کلنگ احداث گمرک بین‌المللی تمرچین پیرانشهر با بیش از4300 متر زیربنا، دارای 2 ساختمان تجاری و مسافری و دو پارکینگ انتظار برای کامیون‌های ورودی و خروجی، با حضور استانداران استان‌های آذربایجان‌غربی و اربیل عراق به زمین خورد که با توجه به گفته‌های مسؤولین این گمرک طی 18 ماه تکمیل شده و به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همچنین مبلغ قرارداد ساخت این گمرک حدود 54 میلیارد ریال است که بیش از 14 میلیارد آن پرداخت شده و بقیه نیز در 18 ماه باقی‌مانده پرداخت خواهد شد.
کد خبر: ۱۶۸۵۳۱

به گزارش ایسنا ، استانداران دو استان آذربایجان غربی و همچنین اربیل عراق، تفاهم‌نامه همکاری متقابلی را در این زمینه امضاء کردند که بر اساس آن طرفین متعهد شدند در موارد مبارزه با قاچاق کالا، ترانزیت مستقیم کالا از مرز، صادرات و واردات، تردد مسافر و توسعه بازارچه‌های مشترک مرزی همکاری کنند.

در بخش دیگری از این تفاهم‌نامه دو طرف برای بهبود روابط اقتصادی موافقت خود را برای دیدار ماهانه فرمانداران پیرانشهر و چومان اعلام کردند.

افزایش تعداد بازارچه‌های مشترک ایران و عراق

دکتر رحیم قربانی، استاندار آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران با بیان این که تعداد بازارچه‌های مشترک ایران و عراق را در استان افزایش خواهیم داد ، افزود: یکی از مهمترین برنامه‌های مدیریت استان در این زمینه، ایجاد بازارچه مرزی در شهرستان سردشت است که با توجه به اتمام کارهای مطالعاتی آن انتظار داریم طی ماههای آتی این بازارچه شروع به کار کرده و رونق اقتصادی مناسبی در منطقه ایجاد کند.

وی در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک بین استانداران استانهای آذربایجان غربی و اربیل ابراز امیدواری کرد که با امضای این تفاهم‌نامه، مبادلات اقتصادی بین تجار ایرانی و عراقی آسان‌تر شده و شکوفایی اقتصادی منطقه را به دنبال داشته باشد.

دکتر قربانی همچنین راه‌اندازی بزرگراه تهران ـ ارومیه ـ اربیل را نقطه عطفی در ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای همکاری دوطرف دانست و ادامه داد: با پایان یافتن مراحل اجرایی این طرح، مسیر تهران ـ اربیل، کوتاه‌ترین و باصرفه‌ترین مسیر برای صادرات کالاهای کشورهای مختلف آسیایی به خاورمیانه می‌شود که هردو ملت می‌توانند از مزیت‌های آن استفاده کنند.

استاندار آذربایجان غربی در پایان از تلاش‌های مجدانه مهندسین و مدیران برای رسمی کردن مرز تمرچین تشکر کرد.

همچنین نوزاد هادی، استاندار اربیل عراق در جمع خبرنگاران ایرانی و عراقی افتتاح این مرز را باعث خوشحالی مردم اقلیم کردستان عراق دانست و تصریح کرد: گشایش این مسیر، صدور کالاهای ساخته شده در اقلیم کردستان عراق و ورود کالاهای مورد نیاز مردم این اقلیم را آسان‌تر کرده است.

وی ادامه داد: مردم کردستان عراق به دوستی با مردم ایران می‌بالند و افزایش مراودات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با مردم ایران را خواستارند.

وی اظهارامیدواری کرد: با تلاش مسوولین دوطرف و ایجاد بازارچه‌های مرزی مختلف در مرز ایران و عراق، زمینه‌های شکوفایی اقتصادی در کردستان عراق فراهم شود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها