مجلس بررسی طرح هدفمند کردن یارانه ها را به واسطه ارائه نشدن لایحه ای در این زمینه از سوی دولت متوقف کرد؛ هرچند که در شور اول مجلس این طرح از سوی نمایندگان به تصویب رسیده است .
کد خبر: ۲۴۴۴۱
این تصمیم مجلس در حالی صورت گرفته که از وعده دولت درخصوص ارائه لایحه ای برای هدفمند کردن یارانه ها حدود یک سال می گذرد و تاکنون نیز هیچ گونه لایحه ای تهیه و تدوین نشده است . در همین حال ، رمضان وحیدی ، عضو کمیسیون انرژی مجلس از تهیه طرحی مشابه طرح قبلی توسط برخی دیگر از نمایندگان مجلس به منظور فشار آوردن بر دولت برای تسریع در ارائه این لایحه خبر داد و گفت : در شرایط فعلی اقشار مرفه جامعه از یارانه ها بیشتر استفاده می کنند به طوری که هرچه توان مالی افراد بیشتر است ، سهم بیشتری از یارانه ها دارند. وی رقم یارانه مستقیم را ماهانه حدود 200هزار تومان اعلام کرد و افزود: این رقم برای کارمندان به حقوقشان اضافه می شد و به سایر اقشار به صورت مستقیم پرداخت می شد. وحیدی همچنین ادامه داد: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ، افزایش سالانه تورم حذف و به جای آن تمام قیمتها به طور همزمان واقعی می شود.

منتظر لایحه دولت هستیم

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص توقف طرح هدفمند کردن یارانه ها در شور دوم مجلس گفت : طرح هدفمند کردن یارانه ها، اصولا از کمیسیون برنامه و بودجه نشات می گیرد و انتظار ما این است که هیچ گونه طرحی در این رابطه به مجلس نیاید، بلکه به صورت لایحه ارائه شود؛ چراکه در این صورت ، با توجه به اطلاعات و کار کارشناسی دولت ، پشتوانه اجرایی محکم تری خواهد داشت . وی با اشاره به این که دولت در جریان تصویب بودجه امسال بر ارائه لایحه ای در ارتباط با یارانه ها تاکید کرده است ، ادامه داد: اگر دولت این لایحه را که قرار بود در 3ماهه اول امسال ارائه شود ، به ما تحویل ندهد، ناچاریم تا 2ماه دیگر آن را در قالب طرحی مورد بررسی قرار دهیم .

هدفمند کردن یارانه ها از عهده مجلس خارج است

اما دکتر عباسعلی نورا، کارشناس اقتصادی ، نظری متفاوت دارد. وی با تاکید بر این که هدفمند کردن یارانه ها نیاز به کار کارشناسی و تحقیقاتی دارد و از عهده مجلس ساخته نیست ، گفت : این طرح باید از سوی سازمان برنامه و بودجه ارائه شود و توسط دانشگاهیان نیز مورد بررسی قرار گیرد و سپس به مجلس ارائه شود که در آن صورت می تواند جلوی حجم وسیعی از قاچاق کالا و ناامنی های اقتصادی موجود در کشور را بگیرد. وی با اشاره به پیشنهادی که در دوره پنجم مجلس در ارتباط با این طرح ارائه شده بود ، گفت : در شرایط کنونی ، جامعه ما باید به سمت تعدیل اقتصادی پیش برود، در حالی که هم اکنون از بستر لازم برای آن برخوردار نیستیم . با این تفاسیر در اختیار قرار دادن بن خرید به مردم برای مصارف یارانه ای ، بهترین و عملی ترین پیشنهاد به نظر می رسد. این اقتصاددان با تاکید بر این که با اجرای طرح فوق ، کالاهای یارانه ای قیمت واقعی خود را پیدا می کند ، افزود: نباید فراموش کرد که این طرح نباید منحصر به طبقات خاصی از جامعه باشد و باید فقیر و غنی را دربربگیرد و آن کس که درآمد بیشتری دارد، مالیات بیشتری را نیز بپردازد. وی با غیراصولی خواندن پرداخت وجه نقد به مردم در قالب یارانه ، گفت : هرگونه ریالی که به مردم پرداخت می شود ، آثار تورمی به همراه خواهد داشت و بعلاوه نمی تواند فرآیند مستمری تلقی شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها