خانه فرش در ایران راه اندازی می‌شود

مرتضی فرجی معاون وزیر بازرگانی و رییس مرکز ملی فرش ، از راه اندازی «خانه فرش» در کشور در سال جاری خبر داد و گفت: راه اندازی خانه فرش مصوبه سفرهای استانی رییس جمهوری و هیات دولت می باشد.
کد خبر: ۲۱۳۳۸۹

معاون وزیر بازرگانی و رییس مرکز ملی فرش روز یکشنبه در سفر به بروجن در گفتگو با ایرنا افزود: طرح مطالعاتی احداث خانه فرش در خراسان شمالی مراحل نهایی را طی می کند و به صورت پایلوت در دو استان خراسان شمالی و آذربایجان شرقی در مرحله اول راه اندازی می شود.

به گفته وی، خانه فرش با حضور بخش خصوصی در تمام زمینه های فرش و پایانه های صادراتی به عنوان یک مجموعه تولیدکننده فرش ایجاد می شود تا مجموعه ای از تولیدکنندگان فرش را گردهم آورد.

معاون وزیر بازرگانی و رییس مرکز ملی فرش جمهوری اسلامی ایران، از صدور شناسنامه جهانی برای فرش دستباف ایران در بازارهای بین المللی خبر داد و افزود: از سال آینده تمام خریداران فرش ایران در جهان شناسنامه فرش ایران را دریافت می کنند و در این زمینه اطلاع رسانی جهانی خواهد شد.

به گفته وی، این شناسنامه در سطح ملی نیز به خریداران عرضه خواهد شد تا اگر از نظر کمی و کیفی فرش ایران دارای معایبی بود، بتوان آن را رهگیری و تولیدکننده فرش پاسخ خریداران را بدهد.

فرجی، از تدوین «دانشنامه جامع فرش دستباف ایران» خبر داد و گفت: طرح دانشنامه ملی فرش ایران با همکاری انجمن علمی مرکز فرش ایران تدوین شده و مراحل نهایی خود را طی می کند و بزودی منتشر می شود.

به گفته وی، درحال حاضر میلیون ها طرح و نقش فرش ایرانی و رنگ ایرانی فرش دستباف شناسایی شده و ایران در این زمینه رتبه ممتاز جهانی را بخود اختصاص داده است.

معاون وزیر بازرگانی و رییس مرکز ملی فرش افزود: طرح جامع فرش ایران نیز هم اکنون مراحل نهایی را طی می کند، تا هرچه سریعتر بتوان آن را اجرایی کرد. راه اندازی بورس فرش ایران درحال بررسی است تا بتوان ظرفیتهای فرش دستباف ایرانی را در بازار ارزیابی کرد.

فرجی یادآور شد: هم اکنون بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر به صورت پاره وقت و تمام وقت در تولید فرش در ایران فعال هستند. ایران در امر صادرات فرش دستباف در میان کشورهای جهان رتبه نخست را دارد و در سطح تولید نیز یکی از کشورهای مهم جهان به حساب می آید.

وی درخصوص تاثیر بحران های مالی جهان بر روی فرش ایران در سطح جهان نیز اظهار داشت: فرش در جهان به عنوان یک کالای لوکس و تزئینی محسوب می شود و بحران های مالی جهانی نیز تاثیر خود را بر روی فرش ایران خواهد گذاشت.

فرجی یادآورشد: در طول فعالیت دولت نهم 850 میلیارد ریال تسهیلات در قالب بنگاههای زودبازده به متقاضیان کارگاه های فرش اختصاص یافته و پرداخت این تسهیلات با رایزنی با معاون وزیر کار و امور اجتماعی در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت.

همزمان با سفر معاون وزیر بازرگانی ، نمایشگاه توانمندی های فرش دستباف چهارمحال و بختیاری گشایش یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها