شورایعالی امنیت ملی در اطلاعیه ای اعلام کرد که پیرو بیانیه مشترک ایران، ترکیه و برزیل، نامه جمهوری اسلامی ایران به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه رسما تسلیم وی خواهد شد.
کد خبر: ۳۲۹۱۹۸

به گزارش ایرنا، در اطلاعیه شورایعالی امنیت ملی آمده است: "پیرو بیانیه مشرک ایران ، ترکیه و برزیل ، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی رسما آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تسلیم نامه کشورمان به مدیرکل آژانس طبق بند 6 بیانیه تهران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام نمود."

در این اطلاعیه اضافه شده است: "بنا به اعلام رسمی دفتر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران در وین، زمان ملاقات نماینده دائم کشورمان با مدیرکل آژانس برای تسلیم نامه مزبور روز دوشنبه سوم خرداد ماه خواهد بود."

در اطلاعیه شورایعالی امنیت ملی خاطرنشان شده است: "در این دیدار نمایندگان کشورهای ترکیه و برزیل نیز نماینده ایران را همراهی خواهند کرد."

"یوکیا آمانو " مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، اخیرا ابراز امیدواری کرد که بیانیه سه جانبه مبادله سوخت در تهران بتواند موضوع هسته ای ایران را از طریق صلح آمیز حل کند.

ایران، ترکیه و برزیل دوشنبه گذشته در بیانیه مشترکی که به بیانیه تهران مشهور شد روی مواد ذیل به توافق رسیدند:

1 - ما بر تعهد به معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای و مواد مرتبط آن تاکید می‌کنیم و حقوق تمام اعضا، شامل جمهوری اسلامی ایران، در استفاده صلح‌آمیز و بدون تبعیض در تحقیق، توسعه، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای (همچنین چرخه سوخت هسته‌ای شامل فعالیت‌های غنی‌سازی) را یادآوری می‌کنیم.

2 - ما اعتقاد راسخ خود را بیان می‌داریم که اکنون فرصتی بدست آمده است تا روندی رو به جلو در فضایی مثبت، سازنده و غیر تقابلی شروع تا به دوره‌ای از تعامل و همکاری رهنمون شود.

3 - ما معتقدیم که تبادل سوخت هسته‌ای بستری برای شروع همکاری در عرصه‌های مختلف، خصوصا همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای شامل ساخت نیروگاه هسته‌ای و راکتورهای تحقیقاتی می‌باشد.

4 - براساس این نکات، تبادل سوخت هسته‌ای حرکتی سازنده، رو به جلو نقطه شروعی برای همکاری میان ملت‌ها است. چنین حرکتی باید به تعامل مثبت و همکاری در زمینه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای هدایت شود و از هرگونه تقابلی اعم از اقدامات، رفتار و یا بیانیه‌های تهدید آمیزی که به حقوق و تعهدات هسته‌ای ایران تحت NPT لطمه می‌زند اجتناب گردد و همکاری هسته‌ای جایگزین آنها شود.

5 - براساس موارد فوق، در راستای تسهیل همکاری هسته‌ای ذکر شده در بالا، جمهوری اسلامی ایران بر امانت‌گذاری 1200 کیلوگرم اورانیوم کم غنی شده (LEU) در ترکیه موافقت می‌کند. این موارد LEU در مالکیت ایران در ترکیه قرار خواهد داشت. ایران و آژانس امکان نظاره‌گیری بر نگهداری ایمن از این مواد LEU را در ترکیه دارند.

6 - ایران موافقت خود را با موارد فوق به آژانس ظرف هفت روز پس از این بیانیه اعلام می‌کند. متناسب با دریافت پاسخ مثبت گروه وین (آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس) جزییات بیشتر تبادل سوخت از طریق توافقنامه کتبی و ترتیبات مربوط بین ایران و گروه وین که به طور مشخص خود را متعهد به تحویل 120 کیلوگرم سوخت لازم برای راکتور تحقیقاتی تهران نموده‌اند، به تفصیل بیان می‌شود.

7 - از زمانیکه گروه وین تعهد خود را به شرایط و مفاد این بیانیه اعلام نماید، طرفین خود را به اجرای تعهدات موافقت‌نامه مندرج در بند 6 ملزم می‌نمایند. جمهوری اسلامی ایران پس از توافق‌نامه بند 6، برای به امانت گذاشتن مواد با غنای کم (1200 کیلوگرم)، آمادگی خود را در طول یک ماه بیان خواهد نمود. گروه وین نیز مطابق همین توافق‌نامه در طول یک سال 120 کیلوگرم مواد مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران را به ایران تحویل می‌دهد.

8 - در صورتی که مفاد این بیانیه مورد توجه و احترام قرار نگیرد، ترکیه حسب درخواست ایران، LEU ایران را بدون هیچگونه شرطی و بسرعت به ایران برگشت می دهد.

9 - ترکیه و برزیل از آمادگی جمهوی اسلامی ایران برای تداوم گفت‌وگو‌ها با کشورهای 1+ 5 کما‌فی‌السابق در هر مکان از جمله در ترکیه و برزیل حول نگرانی‌های مشترک بر مبنای تعهدات دسته جمعی براساس مشترکات دو بسته پیشنهادی، استقبال می‌کنند.

10 - ترکیه و برزیل از رویکرد سازنده جمهوری اسلامی ایران در پیگیری ایفای حقوق هسته‌ای کشورهای عضو NPT و پای‌بندی‌اش به این معاهده قدردانی نمودند، متقابلا ایران نیز از تلاش‌های سازنده کشورهای دوست ترکیه و برزیل در ایجاد فضای همکاری و حمایت از حقوق هسته‌ای ایران تشکر نمود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها