کاربرد ماهواره های جدید تشریح‌شد

رونمایی 3 ماهواره مخابراتی ،14بهمن

رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز 14 بهمن ماه را روز ملی فضا اعلام کرد و گفت: در این روز از سه ماهواره «مصباح 2» ، «طلوع» و ماهواره دانشجویی «یا مهدی» که با تلاش محققان کشور ساخته شده است رونمایی می شوند که این ماهواره ها دارای کاربردهای مخابراتی است.
کد خبر: ۳۰۷۴۵۰

به گزارش مهر ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر سه شنبه در حاشیه مراسم کلنگ زنی پژوهشکده توسعه علم و فنون فناوری فضایی دانشگاه امیرکبیر در جمع خبرنگاران روز 14 بهمن ماه را روز ملی فضا اعلام کرد و افزود: امسال ما برای این روز برنامه هایی را در نظر گرفیتم که از آن جمله می توان به رونمایی از چند ماهواره داخلی و ملی اشاره کرد.

وی ماهواره «مصباح 2» ، «طلوع» و «یا مهدی» را از ماهواره هایی دانست که در روز ملی فضا رونمایی می شود و توضیح داد: ماهواره مصباح 2 به همت متخصصان پژوهشگاه تحقیقات فضایی ساخته شده است که در روز ملی فضا مدل مهندسی آن رونمایی می شود. ضمن آنکه مدل پروازی آن نیز در دست ساخت است.

تقی پور، ماهواره «یا مهدی» را یک ماهواره دانشجویی دانست و اضافه کرد: جزئیات این ماهواره در روز رونمایی اعلام خواهد شد.

وی همچنین به کاربردهای این ماهواره ها اشاره کرد و یادآور شد: ماهواره مصباح 2 یک ماهواره مخابراتی مدار پایین است که برای کاربردهای ارتباطی و ذخیره ، ارسال و دریافت پیام مورد استفاده قرار می گیرد. این ماهوراه نه به صورت 24 ساعته بلکه به صورت محدود در حوزه مخابراتی ماموریت های خود را اجرایی می کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماهواره دانشجویی «یا مهدی» را یک ماهواره تجربی توصیف و اضافه کرد: این ماهواره شامل زیر محموله های مخابراتی و دوربین است که با کاربردی کردن آن درصدد تست زیرمجموعه آن هستیم.

تقی پور با اشاره به توانمندی های موجود در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در زمینه هوافضا افزود: به موازات افزایش توانمندی های فضایی کشور در حوزه نیروی انسانی با اجرایی کردن پروژه های فضایی اقدام به افزایش توانایی در حوزه پرتاب ماهواره کردیم.

توانمندسازی کشور در زمینه ایجاد ایستگاه های پرتاب

وزیر ارتباطات در زمینه ایجاد ایستگاه های پرتاب گفت: به صورت اولیه آنچه که نیاز بود از سال قبل با پرتاب ماهواره «امید» ایستگاه های پرتاب ایجاد شد ولی این ایستگاه ها نیاز به توسعه دارند که در حال حاضر در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است ولی در زمینه ایستگاههای زمینی تقریبا مشکلی وجود ندارد به طوری که کار آنها از سایر سامانه های فضایی جلوتر است.

تقی پور با تاکید بر اینکه در حوزه حقوق فضایی تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است ، گفت: علاوه بر این در اکثر اتحادیه ها و سازمان های جهانی حضور داریم و جزو کشورهایی هستیم که کنوانسیون ها را به رسمیت می شناسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها