اطهارات معاون اول رئیس جمهور، وزرای بازرگانی و کشاورزی و مسئولین این وزارتخانه ها در خصوص برنج و واردات آن کاملا با هم تناقض دارد که ضرر این تناقضات به کشاورزان بر می‌گردد که کسی هم پاسخگوی آن نیست.
کد خبر: ۳۵۰۱۷۵

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، «جدال بر سر واردات برنج، تعرفه واردات برنج 90 درصد شد، افزایش45 درصدی تعرفه واردات برنج، واردات برنج افزایش یافت، واردات برنج به مدت چهار ماه ممنوع شد، واردات برنج همچنان ادامه دارد، واردات برنج غیرقانونی است، آزادسازی واردات برنج غیرقانونی است، تعرفه برنج وارداتی به استانداران شمالی واگذار شد، و...» اینها همه اظهارات مسئولین از معاون اول رئیس جمهور گرفته تا وزیر و معاون وزیر و نماینده مجلس و استانداران شمالی است.

تناقض در همین چند جمله بالا کاملاً مشخص است و نشان می دهد هیچ هماهنگی بین مسئولین در خصوص برنج، خودکفایی و واردات این محصول استراتژیک نیست و هرکسی برای خود حرفی می زند که بعد از چند روز مقام یا مسئول پایین تر و یا بلاتر برخلاف آن و در اظهار نظری خلاف آن سخن را بیان می کند.

این جملات که «میزان مصرف برنج در داخل 2 میلیون و 400 هزار تن در سال است و سالانه حدود 400 هزار تن برنج باید وارد کشور شود، اما متاسفانه میلیون‌ها تن برنج بدون ضابطه وارد کشور می‌شود و این مساله عمیق‌تر از آن است که ما آن را یک واردات عادی بدانیم» بارها و بارها از سوی مسئولین کشور بخصوص نمایندگان مجلس بیان شده است.

در راستا همین واردات بی رویه برنج بود که با پیگیریهای انجام شده در سه استان شمالی کشور، جلسه‌ای با حضور وزرای بازرگانی و جهاد کشاورزی، نمایندگان استان‌های مازندران و گیلان در مجلس شورای اسلامی و مسوولان این استان‌ها حضور داشتند، مسوولیت تنظیم بازار برنج به استانداران شمال کشور واگذار شود.

متعاقب آن در روز پنج شنبه هشتم بهمن سال گذشته محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور در حاشیه کارگروه یک روزه کشاورزی در گرگان در جمع خبرنگاران گفت: تعیین تعرفه برنج وارداتی به استانداران شمالی تفویض شد. همچنین دولت تصمیم گرفت که اختیارات خود را در تولید، توزیع و تعرفه‌های برنج وارداتی، زمان ورود آن به کشور به دو استاندار گیلان و مازندران تفویض کند.

بعد از این اظهار نظر معاون اول رئیس جمهور، هر کدام از وزرای بازرگانی و جهاد کشاورزی و مسئولین این وزارتخانه‌ها اظهاراتی عجیب و غریب و متناقض داشتند که در  گزارش مذکور این اظهارات گردآوری شده است:

واردات برنج تا چهار ماه ممنوع

صادق خلیلیان در روز دوشنبه 11 مرداد اعلام کرد: نیاز به واردات با برداشت برنج داخلی قطع می شود.

وی افزود: با پایان برداشت برنج داخلی و عرضه این محصول به بازار تا چهار ماه آینده نیازی به واردات برنج نیست.

این وزیر گفت: تقریبا 65 درصد نیاز کشور به برنج توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود. این محصول از مردادماه هر سال به بازار عرضه خواهد شد.

خلیلیان حداکثر نیاز کشور به واردات برنج را 600 تا 700 هزار تن ذکر کرد و افزود: باید از واردات محصولات کشاورزی در مواقعی که محصول داخلی به بازار عرضه می‌شود، جلوگیری شود.

واردات برنج فعلا ادامه می‌یابد

وزیر بازرگانی در یکشنبه هفتم شهریور اعلام کرد واردات برنج تا زمان اعلام آمادگی وزارت جهادکشاورزی برای اجرای قانون افزایش بهره وری محصولات کشاورزی همچون روال گذشته ادامه می‌یابد.

این وزیر در پاسخ به پرسشی مبنی بر توقف واردات برنج به کشور گفت: عملیات ثبت سفارش واردات در صورتی متوقف می شود که مرحله اول فرآیند واردات که توسط دستگاههای تخصصی ضابطه گذار و استانداردساز انجام می شود، دستور توقف داشته باشد.

وی با اشاره به وجود 30 دستگاه تخصصی برای انجام مرحله اول واردات، گفت: در مرحله دوم ثبت سفارش کالا و در مرحله سوم واردات نهایی براساس ضوابط و معیارهای مشخص شده، انجام می شود؛ بنابراین در صورتیکه دستگاههای تخصصی تشخیص دهند به هر دلیلی واردات کالایی متوقف شود، با اعلام آنها به وزارت بازرگانی، از ثبت سفارش جلوگیری می شود.

با این اظهارات وزیر بازرگانی معلوم شد که اظهارات وزیر کشاورزی درست نبوده است.

اما اظهارات مقامات پایین تر از وزیر در 2 وزارتخانه بازرگانی و جهاد کشاورزی

در روز یکشنبه 31 مرداد روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی طی خبری اعلام کرد که محمد حسین انصاری فرد سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توافق دو وزارتخانه جهادکشاورزی و بازرگانی در زمان برداشت برنج به مدت 4 ماه واردات این کالا ممنوع شده است. این ممنوعیت از نیمه مرداد آغاز شده و هرگونه ثبت سفارش به مدت 4 ماه ممنوع است.

اما به فاصله شش روز بعد یعنی در ششم شهریور بابک افقهی رئیس کل سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر بازرگانی از آزاد سازی واردات برنج خبر داد و گفت: برای حفظ بازار واردات برنج را آزاد کردیم. واردات برنج متوقف شده بود اما به دلیل شرایط خاصی و برای حفظ بازار و جلوگیری از افزایش قیمت برنج توقف واردات برنج حذف شد.

اظهارات استاندار گیلان

قهرمانی بابیان این که در خصوص واردات برنج با نظر استانداران استانهای شمالی تصمیم گیری می شود گفت : با آغاز برداشت برنج مراقبت می کنیم حداقل تا چهار ماه آینده این محصول وارد کشور نشود .

وی گفت : از وزارت جهاد کشاورزی و بازرگانی نیز انتظار همکاری داریم تا کشاورزان حاصل دسترنج خود را راحت بفروشند.


موضع مجلس در قبال این تناقضات

عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس آزادسازی واردات برنج غیرقانونی دانس و گفت که وزارت بازرگانی قول داد واردات برنج را متوقف و طبق قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی عمل کند.

اما علی ادیانی نماینده قائمشهر در مجلس با اشاره به خبر آزادسازی واردات برنج به کشور گفت: آزداسازی واردات برنج خلاف مصوبه کارگروه برنج در دولت است. همچنین خلاف توافق نمایندگان سه استان شمالی کشور با محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور و مهدی غضنفری وزیر بازرگانی و صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی است.

نماینده استان مازندران تاکید کرد: مدیریت برنج برابر مصوبه کارگروه برنج و چای هیئت دولت در اختیار سه استاندار شمالی کشور است و تولید، توزیع و واردات برنج با تشخیص این استانداران و تایید وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی است و در صورت ضرورت و مصلحت این کار انجام می‌شود.

نماینده قائمشهر در مجلس تاکید کرد: اگر خبر آزادسازی واردات برنج صحت داشته باشد بدون تردید نمایندگان شمال کشور از همه‌ ابزارهای نظارتی خود برای برخورد با وزیر بازرگانی و مسئولین مربوطه استفاده خواهند کرد.

ادیانی گفت: سه استاندار شمالی نیز باید از وظایف قانونی و اختیارات خویش استفاده نموده و سازوکار لازم برای جلوگیری از واردات برنج را به عمل آورند.

عزت الله یوسفیان ملا نماینده آمل در مجلس هم به توافقات میان مجمع نمایندگان سه استان شمالی ، استانداران گیلان ، مازندران و گلستان ، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور ، مهدی غضنفری وزیر بازرگانی و صادق خلیلیان وزیر جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت: آزادسازی واردات برنج عملا به معنای زیر پا گذاشتن توافقات انجام شده، است. قرار بود از زمان برداشت به مدت 4 ماه هیچ واردات برنجی صورت نگیرد اما از خبر آزادسازی واردات برنج تعجب کردیم.

وی آزادسازی واردات برنج را به معنای نادیده گرفتن حق کشاورزان و برنجکاران دانست و گفت: همچنین این موضوع به معنای نادیده گرفتن حرکت کشور به سمت خودکفایی برنج کشور است.

یوسفیان با بیان اینکه نمایندگان سه استان شمالی قطعا در برابر این اقدام سکوت نخواهند کرد. انتظار داریم تا خبرآزادسازری واردات برنج تکذیب شود در غیراینصورت مطمئن باشند که نمایندگان مجلس به وظیفه قانونی خود عمل خواهند کرد و از کاربرد ابزارهای نظارتی غافل نخواهند بود.


همچنین استاندار گیلان در اواخر مرداد در مصاحبه ای اعلام کرد که هرگونه واردات برنج تا 4 ماه بعد از برداشت برنج یعنی تا آخر آذرماه به کشور ممنوع است.

 یوسف اسدی-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها