از مشکلاتی است که ما را از انجام بسیاری از کارهایی که به آنها علاقه‌مند هستیم منع می‌کند، اما خوشبختانه در خانه‌های آینده که از جنس فناوری‌های جدید هستند، شما می‌توانید انجام بسیاری از کارهای خسته‌کننده نظیر جارو کشید و شستن لباس‌ها را نیز به دست فناوری بسپارید و از مدت زمانی که پیش از این به انجام این کارها اختصاص می‌دادید برای انجام کارهای مورد علاقه خود استفاده کنید.

در حالی که جاروبرقی‌های رباتیک هوشمند که توسط شرکت بزرگ تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی یعنی سامسونگ طراحی شده‌اند به کمک سیستم‌های مسیریاب و همچنین سنسورهایی که به محض برخورد با هر گونه مانعی در مسیر حرکت تغییر مسیر می‌دهند در حال تمیز کردن همه سطوح از گرد و غبار هستند و بعد رخت‌‌های کثیف که از زمین تا آسمان با سبدهایی که در خانه‌های امروزی از آنها برای جمع‌آوری لباس‌هایی که باید شسته شوند استفاده می‌کنیم، متفاوت هستند بدون نیاز به آب و به محض انداختن لباس در آن، به صورت خودکار لباس‌های شما را شسته، خشک کرده و حتی چروک‌های ایجاد شده در سطح آن را از بین می‌برند.

شما می‌توانید کمی روی صندلی صوتی یا sonic هم لم دهید و استراحت کنید. این فناوری که شبیه یک مبل استوانه‌ای شکل است تنها برای استراحت و گوش دادن به موسیقی ساخته شده است. این صندلی به گونه‌ای ساخته شده که وقتی به موسیقی گوش می‌کنید، احساس می‌کنید که درست در وسط یک بلندگو نشسته‌اید و در حال گوش دادن به موسیقی هستید.

وقتی انجام همه امور را به دست فناوری می‌سپارید

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که بتوانید در مقابل یک آینه بایستید و از هر آنچه سلامت شما را تهدید می‌کند، مطلع شوید.

اگرچه ممکن است این تصور اندکی دور از ذهن به نظر برسد، اما در حقیقت رویایی است که به کمک فناوری‌های جدید یا امروزی محقق شده است.

این آینه‌ها پس از این که فرد در مقابل آن قرار می‌گیرد، بلافاصله اطلاعات و داده‌هایی را با توجه به وضعیت ظاهری افراد دریافت کرده و بر این اساس اطلاعات دیگری نظیر اندازه‌گیری فشار خون، شدت ضربان قلب و همچنین تغییر وزن افراد را نیز در کنار هم قرار داده و پس از تجزیه و تحلیل این اطلاعات آخرین اخبار مربوط به وضعیت سلامت شما را اعلام می‌کند.

پس از دریافت این اطلاعات می‌توانید از فناوری سوک که به عنوان یک دستیار برای آشپزی به شما کمک می‌کند بخواهید که با توجه به هشدارهای اعلام شده از سوی این آینه درخصوص وضعیت سلامت‌تان، غذای مناسبی را برای شام امشب به شما توصیه کند.

سوک با دسترسی به شبکه هوشمندی که در آشپزخانه شما نصب و راه‌اندازی شده است، با توجه به مواد غذایی که در خانه موجود است و همچنین با در نظر گرفتن یک رژیم غذایی مناسب برای وضعیت سلامت شما، شام امشب، مواد مورد نیاز و دستور تهیه آن را در اختیار شما قرار می‌دهد و جالب این که انجام این کارها را با دقتی بیشتر از آشپزخانه‌های حرفه‌ای انجام می‌دهد.

پس از این که شام امشب را آماده کردید از همه اعضای خانواده دعوت کنید تا برای صرف شام به سالن غذاخوری بیایند. شما غذا را‌ آماده کرده‌اید و میز شام را هم چیده‌اید که ناگهان متوجه می‌شوید فراموش کرده‌اید آب یا نوشابه را سرمیز بگذارید، اما اصلا نگران نباشید چون مجبور نیستید به‌ آشپزخانه بروید، تنها کافی است دکمه‌ای را که روی میز وجود دارد فشار دهید تا ازوسط میز یک یخچال کوچک خارج شود و هر آنچه را که فراموش کرده‌اید، سر میز بگذارید.

این در حالی است که این میزهای هوشمند مطابق سلیقه هریک از افراد خانواده قابل تغییر خواهند بود، اگر شما علاقه‌مندید که هنگام غذاخوردن سری به آخرین اخبار و تحولات دنیا بزنید، می‌توانید از سطح این میز به عنوان یک نمایشگر کامپیوتری استفاده کنید و سایت‌های خبرگزاری‌ یا روزنامه‌های منتشر شده را روی سطح میز غذاخوری دانلود کرده و نگاهی هم به عناوین خبری بیندازید. اما اگر تصور می‌کنید وجود این فناوری‌های بسیار گران‌قیمت در محیط خانه شما بیش از هر چیز موجب نگرانی‌تان درخصوص تامین امنیت خانه خواهد شد به شما مژده می‌دهیم که خوشبختانه فناوری، فکر آن را هم کرده و سیستم سه‌بعدی هوشمندی را برای تامین امنیت خانه‌های شما طراحی کرده است.

این سیستم هوشمند از طریق دریافت داده‌های بیولوژیکی فعال می‌شود و به این ترتیب شما قادر خواهید بود تنها با یک انگشت که کلید ورود به این سیستم خواهد بود همه قسمت‌های مختلف را از طریق یک سیستم هشداردهنده تحت نظر قرار دهید.

اگرچه شاید تصور کنید که همه آنچه را که در اینجا به ‌آن اشاره کردیم، تنها رویاهایی برخاسته از ذهن انسان‌هاست، اما در حقیقت همه این فناوری‌ها در حال حاضر طراحی و ساخته‌‌ شده‌اند، اما این که ما نیز روزی بتوانیم در خانه‌هایی از جنس فناوری زندگی را تجربه کنیم، موضوعی است که شاید دستیابی به آن سال‌های زیادی به طول انجامد.

منبع :‌Talktalk.co.uk

فرانک فراهانی‌ / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها