به منظور اجرای هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد

نصب کنتورهای هوشمند گاز در پایتخت

در پی سیاست جدید دولت برای آزادسازی یارانه گاز طبیعی، پروژه نصب و راه‌اندازی کنتورهای هوشمند گاز برای به حداقل رساندن ضریب خطای انسانی در محاسبه گازبهای مشترکان در پایتخت کلید خورد.
کد خبر: ۳۶۱۸۹۱

در حال حاضر گاز طبیعی با در اختیار داشتن سهمی 63 درصدی در سبد انرژی و تحت پوشش قرار دادن نزدیک به 13 میلیون خانوار ایرانی در 9 هزار و 620 شهر و روستا مهمترین منبع تامین انرژی کشور به شمار می رود.

همزمان با آغاز شمارش معکوس برای آزادسازی یارانه گاز طبیعی در ایران اقداماتی برای بهینه سازی و بهبود فرآیند توزیع این حامل انرژی میان تقریبا 13 میلیون مشترک گاز در سطح کشور آغاز شده است.

با احتمال افزایش قیمت گاز پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، شرکت ملی گاز ایران اقداماتی را برای به حداقل رساندن ضریب خطای انسانی در محاسبه گازبهای مشترکان آغاز کرده است.

یکی از راهکارهای پیش روی برای محاسبه دقیق میزان مصرف گاز طبیعی مشترکان، نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند گاز به جای کنتورهای دیافراگمی موجود است.

بر اساس اعلام کارشناسان کنتورهای نصب شده فعلی گاز در سطح کشور از نوع دیافراگمی بوده که علاوه بر داشتن ضریب خطا، تعمیرآنها نیز تا اندازه ای مشکل ساز است.

مجتبی شیخ بهایی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به برنامه ریزی برای نصب و راه اندازی 10 هزار کنتور هوشمند گاز در سطح تهران به صورت آزمایشی به مهر، گفت: از این تعداد اطلاعات پنج هزار کنتور توسط سیستمهای مخابراتی به صورت آن لاین به مرکز اطلاعات ارسال و اطلاعات پنج هزار کنتور دیگر هم توسط دستگاه گیرنده های سیار از فاصله 300 متری در خانه‌ها دریافت خواهد شد.

به گفته این عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز در صورت موفقیت این پروژه، نصب دو میلیون کنتور هوشمند گاز تا پایان سالجاری اجرائی خواهد شد.

تسهیل در روند اندازه گیری مصرف گاز، کنترل تقاضا، ارتقای دقت اندازه‌گیری گاز مصرفی، عدم مراجعه ماموران به درب منازل برای قرائت کنتور، دریافت اطلاعات کنتور از راه دور، کنترل میزان انتقال گاز و قطع شبکه در زمان زلزله از مهمترین مزیتهای نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند گاز به شمار می روند.

در کنار مزیتهای نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند گاز، یکی از چالشهای پیش روی توسعه این تکنولوژی جدید هزینه تمام شده آن برای مشترکان گاز کشور است.

بر اساس برآورد شرکت ملی گاز ایران هزینه انشعاب، نصب و راه اندازی هر کنتور هوشمند حدود 150 تا 250 هزار تومان محاسبه شده است.

از این رو اخیرا پیشنهادی از سوی مجلس به شرکت ملی گاز ایران ارائه شده که به منظور کاهش فشار مالی نصب کنتورهای هوشمند به خانواده‌ها تسهیلاتی همچون اقساط بلند مدت به مشترکان داده شود.

یکی دیگر از اقدامات مجموعه شرکت گاز برای بستر سازی به منظور اجرای قانون هدفمندی یارانه گاز طبیعی نصب و راه اندازی کنتورهای مستقل برای مشترکان گاز است.

با توجه به اینکه با آزادسازی قیمت گاز حساسیت مشترکان نسبت به میزان گاز مصرفی افزایش می یابد از این رو اخیرا شرکت ملی گاز با انتشار فراخوانی آمادگی خود را برای نصب و راه اندازی کنتورهای مستقل اعلام کرده است.

در همین حال مجتبی شیخ بهایی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با بیان اینکه تعداد کنتورهای گاز تا دو سال آینده به 20 میلیون کنتور افزایش می یابد، گفته است: بر اساس برنامه تدوین شده امکان نصب کنتور گاز به صورت مستقل برای تمامی خانوارها در سطح کشور وجود دارد.

اقدامات گسترده ای برای تعمیر و تعویض کنتورهای فرسوده و از رده خارج شده گازی در استانهای مختلف کشور توسط شرکتهای گاز استانی به عنوان گام اول در آزادسازی قیمت این حامل انرژی آغاز شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها