بدحسابی دوباره جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر به عنوان معتبرترین جشنواره سینمایی ایران، هر سال نسبت به سال گذشته گسترش پیدا می‌کند، اما این گسترش یافتن، مشکلاتی را برای این رویداد به دنبال می‌آورد. در تازه‌ترین مورد چند تهیه‌کننده با گذشت 5 ماه از برپایی بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، نسبت به عدم پرداخت حقوق نمایش فیلم‌های خود در این جشنواره اعتراض کرده‌اند. چند ماه پیش از برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در سال گذشته، علی معلم، تهیه‌کننده سینما که با فیلم «آل» در جشنواره حضور داشت، در گفتگویی با بیان این مطلب که «روند کنونی برگزاری جشنواره فیلم فجر به گونه‌ای است که تعداد دفعات زیاد نمایش فیلم‌ها می‌تواند به اکران فیلم‌ها لطمه وارد کند»، گفت: «در تمام کشورهای دنیا حداکثر 4 یا 5 نمایش برای فیلم‌ها در نظر گرفته می‌شود، اما در جشنواره فجر چیزی حدود 30 نمایش به فیلم‌ها اختصاص می‌یابد.»
کد خبر: ۳۳۵۴۸۷

وی افزود: «این موضوع به نوعی یک اکران عمومی به حساب می‌آید و حتی برای فیلم‌ها بلیت‌فروشی می‌شود و جشنواره از این بلیت‌فروشی، نفع مادی می‌برد که باید در آن منافع مادی و معنوی سازندگان یک اثر نیز رعایت شود.»

تصمیم تهیه‌کنندگان منجر به این مساله شد که جشنواره در قبال نمایش فیلم‌ها حقوق مادی آنها را بپردازد، اما طبق اظهارات علیرضا رئیسیان، علی معلم، منوچهر محمدی و سیدجمال ساداتیان که در گفتگو با ایسنا مطرح شد، بر سر پرداخت این هزینه‌ها مشکلاتی وجود دارد.

طبق تفاهمنامه‌ای بین شورای‌عالی تهیه‌کنندگان و مهدی مسعود شاهی دبیر جشنواره مقرر شده بود، به تهیه‌کننده هر فیلم در ازای 3 نمایش در هر شهرستان 10 میلیون تومان پرداخت شود. طبق شنیده‌های خبرنگار ما، در تهران نیز در ازای بیش از 15 نمایش مبلغی بین 50 تا 70 میلیون تومان باید به هر فیلم پرداخت می‌شد. ظاهرا این تفاهمنامه از زمان محمدرضا جعفری جلوه معاون سینمایی سابق با تهیه‌کنندگان وجود داشته و در این دوره هم قرار بود عینا تکرار شود درنتیجه باید 50 درصد این مبلغ تا قبل از عید و 50 درصد هم بعد از عید پرداخت می‌شد اما هنوز مبلغی پرداخت نشده است.

به گفته رئیسیان، حدود 70 میلیون تومان از حق نمایش فیلم «چهل سالگی» در شهرستان‌ها باقی مانده و هنوز به سازندگان این فیلم پرداخت نشده است.علی معلم هم پول نمایش فیلم خود را در شهرستان‌‌ها دریافت نکرده و پول تهران هم که قرار بود بیشتر از 15 نمایش را شامل شود، نگرفته است. به گفته تهیه‌کننده «آل» این فیلم حدود 40 نمایش در جشنواره فیلم فجر در تهران داشته است.منوچهر محمدی، تهیه‌کننده «طلا و مس» و «عصر روز دهم» هم با بیان این‌که حساب شهرستان‌ها را با حساب دیگری صاف کرده، گفت: «طلا و مس» حدود 70 نمایش داشته که پولی بابت آن پرداخت نشده است.

سیدجمال ساداتیان هم مانند محمدی مبلغ نمایش 2 فیلم «به رنگ ارغوان» و «هفت دقیقه تا پاییز» را در شهرستان‌ها در مقابل حساب دیگری تسویه کرده است.

فجر و مشکلات مالی آن

بدقولی‌های جشنواره فجر امسال در حالی تکرار می‌شود که در سال‌های گذشته نیز مشکلات مالی گریبانگیر این رویداد بوده است. 3 سال قبل و در زمان برگزاری جشنواره بیست‌وپنجم فیلم فجر، جوایز مالی شرکت‌کنندگان از سوی دو شرکت خودروساز پرداخت نشد و در سال 86 جوایز دو دوره با هم داده شد. شاید بتوان علت این بدقولی و تاخیر را در حساسیت‌هایی دانست که جشنواره در برگزاری با آن مواجه است.

جشنواره فجر در سال‌های اخیر بر خلاف رویه جشنواره های معتبر جهانی، برای شرکت دادن فیلمسازان در این رویداد به مشوق‌های مالی متوسل شده و روز به روز میزان جوایز خود را افزایش داده است. این در حالی است که به گفته یکی از کارشناسان امور بین‌الملل، در جشنواره‌های معتبر مبلغ اندکی برای نمایش فیلم پرداخت می‌شود و جوایز نقدی چشمگیری هم به فیلم‌های برنده داده نمی‌شود، اما حضور در آن رویداد، اعتباری را به دنبال دارد که سبب توجه خریداران به یک فیلم می‌شود. رویه‌ای که جشنواره فیلم فجر در این سال‌ها در پیش گرفته اگر چه در کوتاه مدت به نفع فیلمسازان است، اما به گفته پخش‌کنندگان فیلم، نمایش مکرر فیلم‌های جشنواره باعث می‌شود این آثار اصطلاحا «وا» شود و در نمایش عمومی مخاطبی نداشته باشد.

پیگیری خبر

روز گذشته خبرنگار ما برای پیگیری این موضوع با «حبیب ایل بیگی » مدیر روابط عمومی جشنواره فجر تماس گرفت اما وی پاسخگویی به این موضوع را در صلاحیت « مهدی مسعود شاهی » دبیر جشنواره دانست . مسعود شاهی نیز با وجود تماس های مکرر خبر نگار ما پاسخگوی تلفن خود نبود. نفر بعدی « بابک خانیان » مشاور اجرایی معاونت سینمایی بود که او نیز تلفن خود را پاسخ نداد .

رضا استادی / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها