3 میلیون زوج نابارور ایرانی در انتظار حمایت بیمه‌ها به سر می‌برند

ناباروری؛ یکی از 5 علت اصلی طلاق در کشور

نخستین کنگره بین‌المللی باروری و ناباروری ایران در حالی برگزار شد که به گفته مسوولان این کنگره 3 میلیون زوج نابارور در ایران هنوز در انتظار ارائه خدمات بیمه‌ای برای درمان ناباروری هستند. به گزارش «جام‌جم»، دکترمحمدرضا نوروزی، دبیر نخستین کنگره بین‌المللی باروری و ناباروری ایران و شانزدهمین کنگره ملی باروری و ناباروری کشور در جمع خبرنگاران، در شیراز گفت: سالانه 150هزار نفر به جمعیت زوج‌های نابارور در ایران افزوده می‌شود که هزینه‌های سنگین درمان از مهم‌ترین مشکلات آنهاست چرا که فقط هزینه‌های داروی هر سیکل درمان ناباروری حدود 500 تا700 هزار تومان است.
کد خبر: ۳۱۵۸۷۶

نوروزی با اشاره به این‌که ناباروری یکی از 5 علت اصلی طلاق در میان زوج‌های کشور است، افزود: بسیاری از مشکلات روحی، روانی و افسردگی‌های زنان و مردان نابارور نیز ریشه در بیماری‌شان دارد. وی با بیان این‌که اکثر بیمه‌ها این هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کنند، افزود: بعضی از هزینه‌ها مانند ویزیت پزشک یا سونوگرافی تحت پوشش بیمه است.نوروزی با توجه به تلاش‌های انجام شده در خصوص پوشش بیمه‌ای اظهار کرد: با توجه به این‌که نظر موافق رئیس‌جمهور برای تحت پوشش قرار دادن درمان‌های ناباروری جلب شده کمیسیونی در وزارت رفاه تشکیل شده است تا شرح خدمات درمان ناباروری تهیه و ارائه شود.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور علاوه بر مشکلات اقتصادی به مشکلات فرهنگی و فقهی و حقوقی در خصوص انواع روش‌های درمان ناباروری اشاره و اظهار کرد: در روش‌های درمانی اهدای تخمک و رحم اجاره‌ای با وجود قانونی بودن آن در کشور هنوز مشکلات عرفی و حقوقی وجود دارد.

به گفته نوروزی حدود 50 مرکز درمان ناباروری در کشور فعال است که بیشتر آنها خصوصی و نیمه دولتی هستند.

وی ایران را در ردیف 10 کشور برتر دنیا در زمینه درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی خواند و گفت: در صورت نبود مشکلات اقتصادی بیش از 90 درصد زوج‌های نابارور کشور می‌توانند با روش‌های درمانی مختلف بچه‌دار شوند.

60 درصد علت ناباروری‌ها در زنان

همچنین در این کنگره که پس از 3 روز فعالیت،‌دیروز به کار خود پایان داد، عنوان شد در ایران و جهان به طور متوسط 40 درصد علت ناباروری‌ها مردانه و 60 درصد زنانه است و در بین زنان نابارور نیز در دنیا علت اصلی ناباروری عفونت‌های لوله‌ رحمی است که بیشتر به علت بی‌بند و باری‌های اخلاقی به وجود می‌آید و در کشورهای غربی بیش از 60 تا 70 درصد علت ناباروری زنان به همین خاطر است. در کشور ما این میزان به علت رعایت اصول اخلاقی بین 12 تا 15 درصد است.

رئیس اولین کنگره بین‌المللی باروری و ناباروری ایران افزود: در کشور ما حدود 3 میلیون زوج نابارور وجود دارد و حدود 12 تا 15درصد زوج‌هایی که هر سال ازدواج می‌کنند نیز با این مشکل رو‌به‌رو هستند.

محمدابراهیم پارسانژاد گفت: گروه سنی که ناباروری در آن تعریف می‌شود، زوج‌های در سن 19 تا 47 ساله هستند.

به گفته وی، از جمله روش‌های جدیدی که برای درمان ناباروری در دنیا در حال بررسی است، روش تولید اسپرم مرد از سلول‌های بنیادی خود اوست که 3 گروه از محققان در دنیا اکنون روی این پروژه مهم در حال فعالیت هستند که یک گروه آن در ایران مشغول کارند و یک گروه ایرانی نیز در اروپا روی این پروژه کار می‌کند.

به گفته وی، تولید اسپرم از سلول بنیادی بعد از موفقیت در فاز حیوانی، چشم‌انداز روشنی برای درمان کامل این عارضه در مردان در سال‌های آینده به وجود آورده است.

رئیس اولین کنگره بین‌المللی باروری و ناباروری اضافه کرد: به نظر می‌رسد اتمام این پروژه تحقیقاتی بزرگ جهانی حداقل به 5/2 سال دیگر زمان نیاز داشته باشد.

اولین کنگره بین‌المللی ‌باروری و ناباروری ایران، همزمان با شانزدهین کنگره ملی باروری و ناباروی 12 تا 14 اسفند در شیراز برگزار شد و حدود هزار متخصص زنان و زایمان، اورولوژی، ژنتیک، جنین‌شناسی، پزشک عمومی، پرستار و ماما در آن شرکت کردند.این کنگره 10 مهمان خارجی نیز داشت و از بین 700 مقاله ارسالی به دبیرخانه این کنگره 120 مقاله به صورت سخنرانی و 240 مقاله به صورت پوستر ارائه شد.

مستوره برادران نصیری / گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها