افزایش وزن در دوران بارداری حتی در مادران چاق اجتناب‌ناپذیر است. خانم‌هایی که افزایش وزن‌شان در دوران بارداری کمتر از میزان مطلوب است، جفت سبک‌تری دارند و خطر به ‌دنیا آوردن نوزادان نارس و (LBW نوزاد با وزن کمتر از 2500 گرم) در آنان بیشتر است. وزن مناسب در دوران بارداری و افزایش وزن مطلوب طی این دوران به ویژه برای زنان کوچک جثه، اهمیت فراوانی دارد. روند افزایش وزن برای زنی با وزن و قد طبیعی، طی دومین و سومین سه‌ماهه بارداری حدود 4/0 کیلوگرم در هفته است و خانم بارداری که در طول اولین سه ماهه بارداری به سرعت وزن اضافه می‌کند، نباید در مدت باقیمانده از بارداری، با کم کردن میزان اضافه وزن، آن را جبران کند.
کد خبر: ۲۲۰۸۵۴

در اوایل دهه 1900 نگرش متفاوتی بر میزان افزایش وزن در بارداری بود. زمانی که عمل سزارین به دلیل خطر بالای آن بندرت انجام می‌شد، افزایش وزن مادر در دوران بارداری مورد تایید متخصصان نبود. آنها این‌طور استدلال می‌کردند که نوزاد کوچک‌تر بهتر در کانال زایمانی قرار می‌گیرد و این فلسفه در سراسر سال‌های دهه 1960 رواج داشت.

امروزه بر 2 شاخص وضعیت تغذیه‌ای مادر که عبارتند از اندازه مادر (قد و وزن او قبل از بارداری) و میزان افزایش وزن او در دوران بارداری، نظارت و تاکید می‌شود.

با تمام این اوصاف بهتر است قبل از تصمیم‌گیری برای بارداری، مادران چاق اقدام به کاهش وزن صحیح و اصولی کنند، زیرا خطرهای زیادی برای زنان چاق در دوران بارداری و پس از آن موجود است.

افزایش خطر دیابت بارداری، فشار خون ناشی از بارداری و نیاز به سزارین در زنان چاق بیشتر است. همچنین خطر بارداری طولانی مدت (بیش از 28 هفته) و مرگ داخل رحمی (بعد از هفته بیستم بارداری) در زنان چاق بیشتر است. از سوی دیگر، خطر زایمان نوزاد بسیار زودرس، با اختلالات قلبی و ماکروزومی (وزن بیش از 4 کیلوگرم نوزاد در هنگام تولد) نیز در زنان چاق بیشتر است.

مشکلات چاقی به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا در زنان باردار که قبل از این چاق بودند و به‌همین ترتیب حامله شده‌اند، خطر تولد نوزاد با نقص لوله عصبی که می‌تواند در ارتباط با کمبود اسیدفولیک نیز باشد و همینطور نارسایی در تشکیل کامل طناب نخاعی (اسپینابیفیدا) دو برابر بیش از زنان با وزن طبیعی است. همچنین خطر آننسفالی (نقص در بسته شدن محفظه استخوانی نخاع) نیز به طور مشابهی افزایش می‌یابد.

با این حال افزایش وزنی معادل 7 کیلوگرم برای زنان چاق در حین بارداری توصیه می‌شود تا رشد کافی جنین بدون افزوده شدن اضافی به بافت چربی مادر امکانپذیر شود. تا‌جایی‌که در آن لبه تیغ، در بررسی‌هایی مشخص شده که حتی افزایش وزن کم مادران دارای اضافه وزن، باعث افزایش خطر زایمان زودرس نسبت به مادرانی که اضافه وزن داشته، ولی در حین بارداری نیز خوب وزن گرفته‌اند، می‌شود. افزایش وزن کمتر از 7 کیلوگرم در حین بارداری، با افزایش خطر مرگ جنین داخل رحم همراه است.

محمدعلی پازوکی‌مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها