وزیردفاع: قصد داریم سامانه‌های پدافند هوایی برد بلند بومی تولید کنیم

4 ماهواره ایرانی امروز رونمایی می‌شود

امروز همزمان با هفتمین روز از ایام دهه فجر، 4 ماهواره ایرانی با حضور رئیس‌جمهور رونمایی می‌شود. سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دیروز در حاشیه نخستین همایش ملی شناورهای تندرو با اعلام این خبر به ایرنا گفت: فجر و رصد ماهواره‌هایی هستند که امروز به همراه 2 ماهواره دیگر رونمایی می‌شوند، اما هنوز زمان دقیق پرتاب این ماهواره‌ها قطعی نشده است.
کد خبر: ۳۸۴۵۳۲

وی در مورد رونمایی از ایستگاه‌های دریافت ثابت و متحرک زمینی ماهواره که دیروز انجام شد نیز گفت: این ایستگاه‌ها قدرت دریافت اطلاعات ماهواره‌های سنجشی را دارند و در واقع مرکز کنترل ماهواره در قالب یک شبکه با اجزای مختلف هستند که می‌توانند ماهواره‌ها را کنترل کنند.

سردار وحیدی درباره کارهای انجام شده در وزارت دفاع برای تولید موشک‌های پدافندی برد بلند به مهر گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ساخت این نوع از موشک‌ها را در دستور کار دارد و تاکنون گام‌های خوبی هم در این زمینه برداشته است. وی افزود: ما اساسا به دنبال ساخت موشک‌های دور برد اس300 و اس400 نیستیم بلکه می‌خواهیم سامانه‌های پدافند هوایی برد بلند بومی تولید کنیم. وزیر دفاع با تاکید بر این‌که این فرآیند مستلزم طی زمان مورد نیاز است، گفت: امیدواریم به همت متخصصان داخلی، بتوانیم در آینده‌ای نزدیک به تولید انبوه سامانه‌های پدافند هوایی برد بلند بومی دست یابیم.

تولید شناورهای موشک‌انداز با سرعت بالای 85 نات در سال 90

دیروز علاوه بر وزیر دفاع، برخی دیگر از مقامات نظامی کشورمان هم در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای از برنامه‌های دفاعی نهادهای متبوعشان خبر دادند.

در این گفت‌وگوها فرمانده نیروی دریایی سپاه اعلام کرد که این نیرو در سال آینده شناورهای تندرو با سرعت 85 نات ـ حدود 157 کیلومتر ـ تولید خواهد کرد و معاون تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش هم گفت: نسل سوم بمب‌های قاصد که مجهز به موتور بوده و بیش از 100 کیلومتر برد دارد در آینده تولید می‌شود.

سردار علی فدوی دیروز در نخستین همایش ملی شناورهای تندرو با بیان این‌که توانمندی تولید شناورهای موشک‌انداز با سرعت بالای 85 نات(هر نات معادل 852‌/‌1کیلومتر در ساعت است) را داریم، از هدف‌گذاری اجرای این طرح برای سال 90 خبر داد.

وی، یکی از دغدغه‌های شبانه‌روزی مجموعه‌های علمی و نظامی کشور را طراحی بدنه شناورهای تندرو با سرعت بیش از 85 نات دانست و گفت: مراکز علمی و نظامی ایران همه توان و تلاش خود را به کار گرفتند تا با تولید این نوع شناورها که توانایی نصب انواع موشک روی آنها وجود دارد، سرعت آنها را از 60 نات افزایش دهند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: امروز ایران تنها کشوری در جهان است که شناورهای تندرو با سرعت 60 نات تولید می‌کند و قادر است انواع موشک را روی آنها نصب کند. فدوی با اشاره به اهمیت شناورهای تندرو حمل‌کننده سلاح افزود: ما امروز به‌دنبال این هستیم تا شناورهای 14 متری مقاوم تولید کنیم که به‌رغم نصب انواع سلاح و موشک روی آنها، با سرعت بالاتر از 60 نات در دریاها حرکت کنند.

دریادار فدوی همچنین با تاکید بر این مطلب که توانمندی تولید بدنه شناورهای تندرو جهان که قادر به حمل سلاح هستند در اختیار نیروی دریایی سپاه پاسداران است، تصریح کرد: اکنون نیروی دریایی سپاه رکورد سرعت شناور تندرو در جهان را با تولید موتور دیزلی D87 و با سرعت 126 نات در اختیار دارد. وی افزود: دانشگاه‌ها و مجامع علمی کشور باید به صورت فعال و به روز در این عرصه وارد صحنه شوند و مشکلات نیروهای نظامی در این بخش را بسرعت حل کنند.

نسل دوم بمب‌های قاصد مراحل آخر را پشت‌سر می‌گذارد

امیر محمدرضا کارشکی، معاون تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش هم در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به تولید بمب‌های هوشمند نقطه‌زن قاصد با سر جنگی دوهزار پوندی، آن را از قوی‌ترین بمب‌های دنیا دانست و گفت: ما توانستیم در سال‌های آخر جنگ اقدام به ساخت این بمب‌ها کنیم که امروز به تولید انبوه رسیده و هیچ محدودیتی در به‌کارگیری آنها نداریم.

وی ادامه داد: نسل دوم این بمب‌ها با برد بیش از 50کیلومتر ساخته شده و مراحل آخر را پشت سر می‌گذارد و به‌زودی نیز به تولید انبوه خواهد رسید.

معاون جهاد خودکفایی نهاجا تصریح کرد: نسل سوم این بمب نیز که مجهز به موتور بوده و برد بیش از 100کیلومتر خواهد داشت، در آینده تولید می‌شود.

تا انتهای خلیج فارس تحت پوشش موشکی جنگنده‌های ماست

کارشکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: هواپیماهای ما به تجهیزاتی مجهز هستند که می‌توانند انتهای خلیج‌فارس در جنوب را هدف قرار دهند و به سلامت برگردند. وی همچنین با اشاره به بهینه‌سازی تجهیزات قدیمی تصریح کرد: آنقدر این تجهیزات و سامانه‌ها تغییر پیدا کرده و به‌روز شده‌اند که می‌توان گفت فقط در شناسنامه آنها اسمی باقی مانده ولی محتویاتشان بکلی عوض شده است.

درحال نصب جدیدترین تجهیزات دنیا روی جنگنده‌های اف -14 هستیم

کارشکی ادامه داد: برای مثال در یکی از پروژه‌هایی که در دست تحقیقات داریم، هواپیماهای شکاری بمب افکن اف -14 را به‌روز و بهینه می‌کنیم و تجهیزات به‌روز دنیا که در داخل کشور طراحی و ساخته شده‌اند روی این جنگنده‌ها در حال نصب است.

وی با تأکید بر این‌که این جنگنده‌ها از لحاظ تسلیحات نیز تفاوت عمده‌ای با گذشته دارند، خاطرنشان کرد: امروز با تغییر در قطعات و بومی‌سازی سامانه‌ها حتی در قسمت موتور که یکی از پیچیده‌ترین و مدرن‌ترین قطعات هواپیما است، می‌توان ادعا کرد که این جنگنده‌ها تفاوت عمده‌ای با گذشته پیدا کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها