مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر عدم انحراف در مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را اعلام کرد.
کد خبر: ۲۵۷۴۹۰

به گزارش فارس، "محمد البرادعی " در گزارش 24 پاراگرافی خود، که جمعه در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفت بار دیگر اعلام کرد که هیچگونه شواهدی در انحراف مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به سوی اهداف نظامی مشاهد نشده و کماکان آژانس بدون هیچ گونه مانعی به فعالیت‌های راستی آزمایی خود ادامه می‌دهد.

متن کامل گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شرح زیر است.

اجرای توافقنامه پادمان های ان‌پی‌تی و مفاد مرتبط با قطعنامه‌های 1737 (2006)، 1747 (2007) ، 1803 (2008) و 1835 (2008) شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران

گزارش مدیرکل

1. در 19 فوریه 2009، مدیر کل درباره اجرای توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی و مفاد مرتبط با قطعنامه‌های 1737 (2006)، 1747 (2007) ، 1803 (2008) و 1835 (2008) شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران (ایران) به شورای حکام گزارش داد ( GOV/2009/8). این گزارش پیشرفت‌های مرتبط از آن تاریخ به بعد را پوشش می‌دهد.

A. فعالیت‌های مرتبط غنی‌سازی فعلی

2. از گزارش قبلی مدیر کل، ایران به تزریق یو اف 6 (UF6) یا هگزا فلورید اورانیوم به واحد آ24 (A24) و 12 آبشار واحد آ26 (A26) در مرکز غنی سازی سوخت (FEP) ادامه داده است. شش آبشار دیگر واحد آ26 نصب شده و تحت خلا هستند. ایران همچنین نصب آبشارها در واحد 28 را آغاز کرده است؛ هفت آبشار نصب شده و تحت خلا هستند و نصب آبشار دیگر ادامه دارد. کار نصب در واحد آ25 و آ27 ادامه دارد.

3. ایران تخمین زده است که بین 18 نوامبر 2008 و 31 می 2009، پنج هزار و 723 کیلوگرم یو اف 6 (UF6) در آبشارها تزریق شد و مجموع 500 کیلوگرم یو اف 6 (UF6) با درصد غنای پایین تولید شد. ماده هسته‌ای در مرکز غنی‌سازی سوخت (شامل تزریق، محصول و دور‌ریز) بعلاوه تمام آبشارهای نصب شده تحت نظارت و مهار آژانس باقی هستند. از زمان آخرین راستی آزمایی فهرست اقلام فیزیکی (PIV) آژانس و ایران به بحث درباره پیشرفتها و بهبودها در سیستم حسابرسی تاسیسات ادامه داده‌اند. علاوه بر این، آژانس به ایران اطلاع داده است که، با توجه به تعداد رو به افزایش آبشارهای در حال نصب در مرکز غنی سازی سوخت و میزان افزایش یافته تولید اورانیوم با درصد غنای پایین (LEU) در تاسیسات، پیشرفتها و بهبودها در اقدامات نظارتی و مهار در مرکز غنی سازی سوخت برای آژانس به منظور ادامه برآورده ساختن اهداف پادمان‌ها مورد نیاز هستند. آژانس یک راه حل و گفتگوهای ابتکاری با ایران برای این منظور پیشنهاد کرده است.

4. بین 14 ژانویه 2009 و 23 می 2009، مجموع حدود 54 کیلوگرم یو اف 6 (UF6) به آبشار 10 دستگاه آی آر3 (IR-3)، آبشار 10 دستگاه آی آر2 (IR-2) و سانتریفیوژهای تکی آی آر1 (IR-1)، آی آر 2 (IR-2)، تعدیل شده آی آر2 (IR-2)، آی آر3 (IR-3) در مرکز غنی سازی سوخت آزمایشی تزریق شد. ماده هسته ای در مرکز غنی سازی سوخت آزمایشی بعلاوه ناحیه آبشار تحت نظارت و مهار آژانس باقی است.

5. تا به این تاریخ، نتایج نمونه‌های محیطی گرفته شده در مرکز غنی سازی سوخت و مرکز غنی سازی سوخت آزمایشی نشان می دهد که تاسیسات همانگونه که اعلام شده بود در حال فعالیت هستند ( کمتر از 5 درصد غنی سازی یو-235 (U-235)). از مارس 2007، 26 بازرسی سرزده و از پیش اعلام نشده در مرکز غنی سازی سوخت انجام شده است. 25 مورد از این بازرسی‌ها با موفقیت اجرا شدند. در یک بازرسی که در 19 می 2009 انجام شد دسترسی به تاسیسات توسط ایران در زمان مورد توافق داده نشد و دلیل آن یک مانور امنیتی در حال انجام در تاسیسات توسط ایران بود که از قبل به آژانس اطلاع داده شده بود. آژانس گفتگوهایی را با ایران درباره ترتیبات مرتبط با بازرسی‌های سرزده که به آژانس اجازه خواهد داد تا اهداف پادمانی خود را در چارچوب زمانی مورد نیاز تحت شرایط مشابه برآورده کند، آغاز کرده است.

B. فعالیت های بازفراوری

6. آژانس به نظارت بر استفاده و ساخت سلولهای داغ در رآکتور تحقیقاتی تهران (TRR) و تاسیسات مولیبدنوم، آیودین و تولید رادیو اکتیو زنون (MIX) ادامه داده است. هیچ نشانه ای از فعالیت های مرتبط بازفرآوری در حال جریان در آن تاسیسات وجود نداشته است. در حالی که ایران اعلام کرده است که هیچ بازفراوری مرتبط با فعالیت های توسعه و تحقیق در ایران وجود نداشته است، آژانس می تواند این را فقط در رابطه با این دو تاسیسات تایید کند، زیرا اقدامات پروتکل الحاقی در دسترس نیستند.

C. پروژه‌های مرتبط رآکتور آب سنگین

7. آژانس آخرین بار در آگوست 2008 از رآکتور تحقیقات هسته‌ای ایران (IR-40) بازدید کرد (GOV/2008/59, پاراگراف 9). آژانس در 22 آوریل 2009 دوباره دسترسی برای انجام راستی آزمایی اطلاعات طراحی (DIV) در رآکتور تحقیقات هسته ای ایران را درخواست کرد. ایران در نامه ای به تاریخ 3 می 2009 با رجوع به ارتباطات قبلی مربوط به در اختیار قرار دادن اطلاعات طراحی، به آژانس اطلاع داد که اجازه نخواهد داد آژانس راستی آزمایی اطلاعات طراحی را انجام دهد.

8. امتناع ایران از اعطای دسترسی آژانس به رآکتور تحقیقات هسته ای ایران (IR-40) می‌تواند به طور مخالف در توانایی آژانس برای انجام پادمان های موثر در آن تاسیسات تاثیر بگذارد و گزارش بیشتر آژانس درباره ساخت رآکتور را، آنگونه که شورای امنیت درخواست کرده، مشکل ساخته است. تکمیل ساختار حفاظتی بر روی ساختمان رآکتور و سقف سازی برای ساختمان‌های دیگر سایت، ارزیابی پیشرفت بیشتر درباره ساخت درون ساختمانها بدون دسترسی به تاسیسات را غیرممکن می‌کند. هر چند که تصاویر ماهواره‌ای پیشنهاد می کنند که ساخت و ساز در سایت رآکتور ادامه می یابد.

9. آژانس در 23 می 2009 یک بازرسی در مرکز تولید سوخت انجام داد؛ زمانی که خاطر نشان شد که به استثنای ناحیه تست کنترل کیفیت نهایی، روند تولید مجموعه سوخت برای سوخت رآکتور آب سنگین تکمیل شده بود و اینکه یک مجموعه سوخت از میله های سوخت تولید شده قبلی فراهم شده بود.

10. آژانس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به نظارت بر وضعیت مرکز تولید آب سنگین که به نظر می‌رسد به طور متناوب از زمان آخرین گزارش فعالیت می کند، ادامه داده است.

D. دیگر مسایل اجرایی

D.1. تبدیل اورانیوم

11. بین هشتم و دوازدهم مارس 2009، آژانس یک راستی آزمایی فهرست اقلام فیزیکی در همان تاسیسات تبدیل اورانیوم انجام داد. در طی این راستی آزمایی، ایران 345 تن اورانیوم از نوع یواف6 یا هگزافلورید اورانیوم را برای راستی ‌آزمایی آژانس ارائه کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال ارزیابی نتایج این راستی آزمایی فهرست اقلام فیزیکی است.

D.2. اطلاعات طراحی

12.همانطور که پیش از این به شورای حکام آژانس گزارش شد، این آژانس تاکنون اطلاعات طراحی مقدماتی را که توسط آن در دسامبر 2007 درخواست شد، برای نیروگاه برق هسته‌ای که قرار است در دارخوین ساخته شود، دریافت نکرده است(GOV/2008/38,پاراگراف 11).

13. ایران تاکنون متن تعدیل شده بخش عمومی ترتیبات تکمیلی موسوم به کد 3.1 را اجرا نکرده است (GOV/2008/59,پاراگراف 9.؛GOV/2007/22,پاراگرافهای12تا 14). ایران تنها کشوری است که فعالیتهای هسته‌ای قابل ملاحظه دارد که یک توافق پادمانی جامع دارای اعتبار دارد اما در حال اجرای مفاد کد 3.1 درباره مفاد اولیه اطلاعات طراحی نیست. نبود چنین اطلاعاتی به اطلاع دیرهنگام آژانس درباره ساخت تاسیسات جدید و تغییرات طراحی تاسیسات موجود منتهی می‌شود.

D.3. دیگر موارد

14. در تاریخ اول نوامبر 2008، ایران چند کیلوگرم هگزافلورید اورانیوم (UF6) را از مرکز غنی سازی آزمایشی سوخت به "آزمایشگاه‌های چندمنظوره جابرابن‌حیان در مرکز تحقیقات هسته‌ای تهران " منتقل کرده است. در نامه‌ای به تاریخ اول ژوئن 2009 ایران شفاف سازی کرد که این مواد در آزمایش‌های تبدیل تولید اهداف یواو 2 یا دی اکسید اورانیوم استفاده خواهند شد که قرار است در "راکتور تحقیقاتی تهران " به منظور تولید رادیوایزوتوپ‌هایی برای کابردهای پزشکی مورد تابش قرار گیرد.

15. ایران آژانس اتمی را مطلع ساخته است که بارگذاری سوخت در نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر در حال حاضر برنامه‌ریزی شده است تا در سپتامبر/اکتبر 2009 اتفاق افتد.

16. با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، آژانس تداوم فعالیتهای استحصال معدنی در منطقه "تاسیسات تولید اورانیوم بندرعباس " (یوپی‌پی) و معدن اورانیوم ساغند را مشاهده کرده است. ساخت و ساز جدید و تغییرات ساختمان‌ها و تاسیسات فرآوری نیز در "تاسیسات تولید اورانیوم بندرعباس "، معدن اورانیوم ساغند و "تاسیسات تولید کیک زرد اردکان " با وجود دشواری ارزیابی وضعیت عملیاتی و درجه به کارگیری این تاسیسات، مشاهده شده است.

E. ابعاد نظامی احتمالی

17. همانطور که در گزارش‌های قبلی مدیر کل به شورای حکام (جدیدترین آن در GOV/2009/8.پاراگراف 15) شرح داده شد، تعدادی از مسایل باقیمانده وجود دارد که باعث نگرانی است و باید به منظور اثبات عدم وجود ابعاد نظامی احتمالی برای برنامه هسته‌ای ایران شفاف سازی شود. همانگونه که در آن گزارش‌ها اشاره شد، برای اینکه آژانس قادر باشد تا به این نگرانی‌ها بپردازد و در تلاش‌های خود برای ارائه تضمینی مبنی بر نبود مواد هسته‌ای و فعالیتهای اعلام نشده در ایران پیشرفت حاصل کند، ضروری است که ایران ضمنا پروتکل الحاقی را اجرا کند و اطلاعات و دسترسی تقاضاشده آژانس اتمی را فراهم نماید. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز پاسخ مثبتی از ایران در رابطه با تقاضاهای آژانس برای دسترسی به اطلاعات، اسناد، مکان‌ها یا افراد مرتبط دریافت نکرده است.

18. در نامه‌ای به تاریخ 29 می 2009 به ایران، آژانس به نامه‌های مورخ 16 سپتامبر 2008، 28 نوامبر 2008 و 2 مارس 2009 ایران پاسخ داد که در آن این کشور ضمنا دیدگاه‌های خود درباره تعدادی از مسایل اشاره شده در گزارش‌های مدیر کل را مطرح کرد و صحت اظهارات معینی را که در آن گزارش‌ها به ایران در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ایران نسبت داده شده بود و همچنین اظهارات مرتبط با قطعنامه مسایل موجود در طرح کاری را زیر سوال برد. در نامه خود، آژانس توضیح داده است که چرا این اظهارات موجود در گزارش‌های مدیر کل صحیح هستند. آژانس اتمی همچنین تقاضای خود برای دیدار با مقامات مرتبط ایرانی برای اولین فرصت ممکن را تکرار می‌کند با دیدگاهی برای بررسی به روشی واقعی و جامع که تمام مسایلی را که باقیمانده در بر بگیرد.

F. خلاصه

19. همانگونه که در گزارش‌های قبلی آمده است، آژانس به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در ایران ادامه می‌دهد.

20. با این همه ایران تاکنون متن تعدیل شده بخش عمومی ترتیبات تکمیلی موسوم به کد 3.1 درباره مفاد اولیه اطلاعات طراحی را اجرا نکرده است و به امتناع از اجازه دادن آژانس برای انجام راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی در راکتور آی‌آر-40 ادامه می‌دهد.

21. ایران فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی یا کار آن در زمینه پروژه‌های مرتبط با آب سنگین را همانگونه که شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرده، به تعلیق در نیاورده است.

22. بر خلاف تقاضای شورای حکام آژانس و درخواست‌های شورای امنیت، ایران نه پروتکل الحاقی را اجرا کرده است و نه با آژانس اتمی در رابطه با مسایل باقیمانده که باعث نگرانی شده و بایستی برای اثبات عدم وجود ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران شفاف سازی گردد، همکاری کرده است. در صورتیکه ایران پروتکل الحاقی را اجرا نکند و مسایل باقیمانده را شفاف سازی ننماید آژانس در جایگاهی نخواهد بود که تضمین معتبری درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران ارائه کند.

23. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این باور است که برای ایران دسترسی کافی به اسناد در اختیار آن به منظور آنکه به ایران اجازه دهد تا به طور واقعی به سوالات مطروحه آژانس پاسخ دهد، فراهم بوده است. با این وجود، مدیرکل از کشورهای عضو، مصرانه می‌خواهد که کپی و یا اگر ممکن است، اصل اسناد را ارائه کنند، تا بتوان به ایران ارائه داد، چون آژانس قادر نیست اطلاعات بیشتری را با ایران در میان گذارد، که از این رو برای آژانس مشکل است تا پیشرفت بیشتری در راستی آزمائی اش (در این زمینه) بدست آورد.
24.مدیر کل به صورت مقتضی به ارائه گزارش خود ادامه خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها