معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان گلستان گفت: تالاب‌های بین‌المللی چهارگانه استان به دلیل مشکل کم‌آبی شرایط خوبی ندارند. به گزارش مهر، مهران جهانشاهی افزود: تالاب‌های آلاگل، آلماگل، آجی گل و گمیشان 4 تالاب بین‌المللی گلستان هستند که با مشکل کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۳۸۰۸۹۱

وی افزود: این تالاب‌ها از رود اترک که ماهیتی سیلابی دارد تغذیه می‌شوند و منتظریم سیل اترک تالاب‌ها را از این شرایط در بیاورد. هماهنگی‌هایی با شرکت آب منطقه‌ای صورت گرفته تا حداقل‌های آبی را حفظ کنیم.

از 26 تالاب بین‌المللی کشور 18 تالاب در کنوانسیون بین‌المللی رامسر ثبت شده‌اند که 4 تالاب در استان گلستان واقع شده است.تالاب‌ها، علاوه بر جلوه‌های روح‌پرور ظاهری، سودمندی‌های فراوانی دارند که می‌توان به مهار سیلاب‌ها، تثبیت خط، حفظ ذخایر آب‌های زیرزمینی و پالایش آب اشاره کرد.بی‌توجهی مردم و مسوولان باعث تخریب و نابودی این گنجینه‌های طبیعی حیات شده است و حفر کانال در اطراف تالاب، احداث سد در زمین‌های فرادست تالاب، شکار بی‌رویه و صید ماهیان کمیاب، احداث جاده و استخرهای پرورش میگو از جمله عوامل تخریب‌کننده تالاب هستند.

تغییر غیرمجاز کاربری، ورود انواع آلاینده‌ها، صید غیرمجاز ماهیان، شکار غیرمجاز و خشکسالی از جمله عواملی که زیست بوم تالاب‌های کشور از جمله تالاب‌های بین‌المللی گلستان را به خطر انداخته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها