پرونده «قاب کوچک» برای آشنایی با تعدادی از سریال‌های جدید

قصه‌های تازه به روایت تلویزیون

سکانس پایانی ۷۷ سال زندگی هنرمندانه

پدری صریح‌الکلام با لهجه اصفهانی که هیچ ابایی از گفتن و نقد کردن فرزندش نداشت؛ شوخی می‌کرد و گاهی کنایه‌هایش آن‌قدر سنگین است که صدای فرزندانش را درمی‌آورد. غالبا آنچه مخاطب تلویزیون از نقش‌های برجسته زنده‌یاد هوشنگ حریرچیان در خاطر دارد، همین تصاویر است.
کد خبر: ۱۴۶۹۸۴۵
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
حریرچیان چه زمانی که در قامت پدردکتر افشار درسریال ساختمان پزشکان بازی می‌کردوچه وقتی درنقش پدر پژمان درسریالی به همین نام حضور داشت، کاراکترهای خاصی رابه نمایش گذاشت که ته‌خاطره آن برای مخاطب،همان شیرینی و سادگی او بود. چهره او در آن مبل معروف سریال پژمان وحرف‌های تند وسرشار ازطنزی که به پسرش می‌زد،هنوز درخاطر مخاطب مانده است. مثل همان سکانس «ساختمان پزشکان»که دختری رابرای پسرش ناصر در‌نظرگرفته وبعد ازدرخواست عجیب دختر برای مهریه، باجدیت رو به ناصر می‌کند و می‌گوید: ناصربابا یه زنگ بزن به خزانه بانک مرکزی! حریرچیان از پیشکسوتان تئاتر اصفهان بود وخاک صحنه را خورده بود. به همین علت هم با وجود شباهت برخی کاراکترهایی که بازی کرد، سعی می‌کرد برای هرکدام ویژگی‌های تازه‌ای تعریف کند. زادگاه هنرش تئاتر اصفهان بود و تلاش می‌کرد از صحنه دور نشود. زنده‌یاد حریرچیان زاده مرداد بود ودرمرداد هم ازدنیارفت تا کارنامه این بازیگر۹۲ساله بسته شود.گرچه هنوزآ‌ثارش ماناست. 
 
از جعفرخان تا پژمان 
هوشنگ حریرچیان درسال ۱۳۴۸ اولین تجربه تلویزیونی خود به نام «عکاس‌باشی» را انجام داد و فعالیت سینمایی خود را با بازی درفیلم«جعفر‌خان ازفرنگ برگشته»به کارگردانی زنده‌یادعلی حاتمی آغازکرد.مجموعه‌های تلویزیونی چون«خاتون»، «آشپزباشی»، «ساختمان پزشکان»،«سایه سلطان»،«پژمان»،«تفنگ سرپر»،«یکی بود یکی نبود»،«هشت، بهشت» و‌...ازاو به یادگار مانده است. پیکر هوشنگ حریرچیان، چهارشنبه ۳۱ مرداد در قطعه نام‌آوران باغ رضوان اصفهان به ‌خاک سپرده می‌شود. 
 
فقط خاطره خوش می‌ماند
پروین قائم‌مقامی که درسریال ساختمان پزشکان، نقش همسر حریرچیان را بازی می‌کرد، خاطره‌های بسیاری از او دارد که در گفت‌وگو با جام‌جم، این‌طور بیان می‌کند: من تازه متوجه درگذشت این بازیگر بزرگ شدم. واقعا شوکه هستم چرا که برایم غیرمنتظره بود. خاطرم هست روزی که قرار بود سر پروژه ساختمان پزشکان بروم، به من گفتند که نقش مقابل‌تان آقایی است که بسیار قدرتمند است و مهارت عجیبی دربازیگری دارد.من آن زمان قدری ترسیدم اما گفتم خدایا کمکم کن.اما وقتی بامرحوم حریرچیان مقابل دوربین قرار گرفتم، او را بسیار انسان والبته بانمک دیدم که همراه بود.این بازیگر،انسانی مفیدبودوبه‌نظرم همین که توانسته همنوعان خود را شاد کند،حتماآمرزیده شده است.قائم‌مقامی دربیان خاطره‌ای ازحریرچیان، عنوان می‌کند:یک بار در یک ماشین هنگام بازگشت از پروژه ساختمان پزشکان بودیم. هوا بسیار گرم بود و ماشین عروس دیدیم. من بلافاصله گفتم مردم چه حوصله‌ای دارند که در این هوای گرم عروسی گرفته‌اند. آقای حریرچیان جوابم را صریح داد و گفت حالا که از خودت گذشته و نوبت مردم شده، میگی این کار را نکنند! همه‌مان خندیدیم. چه خوب است که دیگران از آدم خاطره خوش به یاد داشته باشند. فقدان ایشان را به خانواده‌شان تسلیت می‌گویم و امیدوارم یادشان همیشه در ذهن مخاطب باقی بماند. 
 
توانمند و همراه 
 مرحوم حریرچیان هم درایفای نقش یک همسر لجباز استادبود وهم در نمایش دادن یک پدر متفاوت. فرناز رهنما، بازیگری است که در سریال ساختمان پزشکان درنقش عروس مرحوم حریرچیان وهمسردکتر نیما افشار بود.او درگفت‌وگو با جام‌جم درباره یاد و خاطره این بازیگر، می‌گوید: وقتی خبر درگذشت ایشان راشنیدم بسیارشوکه شدم.آقای حریرچیان بسیار استادوحرفه‌ای بود. در واقع به‌گونه‌ای بودند که می‌توانستیم از ایشان یاد بگیریم. بسیار آگاه و باسواد بودند و اخلاق حرفه‌ای داشتند.به وقت، شوخی وخنده داشتند و در زمان دیگر، روی کارشان متمرکز  بودند.خاطرم هست که چقدرهمراه بودندتا با آقای تشکر و خانم قائم‌مقامی، سکانس‌ها را واقعی به نمایش بگذارند. ایشان سابقه بسیاری در تئاتر دارند و شاید پیش از همکاری با او تصور می‌کردم کار کردن با او قدری سخت باشد اماایشان بدون ذره‌ای نگاه ازبالا به پایین،همراه بادیگران بودند. آقای حریرچیان ازبازیگران قدرتمند تئاتر اصفهان وهمراه با همکاران بودند. نبود ایشان سخت است چراکه انسان بسیارارزشمندی راازدست داده‌ایم.به خانواده این بازیگر توانمند تسلیت می‌گویم. 
   
پدری متفاوت 
پیش از این برخی رسانه‌ها از آرزوی حریرچیان نوشته و گفته بودند که دوست داشته تا آخرین لحظه عمر هرچند کوتاه، فعالیت هنری داشته باشد. خودش پیش از این گفته بود: در پروژه‌های زیادی نقش پدر را بازی کرده‌ام اما سعی کردم همیشه یک نوع پدر نباشم؛ پدرها متفاوت‌اند، اما خوب.من همانی هستم که در«آشپزباشی» نقش یک پدر با دیسیپلین را بازی کردم و در ساختمان پزشکان هم نقش یک پدر بلغمی‌مزاج، طناز و باری به هر جهت؛ این پدرها باهم متفاوت‌اند اما باید شخصیت‌ را درفیلم و سریال پیدا کرد این‌که چه هستی و که هستی.حریرچیان درباره سریال پژمان گفته بود: سعی کردم دراین کار نقش پدری را بازی کنم که متفاوت از سایر نقش‌های مشابه‌ام در کارهای قبلی است. اگر چه نقش من درسریال پژمان به چند اپیزود محدود می‌شد ودرسریال ساختمان پزشکان یکی از نقش‌های اصلی را بازی کرده بودم اما اگردقت کنید می‌بینید که این دو پدر متفاوت ازهم هستند. اوعاشق کارش بود و پیش از این این‌طور عنوان کرده بود: من عاشق کارم هستم ولی فعالیت هنری‌ام بااین سن و سال و شرایطی که دارم، تنها منوط به من نیست؛ چون وقتی تعداد هنرپیشه‌ها بیشتر باشد، کار دشوارتر می‌شود ولی اگر هنرپیشه‌های مقابلم در حد سه ـ چهار نفر باشند، مشکلی نیست و می‌توانم از پس کار بربیایم. 
 
یک گفت‌وگوی خاطره‌انگیز 
حریرچیان در سال ۹۱ گفت‌وگویی خاطره‌انگیز با جام‌جم داشت که به بهانه بازی در مجموعه سایه سلطان صورت گرفته بود. او در این مجموعه هم نقش یک درباری را در قالب طنز ایفا می‌کرد. او در این گفت‌وگو عنوان کرد: من بازیگری را دوست دارم و واقعا در زمان‌هایی که تصویربرداری داریم تنها به نقشم فکر می‌کنم. شاید باورتان نشود اما من با یک نگاه، متن را حفظ می‌کنم. البته در کنار متن و حفظ دیالوگ‌ها، با نظر کارگردان بداهه هم می‌گویم. در اکثر آثاری که حضور داشته‌ام خوشبختانه کارگردان‌ها هم این فرصت را به من داده‌اند تا بداهه هم بگویم.به نظرم بازیگران باید قدرت بداهه‌پردازی بالایی داشته باشند، چون استفاده از بداهه در بسیاری اوقات می‌تواند به موفقیت یک نقش کمک کند. او در این گفت‌وگو پیرامون نقشی که در سایه سلطان داشت، گفته بود: به‌نظر من این سریال با ویژگی‌هایی که داشت، توانست به اثری دیدنی تبدیل شود.استفاده از لوکیشن‌هایی که گذشته و آینده را به تصویر می‌کشد بسیار توانست به جذابیت مجموعه کمک کند. بازی خوب بهزاد فراهانی بسیار دیدنی بود. خود من هم تا آنجا که امکان داشت با راهنمایی‌های کارگردان سعی کردم نقشم را متفاوت بازی کنم. بازخوردهای خوبی هم از سوی مردم گرفتم و از این موضوع خوشحال شدم که بازی در این مجموعه هم توانسته مورد پسند مخاطبان قرار بگیرد.

پیام رئیس سازمان صداوسیما
نماد هویت بومی اصفهان

در پی درگذشت هوشنگ حریرچیان، بازیگر پیشکسوت تلویزیون و تئاتر کشورمان، رئیس سازمان صداوسیما در پیامی درگذشت وی را تسلیت گفت. دراین پیام آمده است:«درگذشت هنرمند پیشکسوت،هوشنگ حریرچیان راتسلیت می‌گویم.آن مرحوم طی سالیان طولانی فعالیت هنری خود در خطه فرهنگ‌پرور اصفهان وحضور دربرنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی نمادی از نمایش هویت بومی و محلی بود. استاد حریرچیان به عشق شاد کردن مردم در صحنه‌های گوناگون حضور داشت و ان‌شاءا...مأجور خواهد بود. از خداوند منان برای آن عزیز رحمت واسعه الهی و برای خانواده ایشان، دوستان و جامعه هنری صبر مسالت می‌کنم.»

خاطره‌ها
دراینجا برخی ازسکانس‌‎های شیرین وخاطره‌انگیز زنده‌یاد حریرچیان در تلویزیون را مرور کردیم. 

لهجه خاص پدر
هوشنگ حریرچیان در ساختمان پزشکان نقش یک پدر لجباز را بازی می‌کرد که گاهی با طنزی که داشت، سکانس‌های بی‌نظیری را خلق می‌کرد. 
 
پدر و پسری دورادور
بازی هوشنگ حریرچیان درسریال پژمان هنوز هم در یاد بسیاری از مخاطبان مانده است؛ به‌خصوص سکانس‌هایی که همه چیزرا ابزاری می‌کرد تا پژمان را سرزنش کند. 

کل‌کل در دو نقش
زنده‌یاد حریرچیان در سریال ساختمان پزشکان، سکانسی را بازی کرد که در دو نقش بود.

گزیده‌ای از فیلم‌ها و سریال‌های زنده‌یاد حریرچیان
جعفرخان از فرنگ برگشته    ۱۳۶۶
گاهی به آسمان نگاه کن        ۱۳۸۱
سریال تفنگ سرپر             ۱۳۸۱
یک بوس کوچولو             ۱۳۸۴
فیلم قاعده بازی                ۱۳۸۵
سریال آشپزباشی               ۱۳۸۹
فیلم فرش باد                  ۱۳۸۱
ساختمان پزشکان            ۱۳۹۰
سریال سایه سلطان           ۱۳۹۱
سریال پژمان                  ۱۳۹۲
سریال خاتون                 ۱۳۹۴
فیلم معجزه عشق            ۱۳۹۹
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها