رییس سازمان بین‌المللی انرژی با ابراز نگرانی از روند صعودی قیمت نفت گفت پیامی برای اوپک ارسال کرده است تا در برابر تحولات بازار جهانی نفت انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشد.
کد خبر: ۳۸۲۷۷۸

به گزارش فارس ، رییس سازمان بین المللی انرژی تاکید کرد اوپک باید به دقت کلیه تحولات مربوط به تقاضای جهانی نفت را زیر نظر داشته باشد.
 
نوبو تاناکا تصریح کرد: اوپک باید سقف تولید خود را متناسب با تقاضای جهانی نفت تنظیم کند.

سازمان بین المللی انرژی توسط کشورهای صنعتی و با هدف تامین منافع این کشورها در بخش انرژی تاسیس شده است. این سازمان یکی از ابزارهای فشار غرب به اوپک برای افزایش تولید خود جهت کاهش قیمت نفت است.

جیم روجرز رییس موسسه تحقیقاتی دوک انرژی نیز تاکید کرد قیمت جهانی نفت تا شش ماه نخست 2011 از مرز 100 دلار در هر بشکه خواهد گذشت . این در حالی است که به دنبال ادامه تنشهای سیاسی در مصر قیمت نفت برنت دریای شمال روز گذشته به مرز 100 دلار رسیده است.

تاناکا که در حاشیه اجلاس جهانی داووس سخن می گفت افزود ما برای اوپک پیامی ارسال کرده ایم و از مقامهای اوپک خواستیم تا در برابر تحولات بازار جهانی نفت انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند و تصمیمات مناسبی در برابر تحولات اخیر بازار انرژی داشته باشند.

به گفته وی ، قیمت نفت نقش مهم و اثرگذاری در روند رشد و رونق اقتصادی جهان دارد.

اوپک از دسامبر 2008 تاکنون سقف تولید خود را بدون تغییر در حد 24.845 میلیون بشکه در روز حفظ کرده است. در عین حال عبدالله البدری دبیر کل اوپک تاکید کرد قیمت جهانی نفت در شرایط مناسبی قرار دارد و اوپک نگران شرایط بحران مالی و بدهی منطقه یورو است.

بر اساس آمارهای سازمان بین المللی انرژی تولید نفت 11 عضو اوپک به غیر از عراق در ماه گذشته به 27.15 میلیون بشکه در روز رسیده که این رقم معادل پایبندی 45 درصدی اعضای اوپک به سهمیه های تولید است.

ایران از ابتدای سال 2011 ریاست دوره ای اوپک را بر عهده گرفته است. کشورهای غربی قصد دارند اوپک را برای افزایش سقف تولید نفت تحت فشار قرار دهند اما برخی از کشورهای عضو اوپک مثل عربستان و امارات بدون هماهنگی با سایر اعضا سقف تولید خود را در ماه های اخیر افزایش داده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها