از مهمترین بخشهای نقشهراه، اجرای مدرسه تراز بود آنهم با هدف پیادهسازی سند تحول در مدرسه، تقویت مشارکت و اختیار مدارس و تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله. این برنامه بهصورت مرحلهای اجرا شد؛ در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ ۱۰درصد مدارس دولتی و ۴۰ درصد مدارس غیردولتی و مدارس خاص شامل سمپاد، شاهد و نمونه تحت پوشش قرار گرفتند. اهداف این طرح شامل تقویت و توسعه مشارکت ذینفعان در آموزش، انسجام و هماهنگی بین بخشهای مختلف ستاد، نظارت و ارزشیابی مدارس براساس اسناد تحولی، کاهش تمرکز و تفویض اختیارات به مدارس و مناطق، ارتقای کیفیت آموزشوپرورش در مدارس و افزایش شایستگیهای دانشآموزان است. از مراحل اجرای طرح، آموزش و توانمندسازی مدیران مدارس بود، چرا که مدیر مدرسه بهعنوان رهبر آموزشی نقشی کلیدی در تحقق اهداف سند تحول دارد. تاکنون، جلسات آموزشی استانی برای مدیران کل آموزشوپرورش و کارشناسان مناطق برگزار شده وتوانمندسازی مدیران مدارس در جریان است.اجرای موفق این طرح به باور و حمایت مدیران وابسته است.چنانچه هماهنگی،تعامل و پشتیبانی مالی ازسوی وزارت آموزشوپرورش و تیم ستادی صورت گیرد، مدیران مدارس قادر خواهند بود برنامههای منحصر به فردی مطابق با اقتضائات مدرسه خود تدوین کنند. وظیفه ستاد آموزشی، حمایت از این روند است، نه تصمیمگیری از بالا برای همه مدارس. درنهایت، اگر باور و حمایت کافی از این طرح وجود داشته باشد، مدیران مدارس، کارشناسان و معلمان میتوانند با مشارکت همه ارکان مدرسه، مسیر اجرای موفق سند تحول بنیادین را هموار سازند.