در واکنش به اعزام عضو کمیسیون اصل 90 به برزیل

بیت المال را نباید مفت خرج کنیم

دلالان فوتبال در سایه چه کسانی هستند؟

کار از پشت‌پرده گذشته! باز در پشت‌پرده کسی هست که یک روزی، یک جایی بشود یقه‌اش را گرفت، اما اینجا در فوتبال همه‌چیز مه‌آلود است، همه‌چیز همچون فسانه! هستند کسانی که نیستند! و کسی هم چیزی درباره‌شان نمی‌داند. سایه‌هایی شوم که مثل بختک روی سر فوتبال افتاده‌اند و همچون یک زالو از خون آن می‌مکند.
کد خبر: ۱۴۶۸۳۳۲
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش
 
کسی نمی‌داند پشت‌شان به کجا گرم است که می‌تازند، می‌خورند و می‌برند و کک کسی هم نمی‌گزد. به قول بحث‌های عامیانه در تاکسی‌ها: «کار خودشان است، دست‌شان با هم در یک کاسه است!» چه کسانی؟ اصلا این قدرت را از کجا می‌آورند که این‌قدر بی‌رحم بر تارک فوتبال شلاق می‌زنند؟ دست به کمر می‌زنند و با پا صورت فوتبال را لگدمال می‌کنند. وقاحت به جایی رسیده که خیلی از سایت‌های شرط‌بندی را «هندل» ‌می‌کنند، کانال‌هایی در فضای مجازی دارند که به هواداران خط می‌دهند و گاهی یکی‌شان از سایه بیرون می‌آید برای عرض‌اندام و سریع پنهان می‌شوند. این است ماهیت کسانی که به آنها می‌گویند دلال!‌ اما در اصل آقازاده‌هایی هستند که این ورزش را روی انگشت‌شان می‌چرخانند و گردش مالی خیلی‌شان در سال هزار میلیارد تومان را رد می‌کند.

از خارجی‌ها تا داخلی‌ها
ایجنت‌های فوتبال در دنیا قدرت دارند. خورخه مندس، پل استریتفورد، پر گواردیولا، جاناتان بارنت، پینی زاهاوی، تیم هگر، جرومی اندرسون و بری سیلکمن از جمله چهره‌های معروف و مطرح جهان هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند. آنها در باشگاه‌های بزرگ بازیکنان زیادی دارند.اگر به فهرست بازیکنان‌شان نگاه کنید،مخ‌تان سوت می‌کشد.میزان درآمد این چهره‌ها از خیلی از فوتبالیست‌های بزرگ بیشتر است، چون بازیکنان زیادی دارند.از دو دهه قبل، کم‌کم پای ایجنت‌های رسمی هم به فوتبال ایران باز شد. شهراد ناظمی اولین ایجنت رسمی بود که در کنار او، دلالان و واسطه‌های زیادی فعالیت می‌کردند. در میانه‌های دهه ۸۰ چند دلال به جرم اخاذی و رشوه دستگیر و بازداشت شدند. بعد از آن، سازمان لیگ موظف شد نظارت بیشتری روی فعالیت این افراد داشته باشد. در دوره‌ای حجت‌الاسلام علیپور، رئیس کمیته صیانت در جلساتی مداوم با آنها بعضی را ممنوع‌الفعالیت کرد اما هنوز این چهره‌ها در فوتبال هستند و فعالیت می‌کنند. فدراسیون فوتبال حدود یک دهه قبل به تمام افراد شاغل دراین زمینه اعلام کرد باید مدرک مورد تایید فیفا را به دست آورند و این چنین عصر جدیدی در این عرصه آغاز شد.ازسویی بعضی ایجنت‌ها با تشکیل یک گروه، قدرت خود را افزایش دادند و کم‌کم تعداد بازیکنان و مربیان زیر‌مجموعه خود را بیشتر و بیشتر کردند، به طوری که بعضا شنیده می‌شد بعضی مربیان به بازیکنان اعلام کرده‌اند باید از طریق فلان ایجنت به تیم منتقل شوند!دردوسه سال گذشته که درآمدها در فوتبال به میزان شگفت‌انگیزی بالا رفت، افراد بیشتری به عنوان واسطه وارد شدند و بعضی مدیران و مربیان با سفارش این‌که باید از طریق فلانی بیایند، هم جیب آنها‌ را پر کردند و هم جیب خودشان را!
   
قدرت ویژه
یکی ازمربیان معروف لیگ‌برتر نقل می‌کند که در دوره‌ای از فعالیتش بیم و هراس آن را داشت که یک ایجنت به دلیل دشمنی با او، روی نتایج تیمش اثرگذار باشد! اگر این چیزها را در لیگ برتر بشنوید شاید کمی عجیب باشد ولی در لیگ یک تا دلتان بخواهد از این موارد وجود دارد. مهدی پاشازاده که در لیگ‌های پایین‌تر کار کرده، می‌گوید: «ما هم بارها شنیده‌ایم فلان ایجنت چون بازیکنان زیادی در تیم دارد، هر کاری بخواهد می‌کند. مثلا به بعضی مربیان می‌گفتند با آن ایجنت بد نشو که برایت مشکل درست می‌شود.» 
اولین تیم که رسما در این زمینه اعتراض کرد استقلال بود. در دورانی که امیرحسین فتحی مدیرعامل این باشگاه بود و علی خطیر معاون او، بین آنها ویکی ازایجنت‌های معروف فوتبال مشکلی به وجود آمد.خطیر می‌گفت چرا باید چند بازیکن کلیدی آنها بازیکنان این فرد باشند؟ این اختلافات نه به آن شدت اما درباشگاه‌های دیگرهم به وجود آمد. درباشگاه پرسپولیس هم از قدرت یک ایجنت در نقل و انتقالات این باشگاه سخن گفته شد.درباشگاه فولاد هم اتفاقی مشابه رخ داد.البته موضوعات عجیب‌تری هم به میان آمد. مثلا یک مربی با چهره‌ای متعجب می‌گفت: «مدافع راست فلان ایجنت در تیم من بود و دنبال یک مدافع راست دیگر بودم که از قضا ایجنت او همان شخص بود و نمی‌گذاشت بازیکن بیاید! می‌گفت من یک مدافع راست آنجا دارم که باید فیکس باشد!» 
در این سال‌ها کفه ترازوی قدرت بیشتر به نفع ایجنت‌ها سنگینی می‌کند تا مربیان. مثلا در موارد مختلف سرمربی قصد داشته بازیکنی بگیرد و در نهایت بازیکن را گرفته اما ایجنت گفته! باشگاه‌ها هم با تقویت قدرت این ایجنت‌ها، نه تنها آنها را پرنفوذتر کرده که پول‌های سنگینی هم به حساب‌شان واریز کرده‌اند. مثلا سال گذشته یکی از باشگاه‌های صنعتی برای جذب ستاره‌های فوتبال رقم‌های سنگینی به چند ایجنت داده بود. چرا؟ چون بازیکنان راقانع کنند تاپیراهن آنهارابه تن کنند!مجموعه‌ای ازاین اتفاقات باعث شد سرانجام اقداماتی در این زمینه صورت گیرد. موضوع بازیکنان خارجی بنجل هم یکی از بحث‌های مهم بوده و قرار است نظارت بیشتری در این زمینه صورت گیرد. به طور مثال در یکی از باشگاه‌های لیگ برتری در فصل گذشته سه بازیکن خارجی نیم فصل حضور داشتند و بدون بازی کردن، میلیاردها پول گرفتند و رفتند! حتی سال گذشته اعلام شد یکی از ایجنت‌های معروف فوتبال ۴۰۰ میلیارد تومان پول در آورده؛ رقمی اندازه بودجه بعضی از باشگاه‌های لیگ برتر!
   
رنسانس

حالا نهادهای نظارتی اقدامات اساسی کرده‌اند وامیدوارندنتیجه بخش باشد.قراراست ایجنت‌ها زیرذره‌بین باشند.رابطه مدیران و مربیان بااین گروه موشکافی شده.ایجنت‌ها دیگر مثل گذشته راحت نخواهند بود.هشدارهای لازم داده شده و باید دید نهایتا چه نتیجه‌ای حاصل خواهد شد. مهدی تاج هم در این باره گفت: «با کاری که در چهارچوب قانون انجام شود، یک رنسانس به وجود می‌آید.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها