کد خبر: ۲۰۶۱۳۵

حمایت و کمک متقابل همسران به یکدیگر نیز می‌تواند نقش حیاتی در تداوم یک ازدواج موفق ایفا کند.

نحوه برقراری ارتباط نیز از نکات اساسی است. از این‌رو سعی کنید هرگز با یکدیگر دعوا  نکنید و صدای خود را بالا نبرید زیرا در این حالت طرف مقابل به حرف‌های شما گوش نمی‌دهد و اختلافات بالا می‌گیرد. وقتی شما با ملایمت با هم صحبت می‌کنید و به حرف هم گوش می‌دهید تمایل بیشتری به مصالحه و سازش روی مسائل خواهید داشت.

مسائل مالی هم در زندگی موثرند. برای این که هرگز با مشکلی مواجه نشوید و مسائل مالی، زندگی زناشویی شما را تحت تاثیر قرار ندهد سعی کنید پس‌انداز داشته باشید تا با کم پولی مواجه نشوید.

زندگی زناشویی خود را در اولویت قرار دهید و بقیه ارتباطات خود را بر پایه آن استوار کنید. بدانید که همسر شما مهم‌ترین فرد در دنیای شماست و بقیه افراد در اولویت‌های بعدی قرار دارند پس برای داشتن یک زندگی موفق، سعی کنید با همسرتان ارتباط ایده‌آل برقرار کنید.

متواضع باشید و عذرخواهی از همسرتان را در مواقع لازم، کار بدی ندانید. با این کار غرورتان خدشه‌دار نخواهد شد بلکه پایه‌های زندگیتان مستحکم‌تر می‌شود.

اما با وجود تمام توصیه‌هایی که برای داشتن یک زندگی زناشویی ایده‌آل شده است بسیاری از زوج‌ها با هم اختلافاتی پیدا می‌کنند.

اگر چه زوج‌ها با هم متفاوتند اما برخی از علل اختلافات در روابط زناشویی متداول‌تر است و راه‌هایی نیز برای حل آنها پیشنهاد می‌شود. لازم به ذکراست که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، زوجین هر دو باید تلاش کنند و راهکارهای ارائه شده را به دقت عملی کنند.

اولین قدم هنگام بروز اختلافات، خودداری از مقصر دانستن طرف مقابل است. اکثر زوجین در هنگام مشکلات، مرتبا به دنبال این می‌گردند که کدامیک از آنها مقصر بوده و باعث بروز مشکل شده است. این روش کاملا بی‌فایده است.
بهتر است که هر دو نفر قبول کنند که در یک رابطه هر دو مسوول هستند و درشکل‌گیری این رابطه به یک اندازه سهم دارند و در هنگام بروز مشکل هر دو باید با هم در جهت رفع آن تلاش کنند.

یکی دیگر از مسائلی که این روزها و در دنیای مدرن، زوج‌ها با آن دست به گریبان می‌باشند، کمبود وقت است. زوجین به دلیل مشغله‌های فراوان، وقت کافی برای با هم بودن نمی‌گذارند و این مطلب در صورت وجود فرزندان یا شغل‌های مهم و استرس‌زا چندین برابر خود را نشان خواهد داد. اما اگر زوجین تمایل به داشتن یک زندگی ایده‌آل دارند باید زمانی را برای با هم بودن پیدا کنند و مدتی را با هم و به دور از دغدغه‌های روزانه سپری کنند. اگر زمان مورد نظر را پیدا نکنید، روند بهبود ارتباطات شما کند خواهد شد و یا اصلا بهبودی در روابط‌ رخ نخواهد داد.

نحوه برقراری ارتباط‌ خود را با یکدیگر تغییر دهید. اغلب زوجین ارتباط با یکدیگر را قطع کرده و در اثر عادت کردن به یکدیگر، به طرف مقابل بی‌توجهی نشان می‌دهند. مثلا وقتی زنگ در به صدا در می‌آید یکی از زوجین با صدای بلند به دیگری می‌گوید «در را باز کن». در حالی که افزودن کلمه «لطفا» یا درخواست به روش دیگر و با زبانی مهربان‌‌تر و لحنی متفاوت مثلا «عزیزم ممکنه در را باز کنی؟» در حین سادگی می‌تواند معجزه کند. شاید این نکته خیلی جزیی به نظر برسد اما واقعا نکته مهمی است که در درازمدت بر زوجین اثرگذار است. وقتی لحن غیردوستانه به یک عادت بدل می‌شود به ارتباط عاطفی زوجین، خسارات جبران ناپذیری وارد می‌کند. پوزخند، سرزنش‌های مداوم و سخنان طعنه‌آمیز نیز بسیار نامطلوب بوده و روابط زوجین را به نابودی می‌کشد.

نکته کلیدی اینجاست که شما باید به یکدیگر به قدری احترام بگذارید که در اولین برخورد این احترام را به طرف مقابل می‌گذاشتید و همان‌گونه با یکدیگر رفتار کنیدکه در ابتدای‌‌‌ آشنایی با هم رفتار می‌کردید.

برای خشنود کردن طرف مقابل تلاش کنید. سعی کنید همواره در مقابل همسرتان ظاهری آراسته داشته باشید. خیلی بد است که زوجین حتی برای بهبود ظاهرشان هم هیچ تلاشی نمی‌کنند مثلا از لباس‌های مناسب استفاده نمی‌کنند. کارهای کوچک و ساده مثل عوض کردن لباس‌های کار هنگام ورود به منزل و پوشیدن لباس‌های شاد، رسیدن به وضع ظاهر و
 سر‌و صورت همگی می‌تواند اتفاقات ساده زندگی را به خاطراتی فوق‌العاده تبدیل کند و به طرف مقابل نشان دهد که برایش ارزش قائلید.

یکی از مشکلات رایج بین زن و شوهر اختلافات ناشی از نوع نگرش آنهاست. مثلا اغلب مردان اظهار می‌کنند که همسرشان مرتبا راجع به مسائل روزمره صحبت و آنها را عصبانی می‌کند. در حالی که همسران آنها ادعا می‌کنند که شوهرشان هرگز راجع به مسائل مختلف با آنها صحبت نمی‌کند. اگر هر دو راجع به یک مساله اختلاف‌نظر دارید بهتر است قانون «10 دقیقه‌ای» را اجرا کنید. به این صورت که یکی از زوجین به مدت
10 دقیقه صحبت کند. در طول این مدت طرف مقابل فقط گوش بدهد و حرف همسرش را قطع نکند. بعد از
10 دقیقه، دیگری طی همان مدت به همین شیوه صحبت کند. بعد از پایان صحبت هر دو، 10 دقیقه را نیز دادن در مورد صحبت طرف مقابل کنند. کل این روش، 30 دقیقه زمان می‌گیرد. اگر هر دو طرف تمایل به ادامه بحث دارند می‌توانند این بحث را حداکثر تا یک ساعت ادامه دهند. اگر هر دو کمبود دقت دارند می‌توانند حرفشان را خلاصه کنند. این صحبت‌ها باعث می‌شود که خود به خود مسائل بین‌ زوجین حل شود و به یک نقطه‌نظر مشترک برسند.

یکی دیگر از روش‌های خیلی موثر در بهبود روابط این است که حداقل هفته‌ای یک بار، یک بعدازظهر را
با هم در بیرون از منزل سپری کنید. اگر فرزند دارید باز هم دوتایی بیرون بروید و در صحبت‌هایتان فقط راجع به خودتان حرف بزنید و از صحبت کردن راجع به کار یا بچه‌ها بپرهیزید.

کار خوب دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که چند دوست خانوادگی خوب داشته باشید که از ابتدای ازدواج شما، با شما آشنایی داشته باشند تا شما را به یاد خاطرات خوش گذشته و روزهای شاد ابتدای ازدواج بیندازند تا احساس جوانی و شادابی کنید و قدر همسر خود را بیشتر بدانید.

اما اگر ارتباط زناشویی شما دچار مشکلات عمده و ریشه‌ای است و با این توصیه‌ها هیچ بهبودی در آن حاصل نمی‌شود، بهتر است از متخصصان و روان‌شناسان کمک بگیرید. آنها می‌توانند در بهبود روابط زناشویی شما کمک شایانی کنند.

الهه عیوض‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها