مهران غفوریان، نادر سلیمانی و حامد سلطانی تا به حال این برنامه را اجرا کردند اما در فصل اخیر محمد اقدمنژاد اجرای اعجوبهها را برعهده دارد.
جذابیت کار برای کودک و نوجوان
اقدمنژاد، مجری فصل شش اعجوبهها درباره ورود به دنیای اجرا به جامجم میگوید: از سال ۹۲ تدریس و مربیگری تئاتر انجام میدادم و در کارگردانی هم فعال بودم و نزد اساتیدی همچون آقایان کوشک جلالی، رضا کیانیان و سیامک صفری دوره گذراندم. علاوهبر این همیشه دوست داشتم بتوانم نگرشی که نسبت به هنر داشتم را به نسل جدید منتقل کنم. در ادامه کارم جدیتر شد و وارد دنیای حرفهای تئاتر شدم و کارهایی را برای سالنهای مختلف و مدارس و دانشگاهها کارگردانی کردم و کارگاه نویسندگی داشتم.
او درباره همکاری با برنامه «میدون» نیز میگوید: در سال ۹۷ با گروه برنامهسازی میدون در چند فصل در بخشهای بازیگردانی، نویسندگی و سردبیری همکاری کردم. خلق کردن از ابتدا برایم جذاب بود. حال چه در بحث نویسندگی چه کارگردانی و چه بازیگری. همه اینها باعث شد بعد از برنامه میدون در چند برنامه در شبکه سه حضور داشته باشم.
وی درباره حضور خود در برنامه «محفل» نیز میافزاید: بازیگردان ونویسنده فصل اول محفل وکارگردان هنری فصل دو و سه این برنامه بودم. حضورم در محفل باعث اتفاقهای جذابی شد.ما برای سوژهیابی محفل باید به ۱۶استان میرفتیم و این یک گنجینه بسیار خوب از اتفاقات مختلف به من هدیه داد.چه ازلحاظ مواجهه با بچههای شهرهای مختلف وچه از لحاظ درک موقعیت. درک موقعیت افرادی که شاید زندگیشان با زندگی روزمره ما متفاوت باشد، برایم دستاورد مهمی بود.
اقدمنژاد درباره تجربه اجراهای تلویزیونی نیز میافزاید: در برنامه میدون تجربه بازیگردانی عزیزانی که از شهرستان میآمدند را داشتم. در برنامه محفل هم تجربه اجرای کوتاهی در آیتم مثبت محفل را بهعهده داشتم. همیشه بحث مربیگری برای کودک و نوجوان برایم جذاب بود و به نظر من بسیاری از مربیهای مدرسه و مهدهای کودک، افراد بهشدت خلاقی هستند. من با این دغدغهها وارد برنامه اعجوبهها شدم و از روز اول همکاری به لطف دوستان در جلسههای سردبیری به سردبیری آقای دسترنج حضور داشتم و در همان جلسهها به همراه آقای عظیمی، کارگردان هنری به این نتیجه رسیدیم که فضای برنامه را برای کودکان صمیمیتر کنیم و مخاطب باید بگوید چقدر توانستیم در این بخش موفق باشیم.
او درباره حضور در برنامه اعجوبهها ادامه میدهد: از همان روز اول مرحله پیشتولید این برنامه و آغاز گروه کارگردانی و سردبیری دغدغه را داشتند که چقدر چالشها میتواند بچهها را درگیر کند و در همان مرحله رفتن به مهدکودکها برای اینکه بتوانیم بیشتر با این سن ارتباط بگیریم، این چالشها به صورت مختصرتر اجرا میشد و بسیاری از چالشها برطرف شد. قطعا بیتی که از قدیم هم بوده و میگوید: «چون که با کودک سر و کارت فتاد پس زبان کودکی باید گشاد». خیلی به ما کمک کرد و ما سعی کردیم این فقط یک شعار نباشد.
او در ادامه میافزاید: پشت صحنه برنامه کودک باید فضایی شادابتر و پرانرژیتر از کارهای دیگر باشد تا کودکان بتوانند با آزادی بیشتر ایدههای خود را ارائه دهند. این حس باید به محتوای برنامه نیز منتقل شود تا از خلاقیت و تخیل آنان فاصله نگیریم. در چنین محیطی است که میتوانیم فرآیند تولید را با کیفیت و اثربخشی بالاتری پیش ببریم.
عبرتهای محفلی
این مجری تلویزیون در ادامه درباره اجرای برنامه محفل پیش از اعجوبهها میگوید: به باور من، قرآن کتابی است برای روشنکردن راه بشریت. انسان در هر سطح و هر نگرشی، چه از قصههایش و چه از پندهایش، میتواند بهره ببرد؛ زیرا هم جذاب است و هم درسهای بزرگی به ما میآموزد. من معتقدم این کتاب برای همه زمانها و همه انسانهاست. در این مدت، از چند بیمارستان و مرکز کودکان بازدید کردیم که پیشنهاد اعضای اتاق فکر اعجوبهها بود و با استقبال چشمگیری مواجه شدیم. او با بیان رسالت برنامه اعجوبهها نیز میگوید: معتقدم یکی از رسالتهای اصلی این برنامه، خوبکردن حال بچههاست؛ به هرشکلی که ممکن باشد.اگربتوانند به برنامه بیایند عالی است واگرنه،مابادوربین به محلزندگیشان میرویم.
این روزها به فکر پویاتر شدن برنامه و کاهش فاصله با مخاطبانمان هستیم.
وی با اشاره به چالشهای اجرای کودک نیز ادامه میدهد: همیشه اجرای کودک علاوه بر جذابیت، سختی و چالشهایی هم دارد که باید بگویم قطعا در اتفاقهای دیگر نمیتوانید تجربهاش کنید. ازسویی اگر شما کودک را از یک حدی بیشتر محدود کنید اصطلاحا جلوی دوربین اذیت شده و دیگر خودش نیست. ازسوی دیگر، بچهها هنوز به فیلترهای ذهنی یا خودسانسوریهای سیاری از ما بزرگترها در گرفتارش هستیم دچار نشدهاند وبسیار راحتتروطبیعیتر ازما عمل میکنند؛ همین ویژگی لحظههای بامزه و ارزشمندی به ما هدیه میدهد.
اما در برخی موارد، تجربهام در پشت صحنه، کارگردانی، نویسندگی و حتی مربیگری کودکان، به من بهعنوان مجری کمک میکند تا لحظههای ناب و بکر کنار کودکان را به بهترین شکل تجربه و ثبت کنم.
شاید برایتان جالب باشد بدانید همین الان یکی از دغدغههایم این است که اگر بتوانم حتی شاید یک ساعت در هفته برای بچهها تدریس داشته باشم.
استفاده از تجربه مهدهای کودک
این مجری درباره تفاوت فصل جدید اعجوبهها ادامه میدهد: شاید بچهها یک دنیای فانتزی دارند که ما بزرگترها برای درک آن باید کودکی کنیم. در فصل جدید قبل از شروع اجراهایمان تهیهکننده و کارگردان فضایی به وجود آوردند که ما سراغ چند مهدکودک رفتیم و با اجازه مربیان طوری که به تربیت بچهها و مسیری که مربیان چیده بودند لطمهای وارد نشود از دور نگاهشان میکردیم. بعضی وقتها از بچهها مصاحبه میگرفتیم و گاهی در کنارشان بچگی میکردیم تا فضای فانتزی آنها را بهتر درک کنیم.
او ادامه میدهد: برای اجرای اعجوبهها، مطالعاتم را بیشتر کردم و کتابهای کودک و روانشناسی میخواندم؛ نه صرفا برای اینکه در جایی از آنها استفاده کنم، بلکه برای درک بهتر فضای ذهنی کودکان. زیرا دنیای کودک بسیار پیچیده است.
این مجری درباره قیاس بین فصل جدید اعجوبهها با فصلهای قبلی این برنامه میگوید: ما سعی کردیم تفاوتهایی را در فصل جدید ایجاد کنیم. بهترین برنامه زمانی شکل میگیرد که پشت صحنه با جلوی دوربین همراهتر و همدلتر باشد. حالا اگر کموکاستیای بوده قطعا مقصر من بودم. اما فضای پشت دوربین برای ما بسیار ملموس است؛ در بسیاری موارد، مجری و دیگر افراد حاضر در صحنه، خود جریان برنامه را پیش میبردند و رویدادهای ضروری را رقم میزدند و در آخر گل نهایی زده میشد. من سعی کردم تا جایی که میتوانم خودم با پشت صحنه و با گروه کارگردانی و سردبیری همراه باشم و این اتفاقهایی را رقم زد.
او میافزاید: در دو فصل ابتدایی برنامه بچههای شرکتکننده اعجوبههای خاصی بودند و این روال در فصلهای بعدی هم ادامه داشت.در فصل جدید از هر کودکی پرونده جداگانهای در ذهن مخاطب باز شده و بینندههای تلویزیون بیشتر با کودک و فضای زندگی او آشنا میشوند. هرچقدر این اتفاق بهتر بیفتد مخاطب هم بیشتر با ما و با اعجوبهای که روی صحنه است، همراهتر خواهد شد. در گام بعدی تلاش کردیم تا پدر و مادرها تا جایی در برنامه دخیل باشند و حضورشان صرفا حضور نباشد و بیایند و خودشان هم در جاهایی پابهپای فرزندشان کودکی کنند. ما دوست داشتیم که پدر و مادرها وارد همان فضای صمیمی کودکی خودشان شوند که قطعا ایدههایی در ذهن گروه تولید بوده که اجرا نشده است. در کل دوست داشتیم چالشهایی که در صحنه اتفاق میافتد خیلی پیچیده نباشد و کارهای عجیب و غریبی هم نباشد که بچهها دست و پایشان را گم کنند. اینطور نباشد که بچهها از خود واقعیشان فاصله بگیرند.
این مجری درباره ایده گرفتن از اجرای مجریان قبلی اعجوبهها نیز ادامه میدهد: همیشه حتی قبل از اینکه وارد فضای اجرا شوم سعی میکنم فقط ببینم و کسب تجربه کنم. این بزرگواران که قطعا روی چشم و سر من جا دارند. من نیز از مجریان قبلی اعجوبهها یاد گرفتم. اعجوبهها مخاطبانش را از همان فصلهای قبلی بهدست آورده است و اگر پرچمی بالا میرود و برنامهای دیده میشود، زحمات کاپیتانهای قبلی این کشتی است و انشاءالله بتوانیم سکاندارهای خوبی باشیم. از سویی من از فضای بازیگری و تئاتر به سمت اجرا آمدم و قطعا نزد استادهایم سرخم میکنم، مثل نادر سلیمانی که جزو پیشکسوتهای ما هستند و مهران غفوریان و حامد سلطانی.
او ادامه میدهد: من نمیگویم که موفق بودم بلکه هر فردی در اجرا گوهری دارد و باید سعی کند آن گوهر را بهخوبی تراش دهد تا به دل مخاطب بنشیند اما اینکه این اتفاق به چه صورت میافتد مهم است. هر چقدر گنجینه دیداری و شنیداری مجری تقویت شده باشد، این گوهر بیشتر صیقل خورده و اگر همزمان بتواند نقدهایی هم از خود بشنود نیز به او کمک میکند. در هر صورت اجرا یکسری المانهایی دارد که در موقعیتها و لحظههایی باید بتوانی با گنجینهای که از پیش داری، در آن لحظه بهترین واکنش را نشان دهی وحس میکنم بعضی اوقات الهام گرفتن به معنی تقلید، جلوی آن را بگیرد.
ارتباط مخاطب با مجری
مجری اعجوبهها میگوید: برای هر برنامهسازی پذیرش مخاطب از مجری بسیار مهم است. یکی از اتفاقهایی که باعث راحت شدن این مسیر میشود، استمرار است؛ چه در برنامه کودک و بزرگسال باید گفت هیچ فرقی نمیکند اما بعضی وقتها نسبت به موقعیتها یا خواستهها یا این سبکسنگین کردنها تغییری در مجری رقم میخورد که در فضای کودک شامل دو نکته مهم است؛ یکی اینکه ارتباطگرفتن کودک با نسلهای جدید دچار چالش میشود و اجرای کودک در این شرایط سختتر میشود اما در گروه تولید ما از همان ابتدا تلاش بر این بود تا ارتباط نزدیک و راحتی با کودکان داشته باشیم. حتی محدود به نسل خاصی نمانیم و سعی کنیم حرفهای نسلهای مختلف را بشنویم. بهتر است بدانید کودکانی که در فصل اول اعجوبهها آمده بودند الان با خواهر یا برادر کوچکتر خود به برنامه میآیند. بر همین اساس سعی کردیم از مخاطبهای قدیمیمان نظرسنجی کنیم که چه کنیم تا برنامهمان بهتر و جذابتر شود.