گرد و خاک شهرآورد تهران فرونشست

هفته دشوار برای سرخابی‌ها

هفته یازدهم لیگ برتر بدون هیچ تردید اختصاص به شهرآورد بزرگ پایتخت داشت و بقیه مسابقات این هفته در هیاهوی این بازی و حاشیه‌های آن چندان به چشم نیامد، ولی حالا با فرونشستن گرد و خاک این مسابقه ویژه در هفته دوازدهم هر دو تیم پرطرفدار پایتخت مسابقات سختی را در پیش خواهند داشت. آبی‌ها که بعد از شکست پرسپولیس در جام حذفی هم قدرت‌نمایی کردند باید در ورزشگاه یادگار امام(ره)‌ تبریز میهمان تراکتورسازی و هواداران پرشورش باشد و پرسپولیس هم در خانه پذیرای صدرنشین مقتدر جدول رده‌بندی یعنی ذوب‌آهن خواهد بود.
کد خبر: ۳۶۲۴۹۴

سپاهان اوج گرفته در مصاف با مس، تیم سرحال کرمانی حاضر می‌شود و راه‌آهن هم روی خط موفقیت، تیمی با اختلاف 180 درجه‌ای یعنی پاس روی ریل باخت را دیدار خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود مسابقات هفته دوازدهم آبستن حوادث زیادی باشد و تا حدود زیادی تکلیف نیم‌فصل نخست لیگ را حداقل در مورد جایگاه تیم‌ها مشخص کرده و فاصله‌ها را عیان کند و در عین حال موعدی باشد تا شاید برخی تیم‌های ناکام بتوانند به اوضاع خود سر و سامانی بدهند. آیا چنین اتفاقاتی رخ خواهد داد؟

سایپا ـ‌ فولاد
دیدار آشنایان قدیمی

پس از پیروزی شیرین و در عین حال عجیب سایپا در مصاف خارج از خانه با استیل آذین، شاگردان محمد مایلی‌کهن رودرروی تیم سرحال و روپای فولاد قرار خواهند گرفت. هرچند شکست مقابل داماش در جام حذفی اجازه نداد کام نارنجی‌پوشان کرجی همچنان شیرین بماند ولی به هر حال رویارویی 2 همکار سابق یعنی مایلی‌کهن و جلالی می‌تواند در نوع خود جالب باشد. فولاد در هفته‌های اخیر نتایج چندان جالبی نگرفته و هفته قبل هم در خانه مقابل تراکتورسازی متوقف شد ولی دوست و دشمن اذعان دارند که شاگردان مجید کامپیوتر، فوتبال روانی ارائه می‌کنند و همین مساله برای سایپا که اخیرا پرنوسان ظاهر شده می‌تواند دردسرساز باشد. البته فولاد در قلب دفاع خود همچنان مشکلاتی را دارد که فضا را برای ماشین تهاجمی سایپا آن هم در کرج فراهم می‌کند، ولی مایلی‌کهن باید این نکته را به شاگردانش یادآور شود که معمولا تیم‌های مجید جلالی متخصص تغییر وضعیت سریع از دفاع به حمله یا به عبارت بهتر ضدحمله هستند و چنانچه بتوانند نوع بازی خود را به حریف دیکته کنند ممکن است امروز خواب به چشمان سایپایی‌ها حرام شود.

صبای قم ـ پیکان
استارت علیدوستی مقابل کهنه‌سوار لیگ

صبای قم بعد از 2 تساوی پیاپی در لیگ مقابل استقلال و نفت تهران و ناکامی در جام حذفی آن هم برابر شهرداری بندرعباس کمر همت بسته تا بار دیگر به روزهای خوبش برگردد و در این میان شاید رویارویی با تیم قعرنشین جدول رده‌بندی فرصت مغتنمی باشد ولی محمود یاوری به عنوان باتجربه‌ترین و قدیمی‌ترین فرد فعال در سطح اول فوتبال ایرانی باید مراقب باشد که پیکان ممکن است با تغییراتی که در کادر فنی‌اش داشته، تیمی غیرقابل پیش‌بینی باشد و با سرمربی جدیدش برای میزبان امروزش دردسرساز باشد. حمید علیدوستی که در نخستین گام در ضربات پنالتی قافیه را به کاوه تهران باخت و از جام حذفی کنار رفت، پس از 9 سال به لیگ برتر بازگشته و در این شروع مجدد تنها به مسوولان پیکان وعده داده که تمام تلاش خود را برای بهبود اوضاع به کار ببندد و باید دید پس از کناررفتن از جام حذفی در همین شروع کار می‌تواند گام نخست را برای تحقق وعده‌اش بردارد یا این که قعرنشینی خودروسازان منتقل شده به قزوین در رویارویی با تیم باتجربه صبای قم همچنان تداوم خواهد یافت.

سپاهان ـ مس
مصاف اوج گرفته‌ها با چاشنی صمد و امیر

سپاهان با 2 پیروزی پرگل و خوب در مصاف با استیل آذین و پیکان، جهشی خیره‌کننده داشت و توانست خود را به رده سوم جدول برساند و حالا امیدوار است تا این روند صعودی را همچنان ادامه دهد. شاگردان امیر قلعه‌نویی که در جام حذفی هم موفق بوده و ماشین‌سازی را در تبریز از پیش‌رو برداشتند، امروز باید در خانه پذیرای تیمی باشند که مدت‌هاست در لیگ با باخت غریبه شده است. مس با عبدالصمد مرفاوی شروع ناامیدکننده‌ای در لیگ دهم داشت، ولی نارنجی‌پوشان کرمانی به مرور به موفقیت رسیدند و با چند پیروزی و تساوی خوب هم اکنون رکورد 8 بازی بدون باخت را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند. مسلما مرفاوی دوست ندارد این روند خوب را در مصاف با امیر قلعه‌نویی از دست دهد و برای ادامه سیر شکست‌ناپذیری خود باید از تمام توان تیم خود به صورت بهینه استفاده کند. در عین حال برای ژنرال هم ناکامی در مقابل دستیار سابقش آن هم در خانه نمی‌تواند قابل تحمل باشد و او دوست دارد در لیگ دهم هم عادت اوج‌گیری از میانه راه نیم‌فصل نخست را همچنان حفظ کند. ستاره‌های پرتعداد هر دو طرف می‌توانند بر جذابیت‌های این مسابقه بیفزایند مخصوصا ادینیو لوسیانو مهاجم برزیلی مس که دوباره گلزنی را از سر گرفته و با حضور در صدر جدول گلزنان برای خط دفاع سپاهان که راحت هم پنالتی می‌دهد بسیار خطرناک باشد.

صنعت نفت آبادان ـ نفت تهران
جنگ نفت

برای صنعت نفت آبادان که بعد از شکست هفته گذشته در کرمان قید جام حذفی را هم زد، رویارویی با نفت تهران در شهرآورد نفتی لیگ برتر می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. آلفردو کاسیمیرو سرمربی پرتغالی آبادانی‌ها می‌داند که با کناره‌گیری تیمش از جام حذفی حالا توقعات از این تیم در لیگ افزایش یافته و در این بازی خانگی و در حضور تماشاگران پرشور آبادانی آنها حق مسامحه و اشتباه ندارند. به هر حال این مصاف می‌تواند از لحاظ درون‌سازمانی و وابستگی هر دو طرف به یک وزارتخانه دارای شرایط خاصی باشد و مدیران هیچ‌یک از 2 تیم حاضر نباشند مقابل تیم هم‌خانواده خود دچار ضعف شوند. در نقطه مقابل نفت تهران هم که در شروع لیگ با نباختن‌های خود کمی تا قسمتی شگفتی‌ساز شده بود، این روزها خیلی سرحال نیست، شاید تساوی خانگی با تیم پرتجربه صبای قم خیلی برای شاگردان فرکی ایراد محسوب نباشد ولی آنها که وداع زودهنگامی از جام حذفی را با شکست مقابل فولاد نطنز داشته‌اند می‌دانند که وضعیت چندان مناسبی در جدول رده‌بندی ندارند و ممکن است با تحمل یکی ـ دو باخت دیگر حتی وارد منطقه خطر جدول شوند و مسلما برای رهایی از این وضعیت ناهنجار امروز تمام تلاش خود را به کار خواهند بست.

تراکتورسازی ـ استقلال
تکرار شهرآورد از نوع تبریزی

بعد از پیروزی در شهرآورد پایتخت، امروز استقلال یک آزمون دشوار دیگر را پیش‌رو دارد با این تفاوت که دیگر خبری از تقسیم ورزشگاه نیست و آنها باید در حضور بیش از 70 هزار تبریزی پرشور که یک نفس تراکتورسازی را تشویق می‌کنند، در ورزشگاه یادگار امام(ره)‌ به مصاف قرمزهای این شهر بروند. استقلال این روزها حال و روز خوبی دارد. بعد از برتری مقابل رقیب سنتی شان در جام حذفی هم قدرت‌نمایی کردند و با یک پیروزی پرگل در همدان، پاس را از پیش‌رو برداشتند تا با روحیه‌ای خوب راهی تبریز شوند.

البته شاگردان فراز کمالوند هم هفته گذشته امتیاز شیرینی را در اهواز از مصاف با فولاد کسب کردند و با انصراف حریف خود در جام حذفی هم عملا با استراحتی بیشتر نسبت به استقلال آماده برگزاری این مسابقه شده‌اند. این مسابقه همین جوری هم حساسیت‌های خاص خود را داشت، ولی حالا با اضافه‌شدن آندرانیک تیموریان جنگ ستاره‌های دو طرف جذاب‌تر خواهد شد. هرچه هست با حضور تیموریان و کرار جاسم، استقلال در خط میانی باید با کنترلی بیشتر و مراقبتی افزون‌تر نسبت به بازی با پاس وارد میدان شود. آیا تراکتورسازی هم مثل پرسپولیس و پاس همدان فضای پشت دفاع خود را تقدیم حملات سرعتی آبی‌ها خواهد کرد؟

ملوان ـ شهرداری تبریز
قوی سپید خسته در مصاف با اولتیماتومی‌ها

حالا مسوولان تیم شهرداری تبریز بهتر از قبل تفاوت فضای دسته اول را با لیگ برتر متوجه می‌شوند. تیمی که یک فصل تمام در دسته اول بی‌شکست ماند و با اقتدار صعود کرد به‌رغم تقویت خود در لیگ برتر فضای متفاوتی را تجربه می‌کند و نتایج نامطلوب باعث شده که کل مجموعه و مخصوصا مدیرعامل و سرمربی این تیم از سوی مسوولان عالی‌رتبه شهرداری تبریز اولتیماتومی 2 هفته‌ای دریافت کنند. قرمزهای تبریزی در این شرایط راهی انزلی شده‌اند تا رودرروی ملوان قرار بگیرند. قوی سپید خزر بعد از باخت سنگین و تا حدی ناعادلانه 3 ـ صفر در خانه ذوب‌آهن، سه‌شنبه گذشته در یک دیدار نفسگیر 120 دقیقه در جام حذفی با ایرانجوان بوشهر جنگید تا صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها را با خستگی از بوشهر سوغات بیاورد و حالا باید دید که فرهاد پورغلامی تا چه حد توانسته در ریکاوری تیمش موفق باشد و ملوان در چه وضعیتی مقابل شهرداری قرار می‌گیرد؟ به هر حال شهرداری یک تیم پاکباخته است و مسلما اکبر میثاقیان تمام ترفندها و تجارب خود را به کار خواهد بست تا قرمزهای تبریزی را از وضعیت ناهنجار فعلی رهایی داده و موقعیت خود روی نیمکت این تیم را تحکیم کند.

راه‌آهن ـ پاس
حال و روز متفاوت همبازی‌ها

2 همبازی قدیمی این روزها اوضاع کاملا متفاوتی دارند. مردانی که در تنها قهرمانی پاس در جام باشگاه‌های آسیا با یکدیگر همبازی بودند حالا در شرایطی برعکس یکدیگر گام به ورزشگاه راه‌آهن می‌گذارند تا ایستگاه دوازدهم لیگ برتر را پشت سر بگذارند. راه‌آهن از وقتی مهدی تارتار را روی نیمکت خود می‌بیند کاملا پوست انداخته و در 4 مسابقه اخیرش 10 امتیاز به دست آورده است و اصلا عجیب نخواهد بود که با ادامه این روند بزودی خود را در صف مدعیان قهرمانی ببیند. اما پاس درست در وضعیتی متضاد با راه‌آهن قرار دارد. شاگردان علی‌اصغر مدیرروستا پس از شروع خوبی که در لیگ دهم داشتند و حتی خود را در جمع بالانشینان جای دادند، طی 2 هفته قبلی مقابل صنعت نفت آبادان و شاهین بوشهر، شکست‌های تلخی را متحمل شدند و بدتر از آن در جام حذفی هم با تحمل باخت 4 ـ یک در خانه مقابل استقلال حسابی تحقیر شدند تا امروز در حکم یک لشکر شکست‌خورده وارد زمین شوند. آیا مدیرروستا توانسته در این چند روز آثار روانی شکست‌های اخیر را از تیمش بزداید یا با ادامه همین روند ضعیف یک 3 امتیاز دیگر به مهدی تارتار و شاگردانش تعارف خواهد کرد؟

استقلال این روزها حال و روز خوبی دارد، بعد از برتری مقابل رقیب سنتی، آبی‌ها در جام حذفی هم قدرت‌نمایی کردند و با یک پیروزی پرگل، در همدان، پاس را از پیش‌رو برداشتند تا با روحیه‌ای خوب راهی تبریز شوند

آرش رستم‌نمدی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها