جان مک کین ،کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا می‌گوید که قصد دارد با در پیش گرفتن یک سیاست خارجی جدید دیپلماسی کابویی بوش را کنار گذاشته و وجهه واشنگتن را در جهان احیا کند.
کد خبر: ۲۰۶۶۲۹
خبرگزاری رویترز در تحلیلی نوشته است: جان مک کین کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا و یک زندانی سابق در جنگ ویتنام که تجاربش در امور خارجه به کاندیداتوری‌اش در این انتخابات کمک کرد، به شدت با سیاست جرج بوش، رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر اقدام یک جانبه در مسایلی همچون مبارزه با گرم شدن زمین و یا برخورد خشن با زندانیان جنگ مخالفت کرده است.

اما مک‌کین که پیشتر از وی به عنوان یک انسان خودرای و مستبد یاد شده در این نوع مسایل بسیار افراطی‌تر از بوش است. مک‌کین پیشتر و طی مراحل اولیه جنگ عراق به شدت بر اعزام نیروهای آمریکایی بیشتر به عراق تاکید می‌کرد و زمانی که درگیری میان روسیه - گرجستان به اوج خود رسید، وی بار دیگر خواستار اخراج روسیه از گروه هشت کشور صنعتی جهان شد. این در حالی است که بوش با اینکه در اکثر سیاست‌هایش ناکام بوده مانند مک‌کین تا این حد اظهارنظرهای افراطی نکرده است.

رندی شونمن، مشاور ارشد مک‌کین در امور سیاست خارجی می‌گوید "تفاوت‌های سیاستهای بوش و مک‌کین دیگر به طور آشکار موضوعی شناخته شده است. مناقشه اخیر روسیه - گرجستان نیز باعث شد تا تفاوت‌های سیاست خارجی مک‌کین و اوباما مشخص شود."

مک‌کین به شدت به واکنش سریع اعتقاد دارد و خواستار توقف عملیات‌های نظامی روسیه در خاک گرجستان و خروج کامل این نیروها از اوستیای جنوبی و آبخازیا شده است. اما در این میان اوباما با احتیاط بیشتری عمل کرده است. کاندیدای دموکرات‌ها شیوع هر نوع خشونت را محکوم کرده اما هیچ یک از طرفین این مناقشه را عامل اصلی این درگیری معرفی نکرده است.

شونمن می‌گوید: اقدامات روسیه نشان می‌دهد که پیش بینی‌های مک‌کین در مورد روسیه درست بوده است و آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی‌اش باید برای مقابله با مسکو تدابیر جدی اتخاذ کنند.

با این حال مشاوران مک‌کین معتقدند که کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2008 در صورت انتخاب به عنوان رییس‌جمهور آمریکا بیشتر از بوش به دیپلماسی تاکید خواهد داشت.

شونمن تصریح کرد: مک‌کین تمایل بیشتری به همکاری با هم پیمانان آمریکا و حمایت از این نوع روابط دارد و به هیچ وجه قصد ندارد دنباله رو یک جانبه‌گرایی، یکی از خصوصیات اصلی دولت بوش باشد.

مک‌کین پیشتر خواستار این موضوع شده بود که نیروهای آمریکایی تا زمانی که به آنها نیاز است در منطقه بمانند و با هر گونه جدول زمانی برای خروج این نیروها مخالفت کرده بود.

کاندیدای جمهوری‌خواهان همچنین از تروریسم به عنوان یک تهدید جدی در جهان یاد کرده است؛ اما اوباما از خروج نیروهای آمریکایی از عراق طی 16 ماه و تمرکز اصلی بر افغانستان حمایت کرده است.

مشاوران مک‌کین این موضوع را نیز مطرح کرده‌اند که روابط وی با رهبران جهان طی دو دهه حضورش در کنگره آمریکا بسیار عمیق بوده است. این در حالی است که اوباما به هیچ وجه در این زمینه تجربه ندارد، چون حضورش در کنگره به کمتر از چهار سال می‌رسد.

مشاوران مک‌کین می‌گویند: درست است که کاندیدای جمهوری‌خواهان از اصول حزب جمهوری خواه تبعیت می‌کند، اما این موضوع دلیل نمی‌شود که بگویند مک‌کین دنباله‌رو سیاستهای بوش است.

ریکاردو فونتین یکی از مشاوران مک کین می‌گوید: "کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات آتی آمریکا یک "ایده‌آلیست واقع‌گرا" می‌باشد و قصد دارد آمریکا را به الگویی برای جهانیان تبدیل کند.

وی می‌افزاید: مسلما مک‌کین به هیچ وجه "دیپلماسی کاوبویی" بوش را دنبال نخواهد کرد و به سوی دیپلماسی موثری که وجهه آمریکا را احیا کند، خواهد بود.

با وجود این که مک‌کین پیشتر یک جمهوری‌خواه حامی بوش بوده اما به نظر می‌رسد به این نتیجه رسیده که دنباله‌ روی از سیاستهای بوش مطمئنا وجهه آمریکا را با خطرات بیشتری روبرو می‌کند.

کاندیدای جمهوری خواهان به این موضوع پی برده که با تبعیت از اصول حزب جمهوری‌خواه می‌تواند سیاست خارجی را دنبال کند که مغایر با سیاستهای بوش باشد تا بدین وسیله اعتبار از دست رفته آمریکا بار دیگر احیا گردد.

به گفته‌ تحلیل‌گران، درست است که در اکثر محافل سیاسی اعلام شده است مک کین از اکثر سیاست‌های بوش حمایت کرده اما کاندیدای جمهوری خواهان تلاش می‌کند با اعلام این موضوع که وی دنباله رو سیاست خارجی بوش نیست به حمایت‌های خود افزوده کند. شاید هم این نوعی سیاست از سوی مک‌کین باشد که به خاطر مخالفت با بوش رای جمع‌آوری کند اما پس از حضور در سمت ریاست جمهوری دنباله‌رو سیاست‌های بوش شود.

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها