آنچلوتی و فصل تازه

چلسی، بی‌نیاز از تغییر

همزمان با شروع فصل جدید لیگ برتر فوتبال انگلیس، کارلو آنچلوتی معتقد است توان و تجربه‌ای در چلسی وجود دارد که می‌تواند عنوان قهرمانی این فصل را نصیب این تیم کند.
کد خبر: ۲۷۵۳۵۵

در دیدار اخیر افتتاحیه فصل که همان مسابقه موسوم به Community Shield بود و در ورزشگاه ویمبلی لندن انجام شد و چلسی پس از تساوی 2 - 2 با منچستریونایتد در وقت عادی، این رقیب را در ضربات پنالتی شکست داد، نشانه‌ها و مواردی در کار آبی‌های لندن رویت شد که سرمربی جدید و ایتالیایی‌‌شان را به آینده امیدوارتر و صاحب باوری کرد که برشمردیم.

2 دوره قبلی جام خیریه انگلیس را شیاطین سرخ منچستر برده بودند، اما این بار به رغم گل نجات‌بخش وقت تلف شده وین رونی، پنالتی‌زنان برتر چلسی و حضور پتر چک درون دروازه این تیم و ضربات ضعیف منچستری‌ها باعث برد قاطع تیم کارلتو در پایان نبردی شد که نتیجه آن روحیه‌ نفرات تیم پیروز را بالا برد و شاید ضربه‌ای قابل توجه به رقیبی بوده باشد که در هر3دوره قبلی پیکارهای لیگ برتر انگلیس قهرمان شده و می‌کوشد اولین تیمی باشد که پس از تبدیلشدن لیگ دسته اول انگلیس به لیگ برتر این کشور، آن را در 4‌نوبت متوالی فتح می‌کند. پس از رفتن خوزه مورینیوی بسیار محبوب از چلسی، این تیم در فصل 2008 هیچ جامی نبرد و فصل پیش نیز با همت گاس هیدینک که در 5/4‌ ماه‌‌ پایانی‌فصل مربی موقتی چلسی و جانشین لوئیس فیلیپه اسکولاری ناموفق شد، فقط جام حذفی انگلیس را تصاحب کرد.

با این حساب آنچلوتی تیمی را تحویل گرفته که اعضا و مدیرانش بسیار مایلند مثل دوران آقای خاص جام‌های متعددی را فتح و بر فوتبال بریتانیا حکومت کند. مربی 8 سال گذشته میلان که برای اولین بار در خارج از خاک کشورش کار می‌کند و 50 ساله است، نسبت به تامین خواسته فوق خوشبین است. او می‌گوید: بردن جام خیریه جدا از جنبه‌های روحی و روانی‌اش از این نظر مهم بود که نشان داد روش من در حال جا افتادن در تیم است. من سیستم بازی تیم را قدری تغییر داده‌ام و خوشحالم که می‌بینم این مساله و بیش از یک ماه کارمان، در پیش‌فصل جواب داده است. حالا بیش از گذشته با چلسی و نفراتش و امکانات بالقوه در این تیم آشنا هستم و می‌دانم که با آن چه باید کرد. من از امکانات و تشکیلات چلسی هم راضی هستم.

با همان نفرات

با این که کارلتو از تغییر روش‌های چلسی در قیاس با گذشته نزدیک خبر داده، اما این تیم مسابقه‌خیریه شروع فصل را با 9 بازیکن دوران درخشان مورینیو شروع کرد و به نظر می‌رسد کارلتو مثل هیدینک قصد تغییری محسوس در سیستم فوق‌العاده‌ای را ندارد که آقای خاص در استمفوردبریج بنا و به مرحله اجرا نهاد؛ تغییری که هواداران تیم را شیفته وی کرد و هر کس را که جانشین او کرد، در مقام مقایسه با وی به صف‌ نامحبوب‌ها و بازنده‌ها ارجاع داده است. قابل درک است که کارلتو برای فصل جدید روی همین نفرات تکیه کند، زیرا با شرایط کاملا آشنا هستند و پرتجربه‌اند و در میان‌شان تری‌، لمپارد، اشلی کول، جوکول، اسی‌ین، میکل، بالاک، دروگبا، آنلکا، مالودا، کالو، الکس و چک هم دیده می‌شوند و اگر ادامه تلاش‌های باشگاه اینتر ایتالیا برای صید دکو و کاروالیو ثمر ندهد و آنها را به سن‌سیرو نکشاند، آنان را نیز در این جمع ویژه نگه خواهد داشت. این در حالی است که هیدینک به آنچلوتی توصیه کرده نیاز اول چلسی کنار گذاشتن شماری از نفرات میانسال تیم و رویکرد به جوانان و پرهیز از حفظ آرایش فعلی تیم است. آنچلوتی می‌گوید: ما فصلی را شروع کرده‌ایم که به سبب جنبه‌های مختلف برای ما بسیار مهم است. ما برای این که کار و کوشش خود را به اوج برسانیم، آماده‌ایم. نتیجه دیدار اخیرمان با منچستریونایتد هم مهم بود زیرا به لحاظ روحی ما را به درجات بهتری رساند و نشان داد کجا ایستاده‌ایم و به کدام سمت و سو باید برویم. همه دیدند که چه امکانات و گزینه‌های فنی‌‌ای پیش روی ماست. برای ما درخشش در لیگ انگلیس و ستاندن عنوان قهرمانی از منچستریونایتد از اهمیت زیادی برخوردار است و خود من روی این قضیه بسیار کار کرده‌‌ام.

آرزوی اصلی

اما دلیل اصلی رویکرد مدیران چلسی به کارلتو پیشینه روشن وی در جام قهرمانان باشگاه‌های اروپاست، آنجا که میلان با هدایت وی دو بار در سال‌های 2003 و 2007 قهرمان شد، یک بار نایب‌قهرمانی آن را کسب کرد (2005)‌ و 2 بار هم به نیمه‌نهایی رسید. چلسی هرگز به عنوان اولی این رقابت‌ها دست نیافته و بالاترین حاصل کارش رتبه دومی در سال 2008 بوده است. آن هنگام که جان‌ تری با از دست دادن یک پنالتی در ستیز ضربات پنالتی بین چلسی و منچستر یونایتد جام قهرمانی را دو دستی به این حریف ویژه تقدیم کرد. حال آن که اگر آن ضربه را گل می‌کرد، پیراهن آبی‌ها را به مساله و دستاوردی که آرزوی عمده مالک میلیاردی و روسی‌شان (رومن آبراموویچ)‌ بوده است، می‌رساند.

روسونری تیم قبلی کارلتو به همان میزان در لیگ ایتالیا موفق نبوده و در دوره آنچلوتی فقط یک بار در این مسابقه‌ها قهرمان شد، ولی آبراموویچ و شرکایش معتقدند چیزی که باید در مرکز توجه قرار گیرد و از هر مساله‌ای مهم‌تر است، فتح جام قهرمانان باشگاه‌های اروپاست. شاید هم این باور پنهان در استمفورد بریج وجود داشته و به کارلتو انتقال یافته باشد که پس از 3 سال دور ماندن از عنوان اولی لیگ برتر انگلیس، باید به سمت آن خیز برداشت و خاطرات سال‌های 2005 و 2006 را تکرار کرد که آبی‌های پایتخت با هدایت مورینیو در 2 نوبت متوالی قهرمان این لیگ شدند و به 50 سال صبر چلسی برای نیل به این مهم پایان دادند و به تبع آن شادی بزرگی را آفریدند.

رقیب اصلی

کارلتو معترف و معتقد است که یک بار دیگر منچستر نزدیک‌ترین حریف چلسی خواهد بود. او می‌گوید: منچستر باز بیشتر از دیگران به پای چلسی خواهد پیچید و شانس‌دار اصلی است. بیشتر به این سبب که در این زمینه پرتجربه‌تر از دیگران است و سال‌هاست که پای جدی و مدعی نخست قهرمانی به حساب می‌آید. لیورپول هم بسیار قوی نشان می‌دهد، اما اگر قرار باشد یک رقیب را به عنوان حریف اصلی خود بینگاریم و رقابتی طولانی را در آن انتظار بکشیم، یونایتد خواهد بود.

کمترین خرید

چلسی به رغم جذب یک سرمربی جدید و گرانقیمت همچون کارلو آنچلوتی در خرید بازیکنان تازه و نامدار چندان فعال نبود و این تابستان را با استخدام3 بازیکن نه‌چندان آشنا سپری کرد. یوری ژیرکوف، هافبک تیم ملی روسیه، دانی‌یل استاریج مهاجم منچسترسیتی و راس‌ترنبال دروازه‌بان ذخیره میدلزبرو ازجمله نفرات جذب‌شده هستند. در سفر پیش‌فصل چلسی به آمریکا استاریج حضوری موفق داشت و در برابر تیم سیاتل ساندرز آن کشور گلزنی هم کرد، اما کارلتو در سوق دادن وی به ترکیب اصلی چلسی عجله‌ای به خرج نخواهد داد، زیرا معتقد است این نفرات باید به آرامی متحول و پخته شوند؛ چیزی که نتایج مسابقه‌های اوایل فصل جدید نشان خواهد داد تا چه میزان قابل اکتساب و امکان‌پذیر است. قدر مسلم این که چلسی با نفراتی از آن قماش که نامشان آمد، امسال هم در هرم تیم‌های مدعی خواهد ماند و اتفاقات جالبی برایش روی خواهد داد که سرنوشت رقبایش را هم رقم خواهد زد.

مترجم : وصال روحانی
منبع: Soccernet / آگوست 2009

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها