به عقیده برخی کارشناسان و فعالان عرصه اقتصادی اگر حمایت از نیروی جوان در کشور صورت گیرد، شاهد اقدامات موثری در اقتصاد خواهیم بود، فعل حمایت در داخل کشور میتواند جوان ایرانی را دلگرم و از مهاجرت منصرف کند. این موضوعی است که پارمیدا افضلی جوان کار آفرین گلستانی و بنیان گذار برند «مونتابل» فعال در صنعت غذایی کشور که به تولید چای های ترکیبی ایرانی مشغول است، عنوان کرد، در همین رابطه گفت و گویی با وی ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید.
* معرفی مختصری از مونتابل داشته باشید.
فرایند ساخت شرکت «صنایع غذایی چایلی گلستان» از سال ۱۳۹۸ آغاز شد و در مدت سه سال تکمیل و به بهره برداری رسید. در این مدت تلاش کردیم تا تمام استانداردهای بین المللی در زمینه تولید صنایع غذایی را در مجموعه ایجاد کنیم.
فعالیت رسمی تولید این مجموعه از سال ۱۴۰۱ با ۶ محصول که پایه اصلی آنها چای بود با نام تجاری «مونتابل» آغاز شد. محصولات ما در ابتدا تولید چای سیاه، چای سبز معطر و چای سیاه معطر ایرانی بود.
* جرقه و نقطه آغاز تولید در عرصه صنعت چای از کجا در ذهن شما ایجاد شد؟
سال۹۹ که به خاطر بیماری کرونا جامعه در قرنطینه کامل به سر می برد و عصر آن روزهای سخت را در خانواده به دم کردن چای سپری می کردیم، بنده مسئول این کار در خانه بودم. یکی از از همان روزها جرقه ای در ذهن من روشن شد که نوشیدن چای یکی از مولفه های اصلی دورهمی های ایرانی است اما تنوعی در تولید طعم آن وجود ندارد. تا کنون نیاز من به عنوان یک جوان که تنوع طلبی یکی از شاخصه های آن است، در صنعت چای تامین نمی شد.
* دلیل تاکید شما بر ایرانی بودن چای چیست؟
یکی از دلایلی که ما چای سیاه و سبز ایرانی را برای تولید انتخاب کردیم کیفیت بالای چای در کشور خودمان بود. علی رغم ظرفیت خوب چای ایرانی، اما برندهای مطرح چای به طور معمول از چای خارجی استفاده می کنند. همچنین در بسته بندی این محصول خلاقیت و نوآوری ندارند.
یکی از اقدامات ما بررسی ذائقه ایرانی بود. در سال های اخیر ذائقه مردم در شمال کشور و حتی در پایتخت به سمت چای ارگانیک و خوش طعم ایرانی رفته است اما این ذائقه در جنوب کشور به سمت چای خارجی است.
از چهار محصول شرکت، دو محصول به صورت قوطی و دو محصول هم به صورت چای کیسه ای ارائه می شود.
* به نظر شما چرا علی رغم کیفیت بالای چای ایرانی بهایی به این محصول در بازار داخل داده نشده است؟
به علت اینکه میزان کشت چای در کشور به قدری نیست که کفاف مصرف کل جمعیت کشور را بدهد؛ در نتیجه برای تامین این کمبود، نیاز به واردات داریم که این امر موجب شده تا ذائقه غالب مردم به چای خارجی تغییر کند زیرا این محصول نسبت به چای ایرانی زود دم تر و پررنگتر است. این در حالی است که بهترین چای در کشور خودمان تولید می شود.
* تنوع محصولات مونتابل به چه صورت است؟
در ابتدای فعالیت محصولات در بسته بندی های نیم و یک کیلو در بازار عرضه می شدند اما در حال حاضر محصولات برند مونتابل به ۱۵ عدد رسیده که با بسته بندی های طراحی شده به سبک ساده و لوکس در بازار داخل استان به فروش می رسند.
در برنامه سال دوم فعالیت مجموعه مونتابل، تولید چای ترکیبی که مشابه آن در بازار وجود ندارد را آغاز کردیم که بسته بندی آنها لوکستر، شکیل تر و اقتصادی تر است.
در زمینه تولید چای ترکیبی تحقیقات زیادی انجام شده و تولیداتی داشتیم که نیاز آن را از قبل در بازار برای نسل جدید احصا کرده بودیم.
* چای و محصولات مونتابل در چه استان های عرضه می شود؟
در حال حاضر تمرکز مجموعه، تولید برای استان گلستان است اما محصولات مونتابل به فروشگاه های بزرگ استان های بزرگ مانند تهران، اصفهان و شیراز ارسال شده و امکان صادرات محصولات فراهم است که به زودی در این راستا قدم خواهیم برداشت.
به دلیل اینکه چای محصولی ذائقه ای بوده و نسل جدید تنوع طلب است به تولید محصولات متنوع با بسته بندی متفاوت از گذشته روی آوردیم.
مجموعه مونتابل سعی داشته با طراحی بر روی بسته بندی محصولات خود و تصویر سازی بر روی آنها مصرف کننده را ترغیب به استفاده از تولیدات خود کند.
* از تجربه حضور خود در عرصه تولید و اقتصاد بگویید. توصیه ای به هم دوره ای های خود دارید؟
حضور در عرصه کسب و کار در هر رده سنی و شغلی متفاوت است. در عرصه تولید این امر سختتر اما نکته حائز اهمیت حمایت خانواده و جامعه است که نمی توان در مسیر موفقیت آن را نادیده گرفت.
نسل جدید با ایده های جدید و خاص وارد بازار می شود اگر حمایت های لازم از سوی جامعه و خانواده برای کسب درآمد و ایجاد اشتغال فراهم باشد، اتفاقات تاثیر گذار و خوبی را از نسل جدید شاهد خواهیم بود.
اگر کشور ما از ثبات برخوردار باشد هیچ جوان ایرانی به مهاجرت فکر نمی کند. اگر از ایده و تخصص نسل جوان حمایت شود، دلگرمی برای ما ایجاد خواهد شد تا راه توسعه و پیشرفت را در کشور خود پیدا کنیم.
من به هم نسل های خودم پیشنهاد می کنم اگر ایده ای در سر دارند آن را تبدیل به واقعیت کنند و ترس را کنار بگذارند؛ برای موفقیت باید ریسک کرد.
* اولین تجربه شما از دیدن تولیدات مونتابل در فروشگاه ها چه بود؟
دیدن بسته های چای در سلف فروشگاه ها برای من و تبدیل ایده به واقعیت حس شیرینی به همراه داشت و گویا فرزند خود را می بینم که به موفقیت دست پیدا کرده است.
برای ایجاد طعمی جدید در چای خود میوه اضافه کردم و همان لحظه بود که شروع ایده چای ترکیبی با اولویت محصولات ایرانی مونتابل در ذهن من شکل گرفت.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با دکتر سیدمرتضی موسویان، ضرورت و اهمیت داشتن دکترین در رسانه و دلایل قوت و ضعف رسانههای داخلی و معاند را بررسی کردهایم
ابراهیم تهامی، مهاجم سابق تیمملی در گفتوگو با جامجم:
گفتوگو با محمود پاکنیت بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون
در گفتوگو با تهیهکننده مستند معروف شبکه سه اولویتهای موضوعی فصل جدید بررسی شد