مقاله زرداری در فایننشیال تایمز :

اهمیت پاکستان باثبات برای شکست تروریسم

« سیل فاجعه‌بار، بخش‌هایی از پاکستان را ویران کرده، باعث کشته شدن هزاران تن شده و میلیون‌ها بی‌خانمان بر جای گذاشته است. به دنبال جاری شدن این سیل، بروز بیماری‌های فراگیر چالش‌ دیگری برای پاکستان بوجود آورده است. برخی ممکن است این سوال را مطرح کنند که چرا در مقطع زمانی بروز این بلای طبیعی، تصمیم به سفر به انگلستان گرفتم؟‌»
کد خبر: ۳۴۵۲۵۰

آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان که اخیرا در بحبوحه تنش‌ها میان اسلام آباد - لندن به انگلستان سفر کرده بود، در مقاله‌ای در روزنامه فایننشیال تایمز نوشت:

« دلیل عدم لغو سفرم به انگلستان یک دلیل خاص داشت. فداکاری‌های پاکستان باید به جهانیان اعلام شود. به دلایل تاریخی و فرهنگی، انگلستان در عرصه سیاست جهانی و آگاهی‌ از اوضاع منطقه کشوری مهم به شمار می‌رود. دو سال و نیم است که دولت دموکراتیک پاکستان به قدرت رسیده و کمتر از دو سال است که من سمت ریاست جمهوری را بر عهده دارم. ما فجایع اجتماعی - اقتصادی بسیاری را به ارث برده‌ایم. متحجرین و تروریست‌ها زندگی مردم پاکستان را به چالش کشیده‌اند.

دهه‌ها بی‌توجهی دیکتاتورها باعث ایجاد یک جامعه مدنی ضعیف در پاکستان شد در حالی که بخش‌های امور اجتماعی، آموزش و بهداشتی در این کشور نیز با آشفتگی و بی‌نظمی‌های گسترده‌ای روبرو بود. پاکستان هنوز نیز با مسائل مربوط به ترور بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر سابق و فقید و هم چنین محبوب‌ترین رهبر پاکستان دست و پنجه نرم می‌کند. حزب من تلاش می‌کند تا اقتصاد پاکستان را بازسازی کند و به رغم مواجه با تروریسم از درون و بیرون مرزهایمان، ما به سرعت در راستای ساخت یک پاکستان جدید گام بر می‌داریم. طرح‌های اقتصادی مان باعث کاهش کسری‌های مالی، رشد تولید ناخالص داخلی و کاهش تورم شده است. سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تبادلات ارزی خارجی در پاکستان در حال افزایش است. برای حرکت مجدد اقتصاد این کشور، ما یک کنسرسیوم بین‌المللی سازماندهی کرده‌ایم که "دوستان پاکستان دموکراتیک" نام دارد و انگلستان در آن یک شریک مهم محسوب می‌شود. ما خواهان تجارت هستیم نه کمک. حزب من وعده داده تا آخرین نشانه‌ها و اثر دیکتاتوری در پاکستان را نابود کند. در راستای ایجاد یک پاکستان جدید، دیدگاه بی‌نظیر بوتو برای ایجاد سازش ملی در این کشور را دنبال می‌کنیم. دولت ما با موفقیت به "کمیسیون امور مالی ملی" به دلیل توزیع برابر منابع میان استان‌ها جایزه اعطاء کرد.

در جنگ علیه تروریسم و افراط‌ ‌گرایی ما نقش یک کشور در خط مقدم را ایفا می‌کنیم و تاکنون 2700 سرباز از جمله افسران ارشد ارتش و 27 هزار غیر نظامی را از دست داده‌ایم. تلفات و ضایعات مرگبار بیش از 50 میلیارد دلار برای پاکستان هزینه داشته و این تلفات و ضایعات به اقتصاد و وجهه پاکستان لطمه وارد کرده است. نیازی نیست که برای کسی توضیح بدهیم که ما در جنگ علیه تروریسم چگونه عمل کرده‌ایم. اقداماتمان نشان می‌دهد که در جنگ علیه تروریسم چه فداکاری‌های کرده‌ایم. تروریسم فقط مشکل پاکستان نیست. در کنفرانس کابل در ماه گذشته به این موضوع اذعان شد که مشکل افغانستان یک مشکل منطقه‌ای است و برای حل و فصل آن به یک راه‌حل منطقه‌ای نیاز است. ثبات در مرکز و جنوب آسیا به همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی برای حمله به تروریست‌ها نیازمند است، تروریست‌هایی که از لحاظ سیاسی، اقتصادی و نظامی کشورها را تهدید می‌کنند. ما باید فضایی که در آن تروریست‌ها رشد می‌کنند (فضایی توام با گرسنگی، ناامیدی و فقر) را ریشه کن کنیم. ما باید به خاطر داشته باشیم مادامی که موضوع حقوق مردم "جامو و کشمیر" هم چنان حل نشده باقی بماند، صلح و ثبات در منطقه زودگذر خواهد بود.

هم‌اکنون شاهد یک مقطع زمانی پرچالش در جهان هستیم به ویژه برای پاکستان. اما ما از هر انگیزه‌ای برای شکست قوای "دانش ستیزی" و "تاریک اندیشی" برخورداریم.

یک اقتصاد پویا در پاکستان که نیازهای مردم این کشور را برآورده کند، ثبات سیاسی را تقویت خواهد کرد که به دنبال آن برای مهار تهدیدات ناشی از تروریسم مهم به شمار می‌رود. یک پاکستان با ثبات دموکراتیک و قوی با شراکت انگلستان و غرب می‌تواند به عنوان یک الگو برای شکست تروریسم محسوب شود.»

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها