گروه سیاسی: خاویر سولانا، مسوول دیپلماسی اتحادیه اروپا گفت: مذاکرات ماه آینده ایران و 6 کشور غربی درخصوص برنامه هسته‌ای تهران، احتمالا در ترکیه برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۲۸۱۱۶۴

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سولانا پیش از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران، گفت: این مذاکرات در تاریخ اول اکتبر (9 مهر) به احتمال زیاد در ترکیه برگزار می‌شود.

سولانا با تاکید بر رویکرد دوگانه، شیوه تشویق و تنبیه تجارت، کمک و تحریم‌ها گفت: در این مرحله ما در تلاش برای وارد شدن به مذاکرات هستیم.

5 کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه بعلاوه آلمان قرار است در مذاکراتی که با سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد، حضور داشته باشند.

این نخستین دیدار سطح بالا از زمان روی کارآمدن دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و اجرای سیاست بازتر در قبال تهران است. آخرین دیدار نمایندگان کشورهای یاد شده با ایران، با حضور آمریکا در ماه جولای سال 2008 (تیر 1387) در ژنو صورت گرفت.

اتحادیه اروپا طرح تحریم ایران را کنار می‌گذارد

در همین حال اتحادیه اروپا از کنار گذاشتن موقت طرح تحریم ایران تا پس از روشن شدن نتایج مذاکرات تهران با 1+5 خبر داد.

به گزارش مهر و به نقل از رویترز، کارل بیلدت وزیر خارجه سوئد و رئیس دوره‌ای اتحادیه‌ اروپا، در بروکسل گفت: نخست باید در انتظار نتایج جلسه‌ مذاکرات گروه 1+5 با تهران بود که قرار است در اول اکتبر برگزار شود.

برنارد والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز گفت: وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، موضوع هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار می‌دهند.

به گفته والرو، وزیران امور خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و آمریکا قصد دارند به منظور یافتن راهی برای متقاعد کردن ایران به مذاکره درباره برنامه هسته‌ای‌اش و امکان اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه این کشور به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها