مجازات قطع ید برای سارقان بانک ملی

دو متهم اصلی پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی پس از محاکمه در دادگاه کیفری یک استان تهران به اتهام سرقت حدی به قطع ید - قطع چهار انگشت دست راست- محکوم شدند. قضات، ۱۴‌متهم دیگر پرونده را که در سرقت معاونت داشته یا پول‌ها را انتقال داده بودند به حبس یا رد مال محکوم کردند.
کد خبر: ۱۴۷۳۰۷۶
 
به گزارش خبرنگار جام‌جم، صبح ۱۶خرداد سال۱۴۰۱،هنگامی که کارمندان خدمات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران، در ساختمان اصلی شعبه را باز کردند، متوجه دستبرد دزدان به بانک شدند. موضوع به رئیس شعبه و پلیس ۱۱۰ اطلاع داده شد. با حضور مسئولان بانک و ماموران انتظامی و بررسی صحنه جرم، مشخص شد که سارقان با استفاده از شگرد تخریب وارد محوطه بانک شدند. آنها سپس با تخریب در ورودی مخزن صندوق‌های امانات به‌وسیله هوابرش وارد آنجا شده و قفل ۲۵۰ صندوق را شکسته و از ۱۴۵ صندوق سرقت کردند. تحقیقات در این رابطه آغاز شد و دو متهم اصلی در ترکیه دستگیر و به کشور استرداد شدند. دیگر متهمان که در انتقال پول‌های سرقتی نقش داشتند هم بازداشت شدند. برای متهمان اصلی به اتهام محاربه کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شد که قضات دادگاه سرقت را از موارد محاربه تشخیص نداده و پرونده را برای بررسی اتهام سرقت حدی به دادگاه کیفری یک استان تهران تهران ارسال کردند. متهمان چندی قبل در شعبه دهم محاکمه شده و به دفاع از خود پرداختند. آرمین، متهم ردیف اول پرونده در این جلسه در تشریح نقشه سرقت گفت: پیش از این قصد سرقت از صندوق امانات بانک تجارت را داشتیم که موفق نشدیم. یک ماه قبل از سرقت کاری پیش‌آمد و به بانک ملی شعبه دانشگاه رفتم. آن زمان فشار بدهی‌ام زیاد بود. دیدم در یک بنر صندوق امانات را تبلیغ کرده‌اند. با یکی از معاونان شعبه صحبت کردم و او برایم همه چیز را درباره صندوق امانات توضیح داد. همان‌جا جرقه سرقت در ذهنم شکل گرفت. روزی که هاتف خانه‌مان بود، به او گفتم امشب به بانک دستبرد بزنیم؟ که قبول کرد. وسایل را جمع کردیم و از برادرم و یک نفر دیگر خواستم ما را با موتور به محل سرقت برسانند. جلوی در بانک رسیدیم، آماده بریدن قفل شدیم اما در قفل نداشت و با هل‌دادن در وارد شدیم. در به آن سنگینی، جک کوچکی داشت که با فشار باز شد و وارد شدیم. وارد پارکینگ شدیم، همه‌جا با تابلو مشخص شده بود‌. ابتدا سیم تلفن را قطع کردم‌. بعد سراغ دوربین‌ها رفتم و سیم‌های آن را قطع کردم. هیچ قفلی را تخریب نکردیم. داخل رفتیم و بعد جعبه دزدگیرها را پیدا کردیم و سیم باتری و بعد سیم برق آن را کشیدم. حدود ساعت ۴ صبح بود که به سمت صندوق‌ها رفتیم. مخزن در بزرگی داشت که سمت آن نرفتم و پنجره نظارت را با دستگاه هوابرش باز کردم. سراغ صندوق‌ها رفتم و فکر کردم کار سختی دارم، اما قفل‌هایش چسبی بود و با یک چکش باز می‌شد. صندوق‌ها را تخریب می‌کردم و هاتف محتویاتش را داخل ساک‌ها می‌ریخت.می‌گویند حدود۱۷۰صندوق راخالی کردیم. تاساعت ۳عصر صبرکردیم و بعد به برادرم زنگ زدم که دنبالم آمد وهمراه دو کیسه اموال سرقتی فرار کردیم. درادامه متهم ردیف دوم هم سرقت ازبانک را قبول کردوبه دفاع ازخود پرداخت.پس ازدفاعیات ۱۱متهم دیگرکه در دادگاه حاضربودند، قضات وارد شور شدند.
قضات دادگاه پس از محاکمه دو متهم ردیف اول را به خاطر سرقت حدی به قطع ید ــ مرحله اول قطع چهارانگشت ــ محکوم کردند. همچنین به خاطر سرقت بانک ملی و بانک تجارت هر کدام به سه سال حبس و به خاطر پولشویی به ۱۰ سال محکوم شدند. متهمان ردیف سوم و چهارم هرکدام به پنج سال زندان به خاطر معاونت در سرقت محکوم شدند. دو متهم ردیف ۵ و ۶ هم به خاطر تحصیل مال مسروقه به سه سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. متهم ردیف هفتم هم به خاطر تحصیل مال نامشروع به سه سال و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کردند. به اتهام پولشویی هم به هفت سال زندان محکوم شدند. متهمان ردیف ۸ تا ۱۲ هم به حبس محکوم شدند. متهمان ردیف ۱۳ تا ۱۶ به رد مال محکوم شدند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها