ماجرای خاموشی نیمه شب‌های تهران

کمبود تولید برق، خاموشی و کمبود سوخت نیروگاه‌ها در ماه گذشته یکی از مشکلات اصلی وزارت نیرو بود. به گزارش فارس، از میان شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو، شرکت توانیر در ماه گذشته با توجه به خاموشیهای اخیر روزهای شلوغ و سنگینی را پشت سر گذاشت.
کد خبر: ۱۵۷۳۲۱
بنابراین گزارش، کمبود سوخت نیروگاه‌ها در دی ماه به دلیل اولویت قرار گرفتن سوخت رسانی به منازل موجب شد تا بسیاری از نیروگاه‌ها با کمبود تولید برق مواجه شوند و حتی خاموشی‌های پراکنده‌ای را در کشور بوجود بیاورند. خاموشی‌ها از زمانی آغاز شد که به دلیل اوج سرما وزارت نفت گازرسانی به نیروگاه‌ها را قطع و نیروگاه‌ها نیز به ناچار مجبور شدند زودتر از موعد مقرر از سوخت ذخیره خود استفاده کنند.

اما علیرغم اینکه مسوولان وزارت نیرو و توانیر بارها از ذخیره کافی سوخت نیروگاه‌ها خبر داده بودند اما خاموشی‌های اخیر که به گفته خود مسوولان به دلیل کمبود سوخت نیروگاه‌ها و کمبود تولید برق بوده است حاکی از این است که ذخیره سازی سوخت نیز به اندازه کافی نبوده است.

وزیر نیرو:شبها برق را قطع می کنیم ‏

پرویز فتاح وزیر نیرو نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه تلاش و تاکید تمام مسئولین کشور بر این است که اولویت بر گازرسانی به منازل باشد، گفت:به خاطر اینکه گاز نیروگاه‌ها را به سمت منازل هدایت ‌کنیم، شاهد قطع برق در برخی مناطق به صورت کوتاه مدت هستیم.

وی اعلام کرده بود که‌ تمام سعی ما بر این است که بخاطر محدودیت گاز و سرمایی که در کشور حاکم شده شاهد خاموشی نیروگاه‌ها نباشیم،‌ اما به خاطر اینکه گاز نیروگاه‌ها را به سمت منازل و خانه‌ها هدایت ‌کنیم، شاهد قطع برق در برخی مناطق هستیم.

وی با بیان اینکه تلاش و تأکید تمام مسئولین کشور بر این است که اولویت بر گازرسانی بر منازل باشد،‌ تصریح کرد: ما همیشه از اول دی ماه از ذخایر خود استفاده می‌کردیم، اما امسال به دلیل سرما از اول آذرماه از ذخایر خود استفاده کردیم.

وزیر نیرو با تأکید بر اینکه اولویت کار بر تأمین گاز خانگی است؛ گفت: نیروگاه‌ها اکنون شاهد محدودیت گاز می‌باشند و به همین دلیل ما مجبور به استفاده از منابع ذخیره خود هستیم.

فتاح خاطرنشان ساخته بود که همه سعی ما بر این است که روزها خاموشی نداشته باشیم و به همین دلیل چون شب‌ها سرما بیشتر می‌شود ما گاز را به سمت منازل هدایت می‌کنیم و در برخی از مناطق شب‌ها از ساعت 1 تا 5 بامداد شاهد خاموشی هستیم.

توانیر:گاز تحویلی به نیروگاه‌ها به پایین‌ترین سطح خود رسید ‏

توانیر در اوایل دی ماه هشدار داد: در پی کاهش دما و شدت برودت هوا طی روزهای اخیر و اولویت دادن به تامین گاز مشترکان خانگی، میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌های کشور برای تامین برق مورد نیاز هموطنان به شدت کاهش یافته است.

افزایش مصرف گاز در بخشهای خانگی موجب شده است، شرکت ملی گاز میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌های کشور را تا حد کم سابقه‌ای نسبت به سالهای گذشته کاهش دهد، به طوری که روند فعلی تولید برق در برخی از نیروگاه‌های کشور را با محدودیت‌ جدی مواجه کرده است.

در این اطلاعیه از مردم درخواست شده است تا حد امکان در مصرف برق صرفه‌جویی کنند تا تامین برق با وجود محدودیت‌های ایجاد شده با مشکل کمتری انجام شود.

حدود 90 درصد تولید برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی با سوخت گاز یا گازوئیل و مازوت انجام می‌شود.

افزایش 4 درصدی مصرف برق در تهران ‏

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران گفت: حداکثر بار مصرف برق در تهران در حال حاضر 6200 مگاوات است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 درصد افزایش دارد.

میرفتاح قره باغ اظهار داشت: رشد مصرف برق به دلیل کاهش بیش از حد دما یک حالت طبیعی است اما به هر حال از شهروندان تقاضا می‌شود تا در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

نیروگاه‌های برق تهران 60 درصد ذخیره سوخت دارند ‏

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران نیز در اوایل دی ماه اعلام کرده بود که ذخیره سوخت نیروگاه‌های برق شهر تهران 60 درصد بوده و نیروگاه‌ها از بابت تولید برق مشکلی ندارند.

میرفتاح فتاح قره باغ گفته بود که انتقال گاز به نیروگاه‌های شهر تهران از فصل زمستان به دلیل در اولویت قرار گرفتن گاز رسانی به واحدهای مسکونی متوقف می‌شود بنابراین این نیروگاه‌ها در حال حاضر با سوخت گازوئیل و مازوت در حال تولید برق هستند که خوشبختانه مخازن نیروگاه‌های تهران 60 درصد ذخیره سوخت دارند.

کمبود 240 مگاوات بخاطر نبود سوخت ‏

مسعود حجت مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیز با تایید کمبود سوخت نیروگاهها اعلام کرد بود که به دلیل کمبود سوخت نیروگاهها، حدود 240 مگاوات از 5 هزار مگاوات برق تهران قطع شده است.

بنابراین گزارش، برق مناطق مختلف تهران و کرج که به دلیل کمبود سوخت نیروگاهها قطع شده بود علیرغم اینکه اعلام می شد نهایتاً تا 2 ساعت دیگر وصل خواهد شد اما با گذشت چند روز از وقوع این حادثه همچنان تهران و حتی برخی نقاط کشور با خاموشی پراکنده مواجه است.

اشکپور مدیر روابط عمومی برق منطقه‌ای تهران نیز در گفت‌وگو با فارس با تأیید کمبود سوخت نیروگاهها اعلام کرده بود که به دلیل محدودیت در تولید از ساعت17 و 30 دقیقه بخشی از مناطق شمال و شمال غرب تهران و بخشی از کرج دچار قعطی برق شده‌اند.

وی گفت: در ابتدا قرار بود 190 مگاوات از برق تهران قطع شود که به دلیل کمبود سوخت و مشکل نیروگاهها این میزان به 240 مگاوات افزایش یافت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها