«کتاب فرهنگ»؛ صدای ادبیات کودک و نوجوان

یلدا احتشامی تهیه‌کننده برنامه «کتاب فرهنگ» از رویکرد ویژه‌ رادیو فرهنگ در پرداختن به کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان سخن گفت؛ رویکردی که دوشنبه‌ها ساعت ۲۰ با محوریت «تحلیل و شناخت کتاب‌های کودک و نوجوان» دنبال می‌شود و در هفته‌ کتاب و کتابخوانی، جلوه‌ای پررنگ‌تر و هدفمندتر دارد.
یلدا احتشامی تهیه‌کننده برنامه «کتاب فرهنگ» از رویکرد ویژه‌ رادیو فرهنگ در پرداختن به کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان سخن گفت؛ رویکردی که دوشنبه‌ها ساعت ۲۰ با محوریت «تحلیل و شناخت کتاب‌های کودک و نوجوان» دنبال می‌شود و در هفته‌ کتاب و کتابخوانی، جلوه‌ای پررنگ‌تر و هدفمندتر دارد.
کد خبر: ۱۵۲۸۶۱۸
 
او با اشاره به سی‌وسومین هفته کتاب و کتابخوانی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: رادیو فرهنگ کتاب را نه فقط یک محصول فرهنگی بلکه ابزاری برای فرهنگ‌سازی و تربیت نسلی اندیشمند می‌داند چراکه فرهنگ به تعبیر دکتر محسن حبیبی مدیر جدید شبکه، همان زندگی در همه‌ سطوح آن است و کتاب، انعکاس روشن این زندگی فرهنگی در ذهن و زبان جامعه محسوب می‌شود. 
به گفته‌ این تهیه‌کننده‌، ادبیات کودک و نوجوان، جایگاه ویژه‌ای در معماری ذهنی و تربیتی جامعه دارد و بی‌توجهی به آن برابر است با چشم‌پوشی از آینده‌ فرهنگی کشور. وی در این خصوص توضیح می‌دهد: اگر کودکان و نوجوانان یاد بگیرند با کتاب ارتباط عاطفی برقرار کنند، در حقیقت گام نخست زیستن فرهنگی را برداشته‌اند. کتاب نخستین جرقه اندیشه و تخیل است؛ همان چیزی که رادیو فرهنگ در قالب گفت‌وگو و روایت،هردوشنبه به آن جان می‌دهد.ازطرفی همه تلاش ما معرفی آثاری است که بیشترین ارتباط را با کودک و نوجوان برقرارمی‌کندوعلاوه بر سبک نوشتار به دنیای آنها نزدیک‌تر هستند. 
وی افزود: در طول سال «کتاب فرهنگ» همواره پیوندی میان کارشناسان، نویسندگان و خانواده‌ها برقرار کرده تا از منظرهای گوناگون درباره چرایی و چگونگی کتابخوانی گفت‌وگو شود اما در این هفته‌ خاص‌ که نماد توجه ملی به کتاب است، تمرکز بر کتاب‌های کودک و نوجوان، معنای خاصی دارد و هفته کتاب، فرصت یادآوری این حقیقت است که نسل آینده باید بتواند خود را از مسیر کتاب کشف کند و جهان را بهتر بشناسد. در این میان رادیو فرهنگ باید بتواند با معرفی بهترین‌ها، پیگیری دغدغه‌ها و بررسی آسیب‌ها و فرصت‌ها در این مسیر همراه جامعه کتابخوانی از ناشر و نویسنده گرفته تا خانواده و کودک و نوجوان باشد.
احتشامی با اشاره به مأموریت رادیو فرهنگ گفت: در برنامه‌های خود تلاش کرده‌ایم کتاب را از قالب صرف نوشتار خارج و آن را به تجربه‌ای زنده در زندگی روزمره تبدیل کنیم. درواقع‌ رادیو فرهنگ با صدای خود، کتاب را به جریان زندگی می‌آورد و شنونده را از خواننده‌ منفعل، به همراه کنشگر فرهنگ بدل می‌کند.
   
حضور نوجوانان در تیم تولید برنامه 
تهیه‌کننده برنامه‌ «کتاب فرهنگ» در توضیح رویکرد این برنامه گفت: خبرهای حوزه‌ نشر کودک را خود نوجوانان در برنامه روایت می‌کنند؛ به‌ویژه سپیده زهرا‌سادات ابوترابی که به‌عنوان خبرنگار و گوینده بخش اخبار کودک، با زبانی ساده و در عین‌ حال دقیق، تازه‌ترین خبرهای دنیای کتاب را برای همسن‌وسالانش آماده و اجرا می‌کند. نوجوان کتابخوان و همراه همیشگی برنامه (رایان) نیز در این بخش حضور دارد و فضای صمیمی گفت‌وگو را با نگاه نسل نوجوان به کتاب پررنگ‌تر می‌سازد. همچنین در بخش «بخوان و خلاق باش» مهمانان برنامه از میان نوجوانان فعال و کتابخوان جامعه انتخاب می‌شوند تا تجربه‌های‌شان را در کنار شنوندگان بازگو کنند. درحقیقت‌ در «کتاب فرهنگ» نوجوانان برای نوجوانان سخن می‌گویند؛ برنامه‌ای که از متن جامعه‌‌ نوجوان می‌جوشد و صدای زندگی فرهنگی آنان را بازتاب می‌دهد. 
احتشامی درباره برنامه‌ ویژه‌ این هفته که از ایران‌صدا و پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه به‌صورت تصویری پخش ‌شد هم توضیح داد‌: در برنامه ویژه این هفته گفت‌وگو با چهره‌هایی از دو نسل کتابخوان در کنار هم صورت گرفت. مجید خدابخش‌ مدیر کل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان کارشناس در این برنامه حضور داشت و محمد بخشعلی‌زاده قصه‌گوی ۱۵ساله و نقال خلاق و رها محمدقلی‌پور کانون‌یار فعال ۱۴ساله وقصه‌گو دیگر مهمانان برنامه بودند و بخش تعاملی برنامه نیز به پرسشی اختصاص داشت که مخاطبان را به تفکر ومشارکت دعوت می‌کند. در این بخش از مخاطبان پرسیدیم کدام عامل می‌تواند بیش از همه کودکان و نوجوانان را به کتابخوانی ترغیب کند؟ کتاب‌های جذاب‌تر؟ آموزش مهارت انتخاب کتاب؟ الگو بودن والدین و مربیان‌ یا فضا و فرصت مناسب برای مطالعه؟ 
برنامه‌‌ «کتاب فرهنگ» با اجرای کارشناسی رامین حسین‌نژاد و گویندگی فاطمه حقیقت‌ناصری در سی‌و‌سومین هفته کتاب و کتابخوانی به دنیای رنگارنگ و خیال‌انگیز ادبیات کودک و نوجوان پرداخت.  
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها