شاید مردم ایران ضرب المثل چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است را بارها شنیده و در زندگی خود به کار برده اند ولی بی شک این ضرب المثل در خصوص استفاده مردم خوزستان از آب رودخانه ای که در استانشان جاری است کاربرد ندارد.
کد خبر: ۳۳۵۴۲۱

به گزارش مهر از اهواز ، موضوع انتقال آب رودخانه کارون به فلات مرکزی ایران دیگر موضوع جدیدی برای مردم استان خوزستان نیست و کتمان یا تکذیب آن نیز حکایت همان حنائیست که دیگر رنگی ندارد ولی آن چیزی که جای تعجب دارد و مردم را با ابهامات فراوانی مواجه می کند این است که چرا در حالیکه زمینهای کشاورزی خوزستان تشنه است و مردم این استان بیش از هر کس و هر جایی به این آب و حتی بیشتر از آن احتیاج دارند این آب منتقل می شود.

رودخانه کارون که منبع اصلی تامین آب شرب و کشاورزی و حتی صنایع استان به شمار می رود در سال های اخیر و با سپری کردن دو سال متوالی خشکسالی ، اکنون به شدت کم آب شده و با وجود اینکه در فصل اخیر بارش باران وضعیت مطلوبی در استان داشته همچنان مشاهده می شود در بسیاری از نقاط این رودخانه، جزیره هایی جدید در حال سربرآوردن از آب هستند و این موضوع ادامه حیات این رودخانه را با خطر جدی مواجه کرده است.

رودخانه کارون که بی شک نماد سرزندگی و طراوات استان خوزستان در طول تاریخ پرفراز و نشیب این استان به شمار می رود به علت خشکسالی چند سال اخیر به روزگار بدی مبتلا شده بود و سدهای بیشمار احداثی در مسیر این رودخانه هم مزید بر علت شده که آب کمتری در این رودخانه جاری شود و به قول معروف رودخانه کارون اکنون به لطف فاضلابهای جاری شده در آن به زندگی خود ادامه می دهد.

اکنون در شهرهای جنوبی یعنی در اهواز تا اروندکنار و در گذر کارون از شهرهای اهواز ، شادگان ، خرمشهر ، آبادان و اروندکنار آب رودخانه به گواه کارشناسان به علت دبی پائین رودخانه با کاهش کیفیت مواجه شده است و اکثر حجم آب آن به گفته نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی را فاضلاب خانگی و صنعتی تشکیل می دهد.

با وجود اینکه دبی رودخانه کاهش یافته و آب به میزان قابل قبول وارد شهرهای جنوبی استان نمی شود ولی باز هم شاهد هستیم در اقدامی غیرکارشناسی مسئولان قصد دارند از سرچشمه های رودخانه کارون آب را به فلات مرکزی ایران منتقل کنند درحالیکه با این اقدام و برای حل مشکل بخشی از کشور بخشی دیگر از آن که شامل اکثر شهرهای استان خوزستان می شود وارد بحران می شود و این موضوع با هیچ منطقی سازگار نیست.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع انتقال آب کارون می گوید: انتقال آب از رودخانه کارون یا سرچشمه های آن متاسفانه به شدت از سوی دولت پیگیری می شود و نمایندگان استان خوزستان با وجود پیگیری های فراوان هنوز موفق به متوقف کردن آن نشده اند زیرا ما معتقدیم این طرح و هزینه های هنگفتی که صرف آن می شود به هیچ وجه با منافع مردم استان خوزستان و کل کشور مطابقت ندارد.

کسی مخالف انتقال آب برای شرب نیست

سید شریف حسینی اظهار داشت: در خصوص انتقال آب کارون دو موضوع اصلی وجود دارد که یکی از آنها انتقال آب برای مصارف آشامیدنی برای سایر مردم کشور است که در این خصوص می توان به پروژه قمرود و انتقال آب برای استان قم اشاره کرد. به هر حال مردم خوزستان مخالف این موضوع نیستند که مردم سایر شهرهای کشور هم از مواهب این رودخانه بهره مند شوند ضمن اینکه آبی که برای مصارف شرب منتقل می شود بسیار ناچیز است هر چند همین حالا هم شهرهای جنوبی استان خوزستان در کنار آب هستند ولی آب با کیفیت مصرف نمی کنند.
 
وی افزود: موضوع اصلی و قابل اعتراض، انتقال آب برای مصارف کشاورزی است که نمایندگان و مردم استان خوزستان اعتقاد دارند این طرح صرفه اقتصادی برای کشور ندارد و کشاروزی استان خوزستان را با تهدیدی جدی مواجه می کند و باید هر چه سریع تر جلوی این کار گرفته شود.

حسینی در خصوص اینکه دولت بارها طرح انتقال آب از رودخانه کارون یا سرچشمه های آن را تکذیب کرده است، گفت: هم اکنون تمام وزارت نیرو بسیج شده است که طرح انتقال آب از رودخانه کارون را اجر کند و در این خصوص تونل بهشت آباد با 68 کیلومتر و با صرف هزینه های هنگفت در حال اجراست بنابراین جایی برای مخفی کاری نیست و دولت در حال اجرای برنامه خود است.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: استان خوزستان 30 درصد آبهای جاری کشور را در اختیار دارد و به بیان بهتر 30 میلیارد مترمکعب آب جاری و سه میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی در استان خوزستان وجود دارد و اگر برای مهار این آبها اقدام لازم صورت بگیرد امکان ذخیره سازی 15 میلیارد مترمکعب آب وجود خواهد.

عدم استفاده از زمین های کشاورزی خوزستان 

حسینی افزود: در دو سال اخیر و به دنبال وقوع پدیده خشکسالی در کشور، وضع آب پشت سدهای استان چندان مناسب نبوده، خروجی آب سدها کم شده ، برداشت کشاورزان کاهش یافته و در مقابل املاح آب زیاد شده است. از سویی دیگر استان خوزستان در حال حاضر دارای یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین قابل کشت برای سه فصل از سال است که یک موقعیت بی نظیر را برای کشور به وجود می آورد ولی متاسفانه تعداد بسیاری اندکی از این زمینها در حال حاضر زیر کشت می رود و تنها دلیل آن نبود آب برای احیای این زمینها است.

نماینده اهواز افزود: اگر به جای صرف هزینه های هنگفت با صرفه هزینه هایی به مراتب کمتر اقدام به ایجاد زیرساخت هایی برای ذخیره سازی آبهایی که در استان هدر می رود بکنیم نتیجه به مراتب بهتر پیش می آید و کشاورزی خوزستان را به حدی می رسانیم که میزان قابل توجهی از نیاز غذایی کشور را تامین کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح غیر کارشناسی است و برای این کار نمایندگان استان خوزستان حاضر هستند در برنامه ای زنده با نمایندگان دولت در خصوص غیرکارشناسی بودن این طرح مناظره کنند تا حقانیت اعتراض مردم خوزستان برای همه ثابت شود.

سید شریف حسینی عنوان کرد: هم اکنون نیز برای تامین آب شرب مردم شهرهای جنوبی خوزستان ، قصد دارند آب از رودخانه کرخه به این شهرها منتقل کنند در حالیکه برخی مسئولان در استانهای دیگر برای انتقال چهار میلیارد مترمکعب آب از رودخانه کارون پشت درهای بسته جلسه می گیرند.
 
وی در خصوص اینکه کارون در بسیاری از مقاطع در حال خشک شدن است ، گفت: من اعتقاد دارم واژه خشک شدن بسیار ساده انگارانه است زیرا اکنون کارون به استخری از فاضلاب تبدیل شده است و آب آن به خصوص در شهرهای جنوبی یعنی اهواز تا اروندکنار به شدت آلوده است و استفاده از آن برای مصرف آشامیدنی به شدت خطرآفرین است به همین دلیل اعتقاد دارم دولت ابتدا برای حل این مشکل چاره اندیشی کند زیرا مردمی که کنار آب رودخانه کارون هستند حق بیشتری برای استفاده از آن دارند.

نماینده اهواز تاکید کرد: اکنون آبی که از رودخانه کارون منتقل نشده مصرف آب شرب و کشاروزی مردم خوزستان با بحران مواجه شده است و فردا اگر آب با این میزان فراوان منتقل شود چه فاجعه ای برای مردم استان خوزستان رخ می دهد.

رمضان منجزی دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز در این خصوص گفت: در پروژه انتقال آب کارون موسوم به کوهرنگ 3 دولت 23 کیلومتر تونل با صرف هزینه های سرسام آور حفرکرده و این اقدام صرفا برای انتقال آب کارون است.

وی افزود: جای تعجب است که چرا جای صرف این هزینه های سرسام آور، طرحهای آبرسانی به زمینهای خشک خوزستان را که با صرف هزینه های بسیار کمتر و حتی کمتر از 10 درصد قابل انجام است اجرا نمی شود.

منجزی تاکید کرد: صرف این هزینه های سرسام آور برای اجرای پروژه کوهرنگ 3 نشان می دهد ما هر کار بکنیم توان مقابله با این عظم جدی را نخواهیم نداشت و دولت در اجرای طرحهای انتقال آب کارون به سایر استانها بسیار مصمم است.

عضو شورای شهر اهواز افزود: تونل کوهرنگ 3 که اجرای آن در اختیار شرکت آب منطقه ای اصفهان است در ثانیه 15 مترمکعب آب از سرشاخه های کارون در کوهرنگ را به استان اصفهان منتقل می کند و این میزان برداشت آب تا 45 ثانیه قابل اجراست و این میزان برداشت آب در حالیست که  خوزستان خود با کمبود آب مواجه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها