نشست افغانستان در هلند در حالی برگزار شد (11 فروردین ) که آمریکا و ناتو تلاش کردند تا اجماعی جهانی را برای اهداف خود ایجاد کنند.در نشست سران ناتو در آلمان و فرانسه نیز این رویکرد مورد تاکید قرار گرفت.
کد خبر: ۲۴۳۲۴۹

نکته قابل توجه در نشست‌های  مذکور و مواضع مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی تکیه بر دو اصل مقابله با طالبان و تولید مواد مخدر در افغانستان بود. در این چارچوب هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در کنار سایر مقامات نظامی و سیاسی آمریکادر نشست لاهه و اوباما و برخی متحدان اروپایی وی در نشست سران ناتو، اصرار داشتند که باید تلاشی جهانی در جهت اجرای این دو اصل برقرار شود. آمریکایی ها در حالی این ادعاها را مطرح می کنند که بررسی عملکردهای آنها نشانگر عوام فریبی و دروغ پردازی های آنها است چرا که :اولا پرونده افغانستان نشان می دهد که تولید مواد مخدر از زمان حضور نیروهای خارجی در این کشور گسترش یافته و از حد کنترل خارج شده است. پیش از اشغال افغانستان تولید مواد مخدر در این کشور 5/4 هزار تن بوده و اکنون به  5/8 هزار تن رسیده است. جالب توجه‌آنکه تولید مواد مخدر در مکانی مانند موسی قلعه به طور گسترده ای و با حمایت انگلیس انجام می شود. از سوی دیگر آمریکا نیز در سالهای گذشته از هزاران تن بمب برای کشتار مردم افغانستان استفاده کرده اما حاضر به بمباران مزارع کشت خشخاش نشده و حتی از این مناطق حمایت کرده است.

ثانیا آمریکا در حالی از مقابله با طالبان سخن می گویند که به اعتراف خودشان مذاکرات مستقیمی را برای حضور آنها در قدرت برگزار کرده اند.‌آنها برای انجام این کار حتی از کشورهایی مانند امارات و عربستان نیز استفاده کرده اند. جالب توجه آنکه آمریکا ادعا می‌کند کشورهای منطقه دیدگاههای مشابهی با آمریکا در قابل طالبان دارند در حالی عملا این مواضع کاملا متفاوت است چرا که آمریکا که خود موسس طالبان بوده از آن در جهت اهداف توسعه طلبانه و اشغال کشورهایی مانند عراق و افغانستان استفاده کرده اما کشورهای منطقه از ابتدا طالبان را دشمن دانسته و خواستار مقابله با آنها بوده اند.

بر اساس آنچه ذکر شد به صراحت می توان گفت که ادعای آمریکا در مورد اجماع جهانی با خواست آمریکا در مورد طالبان و مقابله با مواد مخدر تبلیغاتی دروغین برای ادامه استفاده ابزاری از این مقوله‌ها برای هماهنگ سازی جهان بویژه همسایگان افغانستان با مواضع واشنگتن است. اسناد نشان می دهد که آمریکا و انگلیس از یک سو تولید مواد مخدر در افغانستان را منبع مالی بزرگی برای خود می‌دانند و از سوی دیگر طالبان را بازیچه‌ای که می تواند تحقق بخش اهداف آنها باشد، ارزیابی می کنند. بر این اساس به صراحت ‌می توان گفت که آمریکا همچنان به سیاست عدم صداقت در تحرکاتش در افغانستان را ادامه می دهد و صرفاً لفظ خود را برای اجرای اهدافش تغییر داده و در عمل همان سیاست‌های بوش را ادامه می‌دهد.

قاسم غفوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها