در مواردی که خانمی با درد 3 روزه دو پستان یا حتی 20 روزه مراجعه می‌کند، احتمال این‌که سرطان و آن هم فرم دو طرفه باشد، خیلی کم است. بخصوص اگر درد دوره‌ای باشد، نگران‌کننده نیست. بنابراین باید گفت: کسانی که دردهای دوره‌ای دارند، لزوما سرطان پستان در آنها شایع نیست. باید به خاطر سپرد اصولا سرطان درد ندارد و در یک شکل خاموش عمل می‌کند و چون برای ایجاد یک توده سلول سرطانی کوچک (حدود cm‌‌1) ، لازم است میلیون‌ها یا میلیارد سلول سرطانی ایجاد شود، بنابراین این تجمع آنقدر قابل توجه نیست که گیرنده‌های درد را تحریک کند، مگر در صورتی‌که سرطان به سمت پوست پیشرفت کرده باشد که در این صورت ایجاد درد، سوزش و خارش می‌کند. بعضی شکل‌های وحشی و مهاجم سرطان با یک ندول بسیار کوچک نیز پخش می‌شوند و درد هم ندارند.
کد خبر: ۲۹۰۷۷۴

یک نوع سرطان کشنده استثنائا دردناک وجود دارد به نام ( Inflammatory Carcinomaکانسر التهابی پستان) که مرگ‌ومیر بالایی دارد؛ یعنی در عرض 12 - 6 ماه فرد را می‌کشد. از این موارد گذشته، به طور کلی 93 تا 97 درصد دردهای پستان مربوط به سرطان نیست.

به طور کلی 70 درصد از خانم‌ها فرم شدید دردMastalgia را تجربه می‌کنند. اغلب شدت درد برای بیمار مهم نیست و آنچه مهم است، ترس از سرطان است. گاهی این دردها در فعالیت‌های فیزیکی یا اجتماعی، کار، مدرسه و زناشویی اختلال ایجاد می‌کنند.

درد دوره‌ای (Cyclic Mastalgia)

بیشترین توقف و توجه روی فرم دوره‌ای معطوف می‌شود، زیرا اتفاق شایعی است که خیلی از افراد با آن روبه‌رو هستند. باید به خاطر داشت که پستان عضوی است که به طور طبیعی در مواجه با فشار زیاد، دردناک می‌شود که در این موارد نباید به جنبه‌های غیرطبیعی فکر کرد. تشدید علائم، قبل از قاعدگی و اوج آن بلافاصله قبل از قاعدگی است و با قاعدگی بهتر می‌شود و با یائسگی از بین می‌رود. استرادیول این خانم‌ها فرقی با افرادی که درد پستان ندارند، نداشته است اما ممکن است پروژسترون آنها مختل باشد.

سن شروع این درد حول و حوش 30 سالگی یا کمتر است، دو طرفه است، درد پخش و منتشر و گنگ دارد و واضح و مشخص نیست. به درمان‌های هورمونی در خیلی از موارد پاسخ می‌دهد و خیلی از اوقات با ندولاریته (بافت گره مانند) همراه است که این حساسیت و سنگینی و ندولاریته دو سه روز قبل از پریود و گاهی یک هفته قبل از پریود وجود دارد.

درد اکثرا به زیر بغل و قسمت بالایی بازو می‌زند. افرادی که چنین انتشاری در فرم درد خود دارند، بیشتر از سرطان نگران می‌شوند.

درد غیردوره‌ای (Non Cyclic Mastalgia)

این درد به تشدید قبل از قاعدگی ارتباط ندارد و با قاعده شدن بهتر نمی‌شود. به عبارت دیگر، بدون ارتباط با قاعدگی، با علت ناشناخته، گاهی دائم و گاهی متناوب است.

البته اگر این درد به دلیل سوزش پستان باشد، درمان آن نیز مشکل است. هرچند بروز این مشکل نسبت به فرمCyclic کمتر است.

درد شایع‌ترین علت مراجعه به کلینیک‌های پستان است. این مراجعات ممکن است به دلیل درد، خارش، سوزش، سنگینی پستان، ترشحات آن و ایجاد زخم روی آن باشد که البته باید مدنظر داشت که تنها 3 تا 7 درصد سرطان‌های پستان ایجاد درد می‌کنند.
شایع‌ترین زمان مراجعه وقتی است که توده و غده توسط خود فرد لمس شود یا ممکن است درمراجعه پیدا شود. درد شکایت خیلی نادری در این سرطان است. اما باید متذکر شد که اگر خانمی بالای 35 سال درد دائم پستان دارد که به مسکن‌ها پاسخ نمی‌دهد، باید ماموگرافی شود، گو این‌که ممکن است چیزی نباشد.

این نوع درد حول و حوش 40 سالگی بیشتر است. در بیشتر موارد یک طرفه است و محل آن مشخص است. بیشترین محل درد در حالت غیردوره‌ای، پشت آرئول و قسمت‌های داخلی پستان است. ولی محل شایع آن پشت آرئول و درست پشت نوک پستان است و حالت‌های منظم و مشخص دارد؛ مثل تیر کشیدن و احساس چاقو زدن به بافت. (بر خلاف فرمCyclic که مبهم و نامشخص است.) 12 درصد بعد از یائسگی بروز می‌کند (بدون انجام.HRT یعنی در خانم‌هایی که هورمون‌تراپی می‌کنند، این دردها به طور طبیعی ایجاد می‌شود. ولی این 12 درصد در مواردی ذکر شده کهHRT انجام نشده است.) فرمNonCyclic به درمان‌های هورمونی فقط 40 درصد احتمال پاسخگویی دارد. ندولاریته خیلی کمتر است و اگر هم باشد، موقت است و خود به خود خوب می‌شود.

منبع: icbc.ir

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها