دیار شیخ ‌صفی پذیرای میهمانان در سال جدید است

ورود تدریجی میهمانان نوروزی به اردبیل دیار شیخ‌صفی و سرزمین سرما و سبلان با پدیده‌های طبیعی و دیدنی‌های باستانی خاطره‌انگیز در آغازین روزهای شکوفایی طبیعت حال و هوای نقاط مختلف این استان را دگرگون کرده است.
کد خبر: ۱۶۵۱۴۷

به گزارش ایرنا ، مردم خونگرم و میهمان نواز استان اردبیل که از چند روز قبل خانه‌های خود را پاکیزه کرده‌اند برای پذیرایی از مسافران نوروزی آمادگی دارند.

علاوه بر این سازمان‌ها و ادارات دولتی ذیربط نیز تلاش خود را بر ارایه هرچه بهتر خدمات به میمهانان در تعطیلات نوروزی متمرکز کرده‌اند.

ادارات و سازمان‌های ایرانگردی، راه وترابری، جمعیت هلال احمر، راهنمایی و رانندگی ، مراکز پزشکی و درمانی ، میراث فرهنگی و آموزش و پرورش استان آماده راهنمایی و کمک به مسافران در روزهای عید نوروز هستند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل می‌گوید: برای اطلاع رسانی ، استقبال و پذیرایی از مسافران نوروزی 130 راهنما در این استان سازمان‌دهی شده‌اند.

یحیی نقی‌زاده  افزود : 98 نفر از این افراد به‌عنوان راهنمای ثابت در پایگاه‌های نوروزی استان اردبیل حضور دارند و  14 پایگاه راهنمای مسافران نوروزی در این استان مستقر می‌باشد.

او گفت : با همکاری جمعیت هلال احمر 20 هزار بروشور برای مسافران نوروزی چاپ شده که تا بیستم فروردین ماه بین گردشگران و مسافران توزیع خواهد شد.

وی افزود: تمام مراکز اقامتی استان اردبیل آماده پذیرایی و ارایه خدمات به مسافران نوروزی است و پیش‌بینی می‌شود که به میزان تعداد سال گذشته گردشگر در ایام نوروز وارد استان اردبیل شوند اما در صورت مساعد بودن هوا برای سفر تعداد مسافران افزایش خواهد یافت.

او گفت: برنامه‌های ویژه ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان اردبیل با هدف ارایه خدمات مطلوب به گردشگران تدوین شده است.

رییس مرکز بهداشت اردبیل هم گفت : طرح بسیج سلامت نوروزی توسط این مرکز در نقاط مختلف این استان در حال اجرا می‌باشد.

دکتر حمید جعفرزاده افزود : هدف از اجرای این طرح تشدید فعالیت‌های نظارتی و بازرسی بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و واحدهای خدماتی استان به منظور تامین بهداشت و سلامت مردم و مسافران نوروزی در روزهای پایانی سال و نیز تعطیلات شروع سال جدید می‌باشد.

او گفت : در این طرح که از اول اسفند ماه شروع شده است و تا 15 فروردین ماه آینده ادامه می‌یابد 12 گروه بازرسی در طول روز بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی ، اماکن عمومی ، اقامت گاه‌ها ، غذاخوری‌های جاده‌ای و تاسیسات آب آشامیدنی شهری بطور دقیق نظارت دارند.

وی افزود : نمونه برداری از مواد غذایی ، کشف و معدوم‌سازی مواد خوراکی غیر قابل مصرف ، برخورد با فروشندگان دوره‌گرد ، جلوگیری از فروش آجیل‌های فاسد و زیان‌آور، تشکیل شورای سلامت و رسیدگی به شکایات رسیده مردم از دیگر فعالیت‌های در حال اجرا در طرح بسیج سلامت نوروزی در استان اردبیل می‌باشد.

طرح اعزام گروه‌های امداد و نجات ویژه تعطیلات نوروزی به جاده‌های استان اردبیل آغاز شده است.

این طرح توسط جمعیت هلال احمر، پلیس راه نیروی انتظامی، فوریت‌های پزشکی و راهداری تا 18 فروردین ماه آینده اجرا می‌شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر اردبیل گفت: 14 گروه این جمعیت با 900 نفر روز امدادگر ، 322 نفر روز راننده و 140نفر از پرسنل جمعیت هلال احمر در جاده‌های استان اردبیل مستقر خواهند بود.

عباس احدپور، افزود : 14 دستگاه خودرو فوریت‌های پزشکی و پنج دستگاه وانت مجهز به جک‌های هیدرولیک طی این مدت گروه امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اردبیل را همراهی می‌کنند.

او گفت : گروه‌های امداد و نجات این جمعیت آمادگی کامل دارند تا در صورت وقوع حوادث احتمالی و نیز بسته شدن راه‌های ارتباطی اقلام ضروری از جمله مواد غذایی فاسد نشدنی را در اختیار مسافران گرفتار در جاده قرار دهند و هر یک از پایگاه‌های ثابت این جمعیت در گردنه‌های سه راه سربند پارس‌آباد مغان ، قره‌آغاج ، لنگان ، صایین و حیران آمادگی کامل دارند تا دست کم 30 نفر از مسافران گرفتار در راه را اسکان دهند.

وی هدف از اجرای طرح امداد و نجات نوروزی را ایجاد اطمینان خاطر برای مسافران ، برقراری ایمنی و ترویج فرهنگ راهنمایی و رانندگی ذکر کرد.

وی از رانندگان و مسافران خواست که در صورت وقوع حوادث احتمالی و یا سایر موارد ضروری با شماره تلفن‌های 3-8843001 جمعیت هلال احمر استان اردبیل تماس بگیرند.

فرمانده نیروی انتظامی اردبیل هم گفت : در زمان اجرای این طرح ده‌ها تیم پلیس راه به شکل گشت‌های محسوس و نامحسوس ، 50 نفر پیاده در جاده‌ها ، گردنه‌ها ، پاسگاه‌های پلیس راه و محورهای حادثه‌خیز این استان بطور دقیق بر چگونگی تردد وسایل نقلیه نظارت خواهند کرد.

امیر یعقوب رضازاده ، افزود : 23 دستگاه دوربین سرعت سنج نیز به منظور کنترل سرعت وسایل نقلیه و نیز ده‌ها خودرو پزشکی پلیس راه برای اطمینان از سلامت رانندگان وسایل نقلیه عمومی از نظر اعتیاد در جاده‌های استان اردبیل فعال خواهند بود.

وی از رانندگان وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی استان اردبیل خواست که مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت و با ماموران پلیس راه همکاری نمایند و تصریح کرد که پلیس راه با هرگونه تخلف رانندگی به ویژه ، سرعت و سبقت غیر مجاز ، نبستن کمربند ، نگذاشتن کلاه ایمنی ، انجام حرکات نمایشی مارپیچ و استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی بطور جدی برخورد قانونی و در پاره‌ای موارد اقدام به ابطال مدارک رانندگان متخلف خواهد کرد.

هشت گردنه سخت گذر به نام‌های الماس ، بودالالو ، نقدوز ، حیران ، صایین، اسلام‌آباد ، لنگان و قره‌آغاج محورهای اصلی این استان را به‌هم متصل می‌کنند که به‌لحاظ فاصله اردبیل مرتفع با سرزمین‌های پست اطراف به‌ویژه کرانه‌های جنوبی دریای خزر از شیب‌ها و پیچ و خم‌های بسیار تندی برخوردار می‌باشند.

معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل گفت : کار لکه‌گیری سطح آسفالت خیابان های این شهر شروع شده است.

غلامرضا نیازمند افزود : بخش اعظمی از ترمیم سطح خرابی‌ها و ناهمواری‌ها در سطح شهر پایان یافته است و شهرداری اردبیل در تلاش است تا حجم اندک باقی مانده را در این چند روز به پایان برساند.

آب‌های گرم و سرد معدنی ، تفرجگاه‌ها ، جنگل‌ها ، دریاچه‌های طبیعی و مجتمع‌های تفریحی ، تنوع شرایط جوی و ده‌ها بنای باستانی جذابیت خاصی به استان اردبیل بخشیده‌اند.

مجموعه تاریخی بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی به‌عنوان نگین بناهای باستانی این استان در مرکز شهر اردبیل و در میدان عالی‌قاپو با داشتن جنت سرا ، شربت خانه ، چینی‌خانه ، گنبد الله‌الله و مقابر خاندان صفوی یکی از 10 اثر مهم باستانی ایران محسوب می‌شود.

بقعه شیخ کلخوران ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه در اردبیل ، مقبره شیخ حیدر و قلعه‌های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین‌شهر ، قیز قلعه و شاه‌تپه در شهرستان گرمی و هفت تپه در خلخال از دیگر آثار باستانی مهم در این استان هستند.

ده‌ها بنای باستانی کوچک دیگر نیز در گوشه و کنار این استان تاریخی وجود دارند که دیدار از آن‌ها به علاقه‌مندان آرامش معنوی می‌بخشد.

آبگرم‌های معدنی و چشم‌اندازهای طبیعی از دیگر جاذبه‌های سیاحتی در استان اردبیل محسوب می‌شوند.

شهر گردشگری سرعین در 25 کیلومتری غرب اردبیل در دامنه کوه 4811 متری سبلان با دارا بودن هشت آبگرم معدنی ، مجتمع آب درمانی سبلان و حمام طبیعی شفا استراحتگاه دلپذیری برای انسان‌های خسته از زندگی پیچیده شهری می‌باشد.

ده‌ها آب‌گرم معدنی دیگر با خواص شیمیایی و درجه حرارت‌های متفاوت به‌همراه تعداد 32 دریاچه و تالاب ، جنگل‌های فندقلو و مشه‌سویی و دامنه کوه‌های سبلان، باغرو و صلوات‌داغی و تفرجگاه‌های زیبای حیران ، صایین و لنگان نشانه‌های دیگری از طبیعت بکر و زیبای استان اردبیل می‌باشند.

تنوع اقلیمی و تغییرات جوی نیز از ویژگی‌های این استان محسوب می‌شوند و گردشگران نوروزی در سفر به این استان هوای گرم ، معتدل بهاری و در مواقعی سرد و برفی را شاهد می‌شوند.

به‌لحاظ وجود این جاذبه‌های تاریخی و طبیعی همه‌ساله جمع کثیری از مشتاقان طبیعت و بناهای تاریخی از نقاط دور و نزدیک ایران با غنیمت شمردن چند روز تعطیلات نوروزی به‌سوی این دیار می‌شتابند.

58 واحد هتل آپارتمان ، 110 واحد میهمان‌پذیر ، 19 واحد هتل و ده‌ها مرکز اقامتی متعلق به ادارات و سازمان‌های دولتی با مجموع 13 هزار تخت در استان اردبیل وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها