چرا برخی بیماران در بیمارستان لاغر می‌شوند؟

گروه سلامت: همه ما می‌توانیم به راحتی، صورت و بدن لاغر و نحیف بیمارانی را که از بیماری‌های مزمن رنج می‌کشند، تصور کنیم، اما به راستی چرا این بیماران بیشتر در بیمارستان دچار لاغری مفرط می‌شوند؟ دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: همه ما برای ادامه حیات احتیاج به تغذیه داریم. بهره‌گیری از برنامه غذایی مناسب علاوه بر آن که سبب تامین نیازهای مبرم انسان به مواد مغذی برای انجام امور حیاتی، رشد و نمو بافت‌های مختلف و نیز ترمیم آسیب‌های وارده می‌شود، سیستم ایمنی بدن را نیز برای مقابله موثر با عوامل بیماری‌زا تقویت می‌کند؛ اما در طول بیماری نیاز به مواد مغذی به طور فزاینده‌ای افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه ضرورت تامین انرژی، پروتئین، انواع ویتامین و سایر املاح و مواد معدنی به منظور غلبه بر بیماری مضاعف می‌شود.
کد خبر: ۲۸۳۴۶۶

وی گفت: علی‌رغم بروز چنین شرایط ویژه‌ای، اغلب اختلال در جذب مواد غذایی، بی‌اشتهایی و تهوع ممکن است مزید علت شده و امکان دریافت مواد مغذی را به میزان لازم از بیمار سلب کند. همچنین ممکن است اختلال در بلع یا عدم برخورداری از هوشیاری کافی سبب شود که مواد غذایی کافی توسط بیمار استفاده نشود. خسرونیا افزود: در این صورت اگر نتوانیم نیازهای تغذیه‌ای بیمار را تامین کنیم، بدن شروع به استفاده از ذخایر چربی و پروتئین خود می‌کند؛ بنابراین بدن فرد به مرور تحلیل رفته، وزن خود را از دست می‌دهد، دچار لاغری مفرط ‌شده و آهسته آهسته ضعف عمومی، بی حالی، خستگی و عصبانیت بر فرد حاکم می‌شود.

وی در خصوص بیمارانی که امکان خوردن ندارند، شیوه تغذیه روده‌ای را بهترین شیوه حمایت تغذیه‌ای از این بیماران دانست و گفت: خانواده‌ها باید در این خصوص توجیه شوند، حتی در صورتی که بیمار به دلایل مختلف امکان خوردن و بلع ندارد (نظیر بیمارانی که از سطح هوشیاری مناسب برخوردار نیستند یا دچار سکته مغزی شده‌اند یا به دلیل کهولت سن امکان بلع ندارند)، بهترین جایگزین برای مقابله با سوءتغذیه این بیماران، استفاده از شیوه تغذیه روده‌ای است و نباید نگرانی خاصی از لوله‌هایی که توسط کادر درمان به این منظور در معده یا روده بیمار کار گذاشته می‌شود، داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها