سید مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی با ارائه گزارشی از عملکرد وزارت بازرگانی از تکمیل و نهایی شدن 30 سامانه الکترونیکی در راستای اصلاح نظام بازرگانی کشور و افزایش استفاده از تجارت الکترونیکی خبر داد.
کد خبر: ۱۹۳۹۵۱

به گزارش ایسنا ، میرکاظمی در بخشی از سخنانش به عملکرد صادرات غیر نفتی در طی برنامه‌ اول، دوم، سوم و چهارم توسعه اشاره کرد و افزود: در برنامه توسعه اول هدف صادرات 17.7 میلیارد دلار پیش بینی شده بود که از این مقدار 11.7 میلیارد دلار محقق شد که در مجموع بیانگر تحقق 66 درصدی اهداف برنامه اول بود. همچنین در برنامه دوم (1374 تا 78) از 26.4 میلیارد دلار رقم پیش‌بینی شده 15.3 میلیارد دلار محقق شد که در مجموع بیانگر تحقق 58 درصدی اهداف بوده است.

وزیر بازرگانی گفت: در برنامه سوم توسعه (1379تا 83) 28.2 میلیارد دلار در هدف برنامه قرار داشت که 26 میلیارد دلار آن محقق شد و در برنامه چهارم نیز در سال اول 84، 8.5 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی هدف گذاری شده بود که با احتساب میعانات گازی 11 میلیارد دلار محقق شد که بیانگر تحقق 129 درصدی اهداف برنامه بوده است. همچنین در سال 85 با اینکه هدف گذاری 9.5 میلیارد دلاری برای صادرات انجام شده بود در عمل 16.7 میلیارد دلار محقق شد که بدون میعانات گازی 13 میلیارد دلار بود.

وی اظهار داشت: در سال 86 نیز با اینکه هدف برنامه تحقق 10.5 میلیارد دلار صادرات بود در عمل با احتساب میعانات گازی 21 میلیارد دلار محقق شد که بدون احتساب میعانات گازی حدود 15.2 میلیارد دلار است که به مفهوم رشد 100 درصدی صادرات غیر نفتی بدون احتساب میعانات گازی است.

میرکاظمی با بیان اهمیت و جایگاه مهم صادرات در استفاده از ظرفیت‌های خالی تولید و توسعه اشتغال به بیان اقدامات انجام شده در راستای رشد صادراتی کشور پرداخت و افزود: علاوه بر در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی ارائه‌ تسهیلات صندوق ضمانت، یارانه‌های حمل و نقل دریایی، برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی، ایجاد پایانه‌های صادراتی، تعامل بیشتر با سفرا، رایزنان بازرگانی و برگزاری کمیسیون‌های سیستماتیک و مشخص کردن زیرساخت‌های حمل و نقل گمرکی و بانک و بیمه نیز در این سال‌ها از موارد محوری در این خصوص بوده است.

واردات

به گفته وزیر بازرگانی در سال گذشته 48 میلیارد دلار واردات انجام شده که 4.5 میلیارد دلار آن بنزین بوده است.

وی درباره ترکیب واردات تصریح کرد که با هر نسبتی میزان واردات مورد سنجش قرار گیرد در خواهیم یافت که این روند غیر منطقی نیست و 80 درصد از ترکیب واردات را کالاهای سرمایه‌ای، ماشین آلات، تجهیزات و مواد اولیه تشکیل می‌دهد و تنها 20 درصد از کل واردات کالای مصرفی است. البته نرخ موثر تعرفه‌ها که 10 تا 11 درصد است نیز گویای همین مطلب است.

میرکاظمی با اشاره به افزایش تعامل وزارت بازرگانی با اصناف کشور در دولت نهم عنوان کرد: در زمان آغاز این تعامل برخی شائبه‌ کار سیاسی و تبلیغاتی در زمینه اصناف را مطرح می‌کردند و این گونه می‌اندیشیند که وزارت بازرگانی قصد دارد خود را پشت اصناف مخفی کند!

وی تاکید کرد: معتقدم دولت باید از بازار خرده فروشی خارج و اصناف در اولویت فعالیت‌ها قرار گیرند و هدایت کارهای خود را برعهده داشته و نیز تشکیلات منسجمی را ایجاد کنند.

وزیر بازرگانی با اشاره به جلساتی که در سفرهای استانی با شورای اصناف استان ها و اتاق‌های بازرگانی داشته است تعامل وزارت بازرگانی با بخش خصوصی فعال در حوزه صنفی و اتاق بازرگانی را مثبت ارزیابی کرد و اقدامات اصناف در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های کالایی و یا تنظیم بازار میوه و سایر موارد مورد تقدیر قرار داد.

وی با اشاره به گزارش مجمع امور توزیعی اصناف عنوان کرد: بر اساس گزارشی که در زمینه انجام بازرسی‌ها تهیه شده در واقع در مدت چهارماه بیش از یک میلیون بازرسی از سوی اصناف انجام شده است لذا ضروری است تا رسانه‌ها اقدامات صنوف مختلف در بخش‌های متنوع را به نحو مطلوبی منتشر کنند.

میرکاظمی با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه صنوف در دولت عنوان کرد که این کارگروه مصوبات موثری در حل مشکلات 50 ساله اصناف شامل مشکلات بیمه‌ای، مالیاتی، بانکی و غیره داشته و از اختیار اصل 138 برای مصوب کردن آنها استفاده کرده است.

ستاد تنظیم بازار و کالاهای اساسی

وزیر بازرگانی با اشاره به تشکیل ستاد تنظیم بازار در سراسر کشور عنوان کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی درباره‌ توزیع کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد و این کالاها بدون کاهش وزن و افزایش قیمت با کیفیت مطلوب در حال توزیع است.

وی گفت: در سال جاری حجم یارانه‌ای که برای نان اختصاص پیدا کرده بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان است.

میرکاظمی با بیان اینکه پخش، تولید و توزیع گندم، آرد و نان را در قالب برنامه ملی در حال انجام است عنوان کرد: با وجود اینکه در سال‌های قبل از اصلاح روش خرید گندم کشاورزان ماه‌ها در انتظار دریافت مبالغ خود می‌مانند که با طراحی یک سامانه؛ کشاورزان از سه سال پیش مبالغ خود را به فوریت دریافت می‌کنند. همچنین آرد در سه سال گذشته تحت شبکه انجام می‌شود و مدل پیچیده اختلاط گندم نیز در همین حوزه در کنار غنی سازی آراد انجام می‌گیرد.

وزیر بازرگانی با اشاره به احداث 3.5 میلیون تن سیلو با مشارکت بخش خصوصی عنوان کرد: معتقدم احداث این سیلوها در آینده می‌تواند ایران را به مرکز تجاری منطقه در خصوص غلاتی از جمله گندم، جو ، ذرت و سایر غلات تبدیل کند.

میرکاظمی در ادامه نشست خبری امروز با اشاره به تشکیل پرونده‌های بسیار درباره‌ احداث واحدهای نان صنعتی اظهار امیدواری کرد که با همکاری سیستم بانکی هر چه سریعتر این پروژه‌ها آغاز شود.

زیر بار رفتن 30 سامانه‌ ملی

وزیر بازرگانی از راه‌اندازی و زیربار رفتن 30 سامانه‌ ملی در کشور خبر داد و گفت: طرح خرید نقدی گندم، شبکه توزیع آرد، طبقه‌بندی و کدگذاری واحدهای صنفی، ثبت و سفارش، ایجاد مرکز CA همچنین تعریف شبکه‌ امن برای تجارت الکترونیک و نیز تعیین قوانین آیین نامه‌ها و سخت‌افزارها و نرم افزارهای مورد نیاز از جمله مهمترین این سامانه‌های ملی بوده است.

به گفته او در حال حاضر بیش از 35 هزار تاجر موفق به دریافت پسورد امضای دیجیتال شدند و با روندی که در خصوص توسعه‌ زیرساخت‌های تجارت الکترونیک وجود دارد در آینده‌ای نزدیک هیچ خدمات حضوری ارائه نمی‌شود و همین موضوع به شفاف‌سازی و افزایش خدمات رسانی کمک خواهد کرد.

میرکاظمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره‌ غیر منطقی بودن تعرفه واردات گوشی تلفن همراه و احتمال تغییر آن و نیز تشکیل اتحادیه‌ ویژه تلفن همراه توضیح داد: فروشندگان تجهیزات و لوزام جانبی گوشی‌های تلفن همراه تنها به فروش گوشی اقدام نمی‌کنند و به همین دلیل چنانچه درخواست تفکیکی وجود داشته باشد باید پیشنهاد آن در مرکز اصناف مورد بررسی قرار گرفته و از سوی شورای اصناف پیگیری شود.

به گفته وی در تعیین تعرفه‌ها بخشی از تعرفه برای حمایت از تولید و بخشی نیز برای حمایت از مصرف‌کننده در نظر گرفته می‌شود که در مورد گوشی تلفن همراه نیز وزارت صنایع اعتقاد به مزیت داشتن تولید آن در داخل کشور دارد بنابراین موضوع آن باید در کمیسیون ماده یک مورد بررسی قرار گیرد. البته معتقدیم که چنانچه تولیدی در این زمینه باشد تعرفه‌ آن باید چهار درصد تعیین شود.

وی در واکنش به این سوال که تولیدکنندگان گوشی همراه در حال حاضر تنها پنج درصد نیاز بازار را پاسخ گفته‌اند عنوان کرد:‌ باید گزارش‌های تولید گوشی تلفن همراه در داخل دریافت شود و اگر تولید به میزان تعهد شده نباشد قطعا باید در این خصوص تصمیم گیری شود.

نظام توزیع و طرح تحول اقتصادی دولت

میرکاظمی در پاسخ به این سوال که وزارت بازرگانی در اجرای طرح نظام توزیع تا کنون چه اقداماتی انجام داده است گفت: در حال حاضر زیرساخت تعریف اصناف در سامانه‌ الکترونیکی و دریافت کد ملی انجام شده به طوری که 30 تا 40 درصد این قشر موفق به دریافت اصناف کارت شدند.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های پخش نیز در قالب این طرح با دریافت کد ملی ضابطه مند شده و در کنار آن مرکز CA به عنوان شبکه امنی در کنار توسعه تجارت الکترونیک و پشتیبانی آن قرار دارد.

وی خبر داد که تا چند روز آینده در یکی از استان‌های کشور آینه‌ این مرکز افتتاح می‌شود تا اطلاعات در آنجا به صورت آرشیو نگهداری شود.

میرکاظمی خاطرنشان کرد که زیرساخت طبقه‌بندی و کدینگ کالاها سابقه‌ 18 ساله در کشور دارد و این پروژه با ورود وی به وزارت بازرگانی منتقل شده است که در حال حاضر در حال خدمات رسانی است.

وی خبر داد که یک زنجیره‌ خرده فروشی در قالب طرح اصلاح شبکه‌ توزیع در دولت طراحی و تصویب شده که با اجرای آن اصناف در شبکه خرده فروشی مشخصی قرار می‌گیرند. اخیرا نیز شرکت ایرانیان و تعاونی مهرگان در حال ساماندهی اصناف در قالب این فروشگاه‌ها هستند.

وزیر بازرگانی در پاسخ به این سوال که آیا با کاهش قیمت مواد غذایی در سایر کشورها شاهد تاثیر مثبت آن در روند نزولی تورم خواهیم بود گفت: تورم وارداتی تنها یکی از دلایل موثر در رشد تورم است چرا که علاوه بر تورم وارداتی حمل و نقل سیاست‌های ارزی، قیمت مواد غذایی، تاثیر آزادسازی‌ها بر قیمت برخی کالاها، دستمزد، سهم خدمات، مسکن، آب،‌ برق و انرژی نیز در تورم تاثیر دارند.

خروج سیمان از سبد حمایتی

وزیر بازرگانی درباره‌ تاثیر خروج سیمان از سبد حمایتی در بازار آن گفت: کمیته‌ مربوط به خروج سیمان از سبد حمایتی درباره‌ محقق‌شدن تعهدات خود به زمان نیاز دارد لذا امیدوارم با عمل به تعهدات خود نیازی به تصمیم‌گیری دولت نباشد. البته گزارش‌های دریافت شده در بازار بیانگر روند کاهشی قیمت در بازار است.

میرکاظمی در واکنش سوال یکی از خبرنگاران درباره‌ مطرح شدن مجدد بحث استیضاح وزیر بازرگانی تصریح کرد: چنین چیزی مطرح نیست. اما متاسفانه هر زمانی چنین بحثی از سوی اشخاصی مطرح می‌شود برخی از آن استفاده سیاسی می‌کنند. بنابراین نباید سوال یک نماینده در کمیسیون اقتصادی مجلس به این عنوان که استیضاح مطرح است بیان شود. چرا که نماینده‌ مذکور حتی نخواستند سوال در صحن علنی مطرح شود.

وی با اظهار تعجب از مطرح شدن چنین بحث‌هایی گفت: قطعا اختلاط مسائل اقتصادی با سیاسی اشتباه بوده و به نفع کشور نیست اما متاسفانه برخی مشکل و عقده شخصی خود را که رسمیتی هم ندارد مطرح می‌کنند.

میرکاظمی درباره‌ آخرین وضعیت رژیم تجاری نیز گفت: این رژیم نهایی شده و در حال ابلاغ است.

هدفمند شدن یارانه نان

وزیر بازرگانی در پاسخ به این سوال که یارانه نان چه زمانی هدفمند خواهد شد؟ ، گفت: قطعا یارانه نان و کالاهای اساسی آخرین حلقه هدفمند کردن یارانه‌ها خواهد بود و در واقع هدفمندی از حامل‌های انرژی آغاز شده و در پایان به کالاهای اساسی خواهد رسید.

در این نشست خبری بیش از 40 خبرنگار از رسانه‌های مختلف حضور داشتند و در پایان نیز وزیر بازرگانی از رسانه‌ها خواست تا واقعیت‌ها را منتشر کنند.

وی گفت که در این نشست دو رسانه‌ به علت رعایت نکردن همین نکته دعوت نشده‌اند.

حسین پرسان ـ مدیرکل روابط عمومی وزارت بازرگانی ـ‌ نیز در آغاز این نشست با بیان سخنانی بر لزوم افزایش تعامل وزارت بازرگانی با رسانه‌های مختلف تاکید کرد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها