احمد چلبی، رهبر کنگره ملی:

آمریکا در انتخابات عراق دخالت می‌کند

گروه بین‌الملل: دو روز پس از شروع تبلیغات رسمی نامزدهای انتخابات پارلمانی عراق تنش سیاسی در این کشور بالا گرفته و شماری از نامزدهای رد صلاحیت شده طرفداران خود را به خیابان‌ها کشانده‌اند. در همین رابطه، احمد چلبی رهبر حزب کنگره ملی عراق و رئیس پیشین هیات دادخواهی و عدالت (هیات بعثی‌زدایی) آمریکا را متهم کرد که در انتخابات آینده عراق دخالت می‌کند. به گزارش شبکه خبری الجزیره، چلبی در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد گفت: جوزف بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا و کریستوفر هیل سفیر آمریکا در بغداد بر کمیته تعیین صلاحیت نامزدها و قضاتی که دراین باره اظهار نظر کرده‌اند فشار می‌آورند.
کد خبر: ۳۱۲۵۹۸

وی افزود:‌ کمیته استیناف تحت فشارهای خارجی قرار گرفته است در حالی که به گفته او کمیته دادخواهی و عدالت سعی می‌کرد راهکاری را پیدا کند که باعث تقویت قانون اساسی کشور شود.

چلبی با مقایسه حزب بعث صدام حسین دیکتاتور سابق عراق با حزب نازی آلمان، تصریح کرد که حزب بعث در عراق یک حزب نژاد پرست و خود کامه است، زیرا اعضای آن با نسل کشی، قتل عام هزاران عراقی و راه اندازی جنگ دقیقا همانند حزب نازی در آلمان عمل کرده‌اند و جنایاتی که آنان در عراق مرتکب شده‌اند، همانند جنایاتی است که اعضای حزب نازی مرتکب شده‌اند.

عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با بیان این‌که بازگشت بعثی‌های صدامی به روند سیاسی عراق خلاف قانون اساسی کشور است، بر مخالفت قاطع ملت عراق با این مساله تاکید کرد. حکیم روز گذشته گفت: ما مخالف بازگشت صدامی‌ها و حزب بعث به عرصه سیاسی کشور هستیم، زیرا این امربرخلاف قانون اساسی عراق است.

انتخابات پارلمانی عراق قرار است شانزدهم اسفند برگزار شود. منابع عراقی می‌گویند نزدیک به 535 نامزد به خاطر داشتن روابط با حزب منحله بعث عراق برای این انتخابات ردصلاحیت شده اند اما کمیته استیناف صلا‌حیت 67 نفر را پس از تحقیقات خود و این‌که تشابه اسمی موجب چنین اتهامی شده است، تایید کرده است.

دوتن از رد صلاحیتشده‌ها صالح المطلک و ظافرالعانی هستند که در لیست العراقیه به رهبری ایاد علاوی نخست وزیر سابق عراق قرار دارند.

از سوی دیگر، المطلک ضمن ستایش از طرز تفکر حزب بعث از طرفدارانش خواست نسبت به رد صلاحیت‌ها اعتراض کنند. به همین دلیل صدها عراقی روز یکشنبه در بغداد دست به تظاهرات زده و لیست العراقیه نیز مشارکت خود را در رقابت‌هابه حالت تعلیق درآورد.

انفجارها و اعتراض‌ها

وزارت کشور عراق روز گذشته طی اطلاعیه‌ای تایید کرد که ظرف چند روز گذشته انفجارهایی به وقوع پیوسته است که گروه‌های رقیب در انتخابات را هدف قرار می‌دهد. در یک مورد از این انفجارها، حیدرالملا سخنگوی ائتلاف العراقیه گفت: فردی با بمب دستی به مقر جبهه گفتگوی ملی عراق به رهبری صالح‌المطلک در منطقه الاعظمیه بغداد حمله کرد. این انفجار خسارت‌های مادی برجای گذاشت اما به کسی آسیبی نرسید و تنها دو نفر به صورت سطحی زخمی شدند.

همچنین در یک اقدام دیگر مقر جنبش وحدت ملی عراق به رهبری نهرو عبدالکریم هدف حمله مسلحانه افرادی ناشناس قرار گرفت و یک نفر در آن زخمی شد. یک مقام وزارت کشور عراق نیز تایید کرد که یک بمب دستی به حیاط ساختمانی پرتاب شده است که هیات علمای اهل سنت از آن استفاده می‌کنند. یک انفجار دیگر هم مقر لیست عراق یکپارچه را هدف قرار داد که طی آن دونفر زخمی شدند.

در پی این حوادث، ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی نخست‌وزیر اسبق عراق که شاهد ردصلاحیت دو نامزد برجسته خود نیز بود، مشارکت این ائتلاف را در انتخابات به حالت تعلیق درآورد و سخنگوی آن خواستار برگزاری نشستی با مشارکت جلال طالبانی رئیس‌جمهور، ایاد السامرایی رئیس پارلمان ونوری المالکی نخست وزیر عراق شد.

از سوی دیگر، شهرهای مختلف عراق ظرف روزهای گذشته صحنه تظاهرات مردمی درمخالفت با بازگشت بعثی‌ها به روند سیاسی این کشور بود. ناصریه یکی از این شهرها بود که مردم آن در تظاهراتی پرشور تاکید کردند هرگز اجازه نخواهند داد بعثی‌های صدامی بار دیگر بر آنها مسلط شوند. بهاء الاعرجی نماینده پارلمان عراق که در این تظاهرات شرکت کرده بود، گفت: به موجب ماده هفت قانون اساسی مشارکت بعثی‌ها در فعالیت سیاسی تحت هر عنوانی ممنوع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها