نگرانی برای تامین آب شرب

کرمان در انتظار باران است

در حالیکه شهرهای مختلف این روزها شاهد ریزش برف و باران است ، خشکسالی و کمبود بارندگی همچنان به عنوان مهمترین مشکل بزرگترین استان کشور خود نمایی می کند.
کد خبر: ۳۸۰۳۳۰

به گزارش مهر از کرمان ، خشکسالی در استان کرمان همچنان ادامه دارد و بارش های پراکنده و مقطعی چند روز اخیر نیز نتوانسته مشکل کمبود آب در بزرگترین استان کشور را رفع کند.

این در شرایطی است که طی هفته گذشته تنها بارندگیهای مقطعی در برخی مناطق کرمان روی داد اما این بارندگی های اندک نتوانست عطش استان کویری کرمان را برطرف کند.

بسیاری از مناطق و شهرستانهای استان کرمان طی سال جاری همچنان چشم به راه بارندگی هستند و این در حالیست که هیچ بارندگی در این مناطق صورت نگرفته و از سوی دیگر در استانی که شغل اصلی مردم کشاورزی محسوب می شود بسیاری از منابع آب خشک و یا کم آب شده اند و سطح آب های زیر زمینی نیز به شدت افت کرده است بطوریکه از در برخی نقاط چندین متر از سطح آب های زیر زمینی کاشته می شود و این روند در حالی ادامه دارد که اضافه برداشت بیش از یک میلیارد مترمکعب آب در این استان همچنان ادامه دارد.
 
ادامه روند خشکسالی در استان کرمان بسیاری از بخش های صنعتی و کشاورزی را تهدید می کند و لزوم چاره اندیشی برای حل مشکل آب کرمان و عملی شدن وعده های مسئولان از طرحهای بلند پروازانه ای همچون انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به کرمان باید درنهایت به انجام پروژه های عملی و کارا تبدیل شود.  

70 درصد هدر رفت آب در کشاورزی 

از سوی دیگر در استانی که کمبود آب بزرگترین مشکل است هم اکنون 95 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود که متاسفانه بیش از 70 درصد آن هدر می رود.
 
هدر رفت آب در بخش های آبیاری سنتی در حالی ادامه دارد که اجرای طرح های مکانیزه کردن آبیاری علیرغم ارائه تسهیلات به دلایلی به کندی پیش می رود و نیازمند مساعدت بانک ها در روان سازی تسهیلات است.
 
سرپرست مرکز پیش ‌بینی هواشناسی کرمان در خصوص میزان بارندگی های کرمان از ابتدای مهرماه سال جاری اظهارداشت: بارندگی در سال جاری در استان کرمان در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیر یافته است.
 
حمیده حبیبی در خصوص بارندگی های اخیر کرمان نیز افزود: در این مدت کل میزان بارندگی کرمان هشت میلیمتر باران باریده است.این میزان بارندگی در مقایسه با بارندگی 32.4 میلیمتری سال گذشته کرمان 75 درصد کاهش داشته است.
 
سرپرست مرکز پیش ‌بینی هواشناسی کرمان گفت: بیشترین میزان بارندگی در سال جاری در لاله زار با تنها 23.6 میلیمتر بوده است. کهنوج و عنبرآباد نیز در رده های بعدی قرار دارند. بارندگی در بسیاری از شهرهای کرمان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته با کاهش مواجه شده است.
 
مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان نیز در خصوص وضعیت بارندگی در کرمان ابراز نگرانی کرد و اظهارداشت:  در صورت عدم بارش باران در فصل تابستان برای تامین آب شرب نیز با مشکل مواجه می شویم. 
 
محمد طاهری افزود: باید با برنامه ریزی مناسب از هم اکنون با توجه به کاهش بارندگی به فکر تابستان و کمبود آب باشیم. ستادی در این خصوص برای مدیریت مصرف آب در مناطق مختلف استان کرمان تشکیل خواهد شد.
 
وی گفت: از هم اکنون باید تعامل لازم بین مسئولان و مردم در راستای مصرف بهینه آب انجام شود.برنامه جامعی در نقاط مختلف باید تدوین شود.
 
مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان از مردم خواست با استفاده از وسایل مصرفی بهینه همچون شیرهای پور کننده، شیرهای اهرمی مصرف خود را کاهش دهند. هر شیر آب که در هر ثانیه یک بار چکه کند بخش زیادی از آب را هدر می دهد که سالانه شش هزار لیتر آب تنها در این بخش هدر می رود.
 
این مقام مسئول بر جداسازی آب مصرفی در بخش آبیاری فضای سبز از سیستم آب شهری، مرمت لوله های فرسوده آب نیز تاکید کرد.

افت سطح آب در دشت های کرمان  

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان نیز با اشاره به خشکسالی های کرمان اظهارداشت: متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد اما یکی از بهترین راهکارهای استفاده از آبهای سطحی و استحصال این آبها است.
 
سید محسن ثمره هاشمی از ساخت چندین سد در مناطق مختلف کرمان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تکمیل این سد وضعیت آب کرمان در آینده نزدیک بهبود یابد.
 
وی با اشاره به هدر رفت بی رویه آب در بخش کشاورزی خواستار برنامه ریزی مسئولان در این بخش و فرهنگ سازی در بین کشاورزان شد.
 
ثمره هاشمی افزود: متاسفانه بارندگی در کرمان کاهش یافته است و سطح آبهای زیر زمینی نیز هر روز کاسته می شود. در بسیاری از دشتهای کرمان روند کاهش سطح آبها ادامه دارد و بسیاری از منابع آبی خشک شده اند.
 
مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان از ادامه برداشت بی رویه آب از مخازن آب خبر داد و گفت: این مخازن آب طبیعی بعد از برداشت آب تخریب می شوند و دیگر احیاء آنها ممکن نخواهد بود. 

لزوم تغییر الگوی کشت

استاندار کرمان نیز در جلسه بررسی وضعیت خشکسالی در کرمان با اشاره به خشکسالی در این استان اظهارداشت: هر چند کرمان با خشکسالی مواجه است اما در کوتاه مدت استفاده بهینه از منابع موجود بسیار تعیین کننده است.
 
اسماعیل نجار اجرای طرح های مانند مکانیزه کردن زمین های کشاورزی در کرمان را ضروری دانست.در صورت مصرف بهینه آب بسیاری از مشکلات در کوتاه مدت رفع می شود.
 
استاندار کرمان افزود: در برخی اقلام کشاورزی نیز که به آب زیاد و در نهایت بازدهی کم نیاز دارند نیز باید بازنگری صورت گیرد.هزینه آب مصرفی در برخی از اقلام کشاورزی بیشتر از قیمت فروش محصول است و در نهایت نیز دولت پس از کشت باید از کشاورز برای خرید محصول حمایت کند.مصرف بهینه آب در کنار طرحهای مختلف بسیار مهم است.
 
هم اکنون خشکسالی در کرمان به یکی از مشکلات اصلی تبدیل شده است بطوریکه بسیاری از کشاورزان و دامداران در روستاها دست از کار کشیده اند و به حاشیه شهرها مهاجرت کرده اند که موجب بروز مشکلات متعدد فرهنگی و اجتماعی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها