همه فوت و فن‌های پخت یک رشته‌پلوی خوش عطر و طعم

هم رشته هم پلو

رشته‌پلو یکی از انواع غذاهای ایرانی است که قدمت بالایی نیز دارد. رشته‌پلو یکی از انواع پلوهای طبخ شده در آشپزی ایرانی است و گمان می‌رود اولین بار همدانی‌ها این غذای خوش طعم را طبخ کرده‌اند. امروز اما در سراسر ایران رشته‌پلو به عنوان یک غذای سنتی و لذیذ پخته و مصرف می‌شود. این غذا برای نذری دادن هم گزینه خوبی به شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۴۷۰۴۲۳
 
مواد لازم برای ۵ نفر
برنج:
 ۳ پیمانه
رشته‌پلویی: ۱۵۰ گرم
سیب زمینی: یک عدد بزرگ
گوشت چرخ کرده: ۳۵۰ گرم
پیاز: ۲ عدد متوسط
کشمش پلویی: یک پیمانه
زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
زردچوبه و روغن: به مقدار کافی

دستور پخت رشته‌پلو
برای تهیه رشته‌پلو مجلسی ابتدا برنج را پس از شستن داخل کاسه‌ای مناسب می‌ریزیم، سپس یک قاشق چایخوری نمک اضافه می‌کنیم و به اندازه‌ای آب روی برنج می‌گیریم که سطح آب دو‌بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد.اجازه می‌دهیم برنج در همین حالت ۲ ساعت خیس بخورد. در ادامه نصف قابلمه را با آب پر می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم، سپس یک قاشق چایخوری نمک به همراه یک قاشق غذاخوری روغن مایع به قابلمه اضافه می‌کنیم‌ آب که به جوش آمد برنج خیس خورده را به قابلمه اضافه می‌کنیم، سپس رشته‌های پلویی خرد کرده را به قابلمه اضافه می‌کنیم. حالا حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می‌دهیم تا برنج و رشته‌های پلویی نرم شوند و سپس آنها را آبکشی می‌کنیم.حالا یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم و مقداری روغن داخل آن می‌ریزیم. پس از این‌که روغن داغ شد سیب زمینی را به صورت حلقه‌ای خرد می‌کنیم و کف قابلمه به عنوان ته دیگ می‌چینیم، سپس برنج و رشته‌پلویی آبکش شده را به قابلمه اضافه می‌کنیم. حالا یک قاشق غذاخوری روغن روی برنج می‌ریزیم، سپس زعفران دم کرده را روی برنج به صورت پخش می‌ریزیم و در قابلمه را می‌گذاریم تا برنج به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد. حالا سراغ آماده کردن کوفته‌های قلقلی می‌رویم.برای این منظور پیازها رارنده می‌کنیم وپس ازگرفتن آب اضافی شان به یک کاسه مناسب منتقل می‌کنیم. در ادامه گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه وزردچوبه به پیاز اضافه کرده وبه خوبی ترکیب می‌کنیم. مواد را به مدت ۱۰دقیقه با دست ورزمی‌دهیم تاکاملا منسجم شوند.سپس یک سلفون روی کاسه می‌کشیم وبه مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار می‌دهیم تا گوشت استراحت کند. پس از این‌که از یخچال خارج کردیم مانند کوفته قلقلی شکل می‌دهیم. حالا کوفته‌های قلقلی را در روغن سرخ می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. در ادامه کشمش‌ها را هم چند دقیقه در روغن تفت می‌دهیم و زمانی که رشته‌پلو پلو دم کشید به همراه کوفته‌های قلقلی و کشمش تزئین کرده و سرو می‌کنیم.

باورهایی درباره رشته‌پلو 
قدیمی‌ها اعتقاد داشتند که در شب چهارشنبه‌سوری یا شب اول سال نو حتما باید رشته‌پلو بخورند تا رشته امور در سال جدید را به‌دست بگیرند! درگذشته رشته‌پلویی در خانه و توسط خانم‌ها با خمیری مخصوص تهیه می‌شد و این کار را رشته‌بری می‌گفتند. به این صورت که خمیر را تهیه کرده، صاف می‌کردند و با چاقوی تیز به صورت رشته‌های نازک می‌بریدند. سپس روی نخ نازکی آویزان می‌کردند تا خشک شود. اما امروزه رشته‌پلویی به عنوان یکی از خوار‌بار پرمصرف خانواده‌ها در دسترس است.طبع برنج سرد است اما رشته طبع گرمی دارد و از آنجا که در طبخ رشته‌پلو از دارچین، گوشت و موادی که غالبا طبع گرمی دارند استفاده می‌شود، طبع رشته‌پلو به طور کل گرم و خشک است. رشته‌پلو غذایی مناسب ایام بیماری و سرماخوردگی و غذای مناسبی برای سردمزاج‌هاست.

ارزش غذایی رشته‌پلو چقدر است؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد هر ۱۰۰گرم رشته‌پلو حدود ۲۸۰ کالری دارد. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که هر پرس رشته‌پلو برای یک نفر، دست‌کم: ۵۳۰ واحد کالری، ۶۹واحدکربوهیدرات، ۱۸ واحد پروتئین،۱۹واحد چربی و۸ درصد اسیدچرب اشباع شده داشته باشد.همچنین رشته‌پلو حاوی ویتامین‌های زیادی از جمله A، D، E، K، C و ویتامین‌های گروه B است. مواد معدنی فراوانی هم از جمله کلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم، فسفر، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیم در ترکیبات آن وجود دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها