هراس اروپا از آغاز جنگ جهانی سوم

همزمان با ادامه رایزنی‌ها برای لغو محدودیت اوکراین در استفاده از موشک‌های دوربرد غربی برای حمله به خاک روسیه و هشدار مسکو در این زمینه، برخی کشورهای اروپا نگرانند که تحولات آینده باعث گسترش دامنه جنگ شده و این آتش دامن آنها را هم بگیرد.
کد خبر: ۱۴۷۳۰۷۲
 
به گزارش راشاتودی، روزنامه لوموند فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک در گزارشی عنوان کرد، اعضای دولت فرانسه بسیار نگران از کنترل خارج شدن جنگ اوکراین هستند و از این‌رو سعی دارند مواضع بسیار محتاطانه‌ای را در قبال این جنگ اتخاذ کنند.از زمانی که صحبت از این موضوع شد که آمریکا قرار است به همراه دیگر متحدانش اجازه حمله کی‌یف به عمق خاک روسیه را با استفاده از تسلیحات دوربرد غربی بدهد، ترس از تشدید درگیری‌ها در این جنگ و شکل‌گیری برخورد مستقیم میان مسکو و اعضای ناتو به‌شدت افزایش پیدا کرده است.در حالی که فرانسه موضع رسمی خاصی را در این زمینه اعلام نکرده است با این حال به‌گفته برخی از منابع آگاه و ناشناس فرانسوی، بسیاری از دیپلمات‌های این کشور در اظهاراتی عنوان کرده‌اند، پاریس نگران تشدید تنش‌ها در قالب جنگ اوکراین بوده و سعی می‌کند از انجام اقداماتی که به درگیری‌های جدیدی میان روسیه و اعضای ناتو منجر شود، اجتناب کند.  در همین رابطه یکی از مقامات ناشناس فرانسوی در گفت‌وگو با روزنامه لوموند این‌طور بیان کرده است: ما باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا از جنگ جهانی سوم جلوگیری‌کنیم.این مقام فرانسوی با اشاره به هشدارهای داده شده از سوی مقامات ارشد روسیه از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور عنوان کرده است: نمی‌توان به سادگی از این فرضیه که روس‌ها، مقیاس عملیات نظامی خود را گسترش دهند، گذشت و آن را نادیده گرفت. پوتین هفته گذشته به غرب هشدار جدی در مورد این مسأله داد که هرگونه اقدام برای برداشتن محدودیت‌های استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد غربی، به‌طور مستقیم آمریکا و دیگر متحدانش را وارد درگیری با روسیه خواهد ساخت که چنین اقدامی با پاسخ مناسب از سوی این کشور مواجه خواهد شد.  واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هم این موضع را تکرار کرده و هشدار داده هرگونه اقدام در زمینه دادن مجوز استفاده از تسلیحات دوربرد غربی از سوی اوکراین برای حمله به خاک روسیه یک جنگ علنی میان ناتو و روسیه را به‌دنبال خواهد داشت.دیمیتری مدودف، مقام ارشد امنیتی روسیه هم گفت مسکو می‌تواند در واکنش به استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد ادعایی غرب، کی‌یف پایتخت اوکراین را با سلاح‌های غیر‌اتمی نابود کند.  مدودف گفت که مسکو از زمان تهاجم اوکراین به منطقه کورسک در روسیه، توجیه قانونی برای استفاده از تسلیحات اتمی داشت.  او در ادامه اظهار داشت که روسیه از فناوری‌های جدید تسلیحاتی خود در صورت لزوم استفاده می‌کند تا کی‌یف را به «نقطه ذوب» برساند.
   
مخالفت آلمان با ارسال موشک دوربرد به اوکراین
همزمان با نگرانی مقامات فرانسوی، صدر اعظم آلمان هم تاکید کرد کشورش همچنان مخالف آن است که اوکراین از موشک‌های دوربرد دریافتی از متحدانش به منظور حمله به خاک روسیه استفاده کند. اولاف شولتز در سخنانی خطاب به حامیان حزب «سوسیال‌دموکرات» در شهر پرنتسلاو بیان کرد: «موضع ما همچنان همین است؛ بنابراین حتی اگر کشورهای دیگر مغایر با موضع ما تصمیم بگیرند من کماکان پایبند به موضع خودم هستم. من قصد انجام چنین کاری را ندارم، چون فکر می‌کنم که مشکل‌زا خواهد بود.» شولتز اظهار کرد برلین تصمیمی برای دادن موشک‌های دوربرد «تائوروس» به اوکراین حتی اگر که متحدانش در ناتو خلاف آن را تصمیم بگیرند، ندارد.
   
پافشاری اوکراین بر درخواست قبلی
با این‌حال وزیر خارجه اوکراین از متحدان غربی خواست که بدون اعتنا به تهدیدات ولادیمیر پوتین، تسلیحات مورد نیاز اوکراین را برای جنگ با روسیه تامین کنند. سیبیها، وزیر خارجه اوکراین در ایکس نوشت: «رئیس‌جمهور روسیه، بهار ۲۰۲۲ درباره عواقب دیده‌نشده ناشی از ارائه تسلیحات دفاعی غرب به اوکراین هشدار داد. تسلیحات تامین شد. پوتین هیچ کاری نکرد. همین لفاظی طی سال‌های گذشته بارها تکرار شده است.» به ادعای وی «پوتین درباره عواقب گسترش ناتو تهدید کرد، اما وقتی فنلاند و سوئد به ناتو پیوستند، کاری انجام نداد. با وجود تهدیدهای مکرر، وقتی اوکراین اف‌۱۶ دریافت کرد، او هیچ اقدامی انجام نداد. وقتی پوتین با قدرت مواجه می‌شود، عقب می‌نشیند و راه‌هایی جهت توضیح آن برای مردمش پیدا می‌کند.» وزیر خارجه اوکراین خطاب به غرب افزود: «پوتین از تهدید برای تضعیف حمایت از اوکراین استفاده می‌کند. متحدان باید حمایت را تقویت کنند. محدودیت‌ها را بردارید. توانایی دوربرد اوکراین، سپر هوایی، انعطاف‌پذیری اقتصادی و انرژی اوکراین را تقویت کنید. ترس و انفعال، تنها به کشتار و افزایش بحران‌ها منجر می‌شود. برای احیای صلح، ما به شجاعت نیاز داریم، نه ترس.» دیوید لمی، وزیر خارجه جدید انگلیس هم در اظهاراتی ادعا کرد نه انگلیس و نه متحدانش در غرب تحت تاثیر فشارهایی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جریان جنگ اوکراین به آنها وارد می‌کند، قرار نمی‌گیرند.  لمی ضمن انتقاد از مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز ادعا کرد: تهدیدات رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در صورت ارسال تسلیحات دوربرد بیشتر غرب به کی‌یف جهت استفاده از این تسلیحات در جنگ با روسیه اقدامی کاملا غیرقابل قبول است. 
   
رایزنی فشرده اعضای ناتو برای لغو محدودیت
در همین حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که رایزنی فشرده‌ای میان اعضای ناتو درخصوص دادن مجوز به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد علیه روسیه در حال انجام است. پیش‌تر نیز راب پاور، رئیس کمیته نظامی ناتو گفته بود که حمله اوکراین به سرزمین‌های روسیه توجیه نظامی و قانونی دارد. همچنین پنج تن از وزرای سابق دفاع انگلستان از نخست‌وزیر این کشور خواستند که بدون توجه به نظر آمریکا، اجازه استفاده اوکراین از موشک‌های «سایه‌طوفان» را صادر کند. به گزارش روزنامه انگلیسی تایمز، وزرای دفاع سابق انگلستان شامل گرنت شاپس، بن والاس، گوین ویلیامسون، پنی موردانت، لیام فاکس و همچنین بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق این کشور از کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر کنونی انگلستان خواستند که به‌صورت یکجانبه و بدون جلب حمایت آمریکا با استفاده ارتش اوکراین از موشک‌های سایه طوفان در حملات به خاک روسیه موافقت کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها