14فوریه سال 2005 (25بهمن 83) خودرویی در لبنان منفجر شد. شاید در نگاه اول کسی تصور نمی‌کرد اتومبیل مرسدسی که در یک چشم به هم زدن در شعله‌های آتش اسکلتی بیش از آن باقی نماند، چگونه نقطه عطفی را در تاریخ سیاسی جدید کاج‌های همیشه سبز رقم زند.
کد خبر: ۳۱۲۲۰۰

بر اثر وقوع این انفجار در یکی از خیابان‌‌های اصلی بیروت ، «رفیق حریری» و 20 تن از همراهان وی کشته شدند تا این ترور سرآغاز تغییرات اساسی در لبنان شود.

ترور رفیق حریری در واقع نقطه عطفی در تاریخ معاصر لبنان بود. این ترور نقطه پایانی بر آرامش نسبی 14ساله‌ای بود که لبنان پس از پایان جنگ داخلی به این سو در حال تجربه آن بود؛ حادثه‌ای که سرنوشت و‌ آینده لبنان را دستخوش آشوب و بلوا کرد.

با ترور رفیق حریری نخست‌وزیر اسبق لبنان ، ثبات ، امنیت و وحدت این کشور ضربه سختی خورد و در این میان علاوه بر دولت‌های غربی ، سوء استفاده برخی گروه‌های داخلی از آن منجر به بحران و پیچیده‌‌تر شدن اوضاع در این کشور شد.

بسیاری حریری را فردی می‌دانند که لبنان را پس از 15 سال جنگ خونین داخلی، احیا کرد. وی تاجر و میلیونری بود که با استفاده از حلقه‌های مالی موفق شد سرمایه‌گذاران خارجی را به لبنان جلب کند و شرکت‌های خصوصی بازسازی را در بیروت به راه اندازد.

نخست‌وزیر سابق لبنان جایگاه خوبی در بین رهبران جهانی داشت و حتی هنگامی که از صحنه قدرت کنار رفت و به اپوزیسیون پیوست، مهمانان پرنفوذ جهانی را پذیرا می‌شد اما برخی از فعالیت‌های وی برای کشور وام‌های سنگینی به بار آورد و باعث افزایش نرخ بهره و رکود رشد اقتصادی در لبنان شد.

گرچه با گذشت 5 سال از ترور رفیق حریری هنوز عاملان اصلی ترور وی مشخص نشده‌اند اما از همان ابتدا انگشت اتهام به سوی مقامات ارشد سوریه نشانه رفت و به‌دنبال آن در پی فشارهای بین‌المللی، ارتش سوریه در سال 2005 به تدریج خاک این کشور را ترک کرد و فرماندهان ارتش سوریه و لبنان با برگزاری مراسمی در مرز مشترک دو کشور به طور رسمی پایان حضور 29 ساله نظامیان سوریه در خاک لبنان را اعلام کردند.

علاوه بر خروج نیروهای سوریه از لبنان، این کشور طی این سال‌ها با حوادث مختلفی روبه‌رو بوده است. سرانجام پنجم خردادماه سال جاری میشل سلیمان فرمانده ارتش لبنان با رای نمایندگان پارلمان لبنان به عنوان رئیس جمهور جدید این کشورانتخاب شد. او دوازدهمین رئیس جمهور این کشور بود که از سوی پارلمان برای مدت 6 سال انتخاب ‌شد.

به دنبال برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان و پیروزی جناح14 مارس، سعد حریری فرزند رفیق حریری به نخست وزیری انتخاب شد.

مدت 4ماه اختلافات داخلی گروه‌های لبنانی مانع تشکیل کابینه بود تا این‌که سرانجام پس از رایزنی‌های بسیار وی شامگاه دوشنبه نهم نوامبر (18 آبان) پس از انتظار 136روزه رسما تشکیل دولت جدید لبنان را اعلام کرد.

پس از اعلام رسمی تشکیل دولت، پارلمان لبنان پس از 3 روز بررسی بیانیه وزارتی با اکثریت 122رای از مجموع 128رای، به دولت ائتلافی این کشور که ترکیبی از نمایندگان ائتلاف پیروز (جناح حریری)، معارضان (حزب الله و متحدانش) و نمایندگان رئیس‌جمهور را در بر دارد، رای اعتماد داد.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها