رشت اولین میزبان برگزاری جشن های کتاب استانی در کشور است که این مهم، فرهیختگی و توسعه یافتگی فرهنگی مردم این سامان را نشان می دهد.
کد خبر: ۳۷۶۶۵۲

به گزارش مهر در رشت، کتاب و کتابخوانی در رشت که سابقه ای به بلندای تاریخ ایران زمین دارد خوشبختانه در برگزاری جشن های کتاب استانی نیز نقطه آغازین در کشور محسوب می شود. اگر به سیر زندگی بزرگان عرصه علم و ادب و فرهنگ گیلانی نگاهی هر چند گذرا داشته باشید خواهید دید که همگی با کتاب مانوس بوده و به نوعی کتاب را به عنوان یک عنصر حیاتی در علم آموزی های خود می دانستند.

به هر حال موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران که سال 1370 تاسیس شد، فعالیت خود در زمینه برگزاری نمایشگاه های کتاب را از سال 1371آغاز کرد تا اولین نمایشگاه کتاب استانی 18 سال قبل در شهر رشت برگزار شود.

این نمایشگاه از دهم تا هفدهم شهریورماه آن سال و با حضور 170 ناشر شکل گرفت تا هشت هزار و 500 عنوان کتاب در معرض دید و استفاده علاقمندان قرار گیرد.

موسسه نمایشگاه های فرهنگی در حالی یکصد و هفتاد و نهمین نمایشگاه کتاب را در استان گیلان برگزار می کند که طی مدت 18 سال فعالیت خود در مقاطع مختلف همراه با فراز و نشیب بوده است اما جای بسی خوشحالی است که طی سال های اخیرعملکرد این مجموعه برای تحقق اهداف مرتبط با توسعه کتابخوانی به واسطه برگزاری نمایشگاه های کتاب روندی رو به رشد داشته است.

برگزاری 90 نمایشگاه کتاب طی 5 سال

مدیر موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران در این رابطه با اعلام اینکه طی پنج سال اخیرکه افزون بر 90 نمایشگاه درکشور برگزارشده است، گفت: اغلب استانها بیش از دو یا سه مرتبه میزبان نمایشگاه شدند و برخی از استانها نیزهر ساله پذیرای ناشران کشوری بودند.

احسان الله حجتی افزود: تنها استان کردستان و گیلان با توجه به فراهم نشدن امکانات مورد نیاز در استان، نتوانسته بودند پذیرای جشن کتاب شوند خوشبختانه امسال دو استان نیز مقدمات برگزاری نمایشگاه را فراهم کردند.این جریان مهم و تاثیرگذار در گیلان و کردستان نیز تداوم داشته باشد.

مدیر موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران افزود: این موسسه در راستای سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین اقشار مختلف جامعه اقدام به برگزاری نمایشگاه های بین المللی کتاب تهران، نمایشگاه های کتاب استانی و نمایشگاه های متفرقه و موردی را برگزار می کند.

به هر حال برگزاری نمایشگاه ها از مهمترین رخدادهای فرهنگی در کشور است، این نمایشگاه مکانی است برای تعامل اندیشه و تبادل افکار میان اقشار مختلف فرهنگی و مکانی است که در آن قشر تولید کننده، مصرف کننده و توزیع کننده فرهنگ از خواسته ها و انتظارات یکدیگر آگاهی پیدا می کنند.

نمایشگاه های کتاب از بهترین بسترهای دسترسی مردم به کتاب است و از سوی تمامی زمینه های توسعه نظام اعم از توسعه فرهنگی، اجتماعی و غیره در گرو مطالعه است و هر چه مطالعه مردم بیشتر شود، توسعه بیشتر در کشور ایجاد خواهد شد.

کتاب و کتابخوانی و در شکل کلی مطالعه به عنوان یکی از مهمترین شاخصه های اجتماعی و فرهنگی جوامع پیشرفته و بسترهای توسعه فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی جوامع در حال توسعه، جایگاه ویژه ای در جهان امروز دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نمایشگاه کتاب را از مولفه های مهم توسعه فرهنگ مطالعه دانست و گفت: برگزاری نمایشگاه های کتاب به عنوان یکی از مهمترین اقدامات فرهنگی در عرصه کتابخوانی موجب افزایش رشد فرهنگ مطالعه در جامعه می شود.

اسدالله عباسی افزود: برگزای نمایشگاه های کتاب با حضور چند صد ناشر و شکل گیری برنامه های جنبی تبدیل به یک جشن کتاب می شود که جایگاه ویژه ای در بین مخاطبان و مراجعان پیدا می کند.

وی اظهارداشت: توسعه کتابخوانی به عوامل مختلفی مانند تجهیز و توسعه کتابخانه های عمومی، اهدای کارتهای الکترونیک خرید کتاب به جمعیت هدف، راه اندازی کتابخانه درمساجد و سایر موارد دارد که باید جدی گرفته شود.

توسعه فرهنگ انس با کتاب نیاز جامعه کنونی است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اهمیت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، برگزاری نمایشگاه را گامی مثبت برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: توسعه فرهنگ انس با کتاب نیاز جامعه کنونی است.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌ های کتاب می‌ تواند بسیاری از خواسته های فرهنگی مردم را تامین کند خاطرنشان کرد: توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نقش مهمی در هدایت مردم بویژه جوانان دارد.

به باور آگاهان عرصه فرهنگ مکتوب، برگزاری نمایشگاه کتاب در تمامی استانهای کشور به عنوان یک اولویت و مزیت بی بدیل فرهنگی مطرح است که باید برای برپایی باشکوه ‌تر و هدفمند آن برنامه بلند مدت و راهبردی اتخاذ شود اما آنچه در بین این گونه برنامه‌ ها نهفته است ترغیب جوانان به سمت مطالعه مفید و بسترسازی برای تحقق اهداف تعیین شده در عرصه کتاب و کتابخوانی است.

دراین ارتباط مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان مطالعه را زلال ترین سرچشمه و غنی ترین منبع تغذیه افکار و اندیشه های انسان دانست و گفت: جایگاه مطالعه در زندگی جوانان از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا آنان از قدرت حافظه، نیروی اندیشه قوی و اراده جوانی برخوردارند.

جمال یاری افزود: از کارکردهای مهم نهاد خانواده و دیگر نهادهای جامعه در برابر جوانان، فراهم آوردن محیطی سالم برای رشد و تربیت صحیح جوانان است که بی‌ توجهی به این مسئله ‌خسارتهای جبران ‌ناپذیری به فرد، خانواده وجامعه وارد خواهد ساخت. درعصر حاضر که دشمنان اسلام و نظام درعرصه جنگ و مبارزات نظامی نتوانسته ‌اند به خاک این کشور نفوذ کنند ‌راه تهاجم فرهنگی را در پیش گرفته ‌اند تا از این رهگذر به خواسته ‌های شوم خود برسند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان گفت: بخش قابل توجهی از تهاجم فرهنگی دشمنان متوجه جوانان است زیرا ‌این قشر از دیگر افراد جامعه آسیب ‌پذیرترند.

وی همچنین آشنایی نوجوانان و جوانان با فرهنگ غنی قرآنی و معارف اسلامی را موفق ترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی غرب دانست و یادآورشد: برنامه ریزی ها باید کاملا سنجیده، کارشناسی و سازگار با ذهن و فکر این قشر انجام شود تا موجبات بیش از پیش آنها به مسائل دینی فراهم آید.

یاری اضافه کرد: اصولی ترین و مؤثرترین راه تعالی فرهنگی، مقابله تهاجم فرهنگی و سالم سازی جامعه، گسترش خودآگاهی و خداآگاهی است که این مهم با تفکر و مطالعه به نتیجه می رسد.

به هرحال در روزگاری که خواندن کتاب دیگر تنها راه برای کسب علم نیست، در روزگاری که این یار مهربان احساس غربت می‌ کند و شبکه‌ های اطلاع رسانی مانند اینترنت گامهای بلندی برای ارضای نیاز اطلاعاتی افراد در سطوح و حوزه‌ های مختلف برداشته اند، در روزگاری که گویی حتی حوصله ‌ای برای تورق یک کتاب در گوشه تنهایی برای انسانها باقی نمانده است، جشن کتابی به این فرّ و جاه غنیمتی است برای کسانی که همچنان کتاب را یار مهربان می‌ دانند.

همینطور نمایشگاه کتاب فرصت های مغتنمی برای عرضه کنندگان و تقاضامندان این محصول فرهنگی فراهم و مزایای فراوانی را با خود به جامعه علمی به ارمغان می ‌آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها