دنیای گویندگی ، اجرا و دوبله به سبب داشتن شاخصه های تخصصی در ذات خود ، عرصه ای مستقل در وادی هنر به شمار می آید.اما وجود همین عوامل نظیر جذابیت ذاتی ، همراهی با مخاطبان به صورتی روزآمد، پویایی این حرفه و...
کد خبر: ۲۲۵۹۲
باعث نشده تا اهالی این دنیای رویایی و پر از آرامش به عرصه های دیگر فکر نکنند و به روایتی از فعالیت حرفه ای در آن عرصه ها چشم بپوشند. از این رو بسیاری از دوبلورهای کار کشته و گویندگان باتجربه که در حال حاضر لباس پیشکسوتی بر قامتشان برازنده می نماید ، به رادیو دلبستگی خاصی دارند. آنها بیشترین فعالیت خود را در رادیو، به شرکت در نمایشنامه های رادیویی اختصاص می دهند و حضور آنها در این گونه برنامه های شنیداری است که می تواند به موفقیت های این برنامه ها در جذب مخاطب و شنونده کمک شایانی کند. آنها که سالیان سال با گرفتن حس و حال واقعی ، نقشهای انتخابی خود را در صوت و کلام عرضه داشته اند ، بدیهی است در این نمایشنامه ها به پختگی و پردازش هر چه بهتر و بیشتر اثر خواهند پرداخت و با جان بخشی کاراکترها به گونه ای که در ذهن مواج شنوندگان تثبیت شوند ، کار نمایشی را به انتها می رسانند. تورج نصر یکی از پیشکسوتان این دنیای رویایی است . ضمن این که او سالیان سال است هم به سبب توانایی ها و تونالیته صدایش و هم به خاطر علاقه و دلبستگی اش ، بخشی جداناپذیر از اکثر برنامه های طنز رادیویی بوده است .

سابق بر این ، صدای تورج نصر در برنامه جاودانی «صبح جمعه با شما» یکی از مسافران همیشگی ذهن سیال شنونده ها بود و در روزگار کنونی برنامه های دیگر او در عرصه طنز این طریق را پی گرفتند. مدتی پیش برنامه رادیویی «آدینه شاداب» را در قالب گفتگو با سردبیر آن برای خوانندگان ارجمند معرفی کردیم . یکی از افتخارات این برنامه حضور پیشکسوتی مانند تورج نصر به همراه یکی ، دو نفر دیگر از قدیمی ها در این برنامه است . این گفتگوی کوتاه درباره حضور مقوله طنز در برنامه های رادیویی ، یادی از برنامه «صبح جمعه با شما» و تفاوت و تشابهات آن با برنامه آدینه شاداب ترتیب یافته است . به هر حال ، او از آن سالها و از همکاران قدیمی رادیو و آنهایی که در «صبح جمعه با شما» خالصانه و عاشقانه کار می کردند و محبوب مخاطبان بودند، اما اکنون چهره در نقاب خاک کشیده اند ، حرفهای زیادی برای گفتن دارد. با هم بخوانیم :

از آن سالها برایمان بگویید . آن روزهایی که در یک جمع صمیمی و پرکار با دیگر قدیمی های رادیو در برنامه های طنز شرکت می کردید. آن موقعی که با برنامه «صبح جمعه با شما» میزبان مردم در یک روز تعطیل بودید.
دوران عجیبی بود، برای بسیاری از ما، برنامه «صبح جمعه با شما» اصلی ترین دغدغه کاری ما شده بود. ضمن این که در آن دوران هم من و هم بسیاری از همکاران دیگر قبل از شروع و پخش این برنامه و در حقیقت قبل از پا گرفتن این برنامه ، در زمینه ها و عرصه های طنز در تلویزیون و سینما و همچنین در دوبله کارهای دیگر و برنامه های متعدد دیگر داشتیم ؛ اما هیچکدام که در عین حال برنامه های خوبی هم بودند نتوانست آن علاقه مندی و پایبندی را در ما ایجاد کند. «صبح جمعه با شما» از جنس دیگری بود. واقعا یک برنامه واقعی بود. شاید یکی از دلایل موفقیت بسیار زیاد این برنامه جدای از مقوله های فنی تعامل و مشارکت مردم با این برنامه بوده باشد؛ زیرا همان گونه که عوامل به وجود آورنده این برنامه نسبت به «صبح جمعه با شما» دلبستگی و وابستگی عجیبی داشتند ، مخاطبان و شنوندگان یعنی مردم نیز با این برنامه زندگی می کردند و این برنامه را دوست داشتند.
در حال حاضر ، برنامه ای که به گونه ای توانسته باشد جای صبح جمعه با شما را پر کند ، شاید برنامه «آدینه شاداب» باشد. بستر هر دو برنامه طنز است با لحاظ کردن این که به هر حال زمان و شرایط ارائه این دو برنامه با یکدیگر تفاوت زیادی دارد ، شما از تجربیات گذشته چگونه برای استفاده در برنامه آدینه شاداب سود بردید؛
هر کاری که در این عرصه خلق می شود به هر حال زحمات زیادی برده است و افراد بسیاری در قالب یک گروه کاری منسجم شبانه روزی به ارائه کار موفق فکر می کنند و این که هر چه بیشتر مخاطبانشان را راضی کنند. از سویی مقوله طنز زحمت بیشتری دارد و کار طنز بیش از موارد دیگر نیازمند تجربه است و جوانها در کنار پیشکسوتان باید کار را یاد بگیرند. البته این تبادل می تواند باشد؛ زیرا کار هنری دوسویه است . به هر حال هر کس می تواند چیز جدیدی یاد بگیرد و یک جوان نیز می تواند به همکار پرتجربه اش چیزی جدید یاد بدهد. ولی منکر تجربیات و تلاشها و دانش پیشکسوتان نمی توانند باشند و البته بسیار تلاش می کنند تا از آنان موارد لازم را یاد بگیرند. جوانان همگام با پیشکسوتان در هنگام ضبط یک برنامه موارد بسیار زیادی را در حین کار یاد می گیرند. درباره برنامه «صبح جمعه با شما» و «آدینه شاداب » و مقایسه تشابهات و تفاوت های این دو و این که اصلا «آدینه شاداب» توانسته جای «صبح جمعه با شما» را پر کند ابتدا بررسی یک مقوله فنی لازم است . صبح جمعه با شما به صورت تولیدی ضبط می شد و این گونه برنامه های تولیدی طنز نسبت به اجرای زنده بازدهی بیشتری دارند. به دلیل این که زمان برای تمرین و برطرف کردن اشتباهات وجود دارد و در حین اجرا نیز امکان تکرار وجود دارد. یکی از علل موفقیت «صبح جمعه با شما» همین بود. ضمن این که نویسنده و هنرپیشه مدام در تبادل نظر بودند و تیپهای مختلف را تجربه می کردند. نقایص نیز برطرف می شد.
ولی در برنامه های زنده آیا می توان اشتباهاتی که در برنامه رخ می دهد ، شوخی در نظر گرفته شود؛
این قبیل کاستی ها مانند اشتباهات و تپقهای متعدد گوینده و یا بازیگران ، باعث می شود برنامه اعتبار و وزن خود را نزد شنونده از دست بدهد.

انسیه ملکان
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها