سازمان اکتشافات فضایی ژاپن (جاکسا) اعلام کرد: نخستین کاوشگر ماه ژاپنی توانسته است با استفاده از پرتوهای لیزری نقشه دقیقی را از ماه تهیه کند.
کد خبر: ۱۶۷۲۶۰

به گزارش ایرنا ، سازمان اکتشافات فضایی ژاپن این نقشه را روز گذشته (چهارشنبه) منتشر کرد.

کاوشگر ژاپنی کاگویا با استفاده از 14 قطعه تجهیزات پیشرفته خود از دسامبر سال گذشته میلادی (2007) و از فراز 100 کیلومتری سطح ماه ، مشاهدات خود را آغاز کرده است .

این گزارش می‌افزاید: در تهیه این نقشه از خطوط برجسته و با استفاده از پرتوهای لیزری استفاده شده است .

آژانس اکتشافات فضایی ژاپن می‌گوید: نقشه تهیه شده توسط کاوشگر ژاپنی به دقت جزئیات سطح ماه را آشکار می‌سازد و 10 بار بزرگتر از نقشه‌ای است که سازمان فضایی آمریکا (ناسا) سه سال پیش از سطح ماه تهیه کرده بود.

این آژانس خاطرنشان کرد: کاوشگر ژاپنی ماه درنظر دارد تا در ادامه تحقیقات خود نقشه‌های سه بعدی از ماه تهیه کند.

این کاوشگر 55 میلیارد ینی که ماموریت کاوش ماه را برعهده دارد ، در 14 سپتامبر سال 2007 میلادی (23 شهریور 86)  از پایگاه فضایی ژاپن در تانه گاشیما به فضا پرتاب شد.

ماهواره ی چهار متر و 80 سانتیمتری کاگویا ماموریت بررسی ماه را در اواسط دسامبر سال گذشته میلادی پس از آن که به مدار یکصد کیلومتری بالای ماه رسید، آغاز کرد.

کاوشگر ژاپنی کاگویا ساعت 10:30 دقیقه روز 14 سپتامبر 2007 میلادی با استفاده از موشک ملی اچ 2 ای ژاپن از پایگاه فضایی تانه گاشیما در استان کاگوشیما در جنوب ژاپن به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار خود قرار گرفت .

آژانس اکتشافات فضایی ژاپن معتقد است که پرتاب موفقیت آمیز نخستین ماهواره اکتشافی ماه (کاوشگرماه) از سوی این کشور، درها را بر روی ماموریت جهانی برای اکتشاف ماه از زمان انجام برنامه آپولوی آمریکا در دهه‌های 60  و 70 به این سو، فراهم کرده است .

ماهواره اکتشافی کاگویا دارا سه تن وزن ، دو متر و 100 سانتیمتر عرض ، دو متر و  100 سانتیمتر طول و چهار متر و 80 سانتیمتر ارتفاع است.

ماموریت سازمان فضایی ژاپن در پرتاب کاوشگر به ماه نخستین طرح اکتشافاتی این کشور در کره ماه ، پس از ماموریت ماهواره آپولو آمریکا محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها